• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • Anonym (JA)
    Waldo skrev 2011-08-31 12:15:01 följande:
    Grattis du är unik, du är den enda i Sverige som står utanför systemet
    Lycka till med det i fortsättning
    Du verkar ha satt detta i system och det verkar funka utmärkt för dig.

Jag behöver inte bättre utbildning. Jag har sagt att jag jobbar med detta, men inte hur, för jag jobbar inte på KFM eller på inkassobolag
    Jag fattar inte varför du blir så arg?
    Jag kan inte förklara hur det funkar, men du fick ju datumen av mig?
    Och enligt, KFM, UC och Ratsit har jag inte fått någon anmärkning.
    Varför blir du sur på mig när dom (tydligen) gjort fel?
    Anonym skrev 2011-08-31 11:12:45 följande:
    Har haft delgivningsman både hemma och på jobbet när jag inte skickat in delgivningskvitto. Men du kanske hann betala innan dem hann skicka iväg en delgivningsman för det tar ju några månader efter dem skickat delgivningskvitto innan dem kommer och knackar på.. 
    Okej. Ja det är ju mycket möjligt. Eller så har jag inte varit hemma när dom varit här.

Jag försöker bara berätta om mina erfarenheter och då får man en jävla massa skit kastat i ansiktet och folk påstår att man ljuger. Jättekul
  • Vildand
    Anonym (JA) skrev 2011-08-31 13:04:27 följande:

När jag ringde till KFM skickade dom vidare mig till UC. Hon bad där om mitt person nummer, ställde lite frågor och svarade sedan på min fråga. Om HON gjort fel skiter jag fullständigt i, hon svarade på min fråga iallafall.

Konstigt. När jag ringde till kfm för ca ett halvår sedan när jag skulle hyra ut en liten bostad så svarade de direkt på min fråga. UC ville ha betalt (det blev så att jag skickade till  UC också eftersom kfm inte har något med betalningsanmärkningar att göra utan bara kunde svara på om det fanns något skuldsaldo).
  • Anonym (JA)
    Vildand skrev 2011-08-31 13:08:31 följande:
    Konstigt. När jag ringde till kfm för ca ett halvår sedan när jag skulle hyra ut en liten bostad så svarade de direkt på min fråga. UC ville ha betalt (det blev så att jag skickade till  UC också eftersom kfm inte har något med betalningsanmärkningar att göra utan bara kunde svara på om det fanns något skuldsaldo).

Ja men det var det som var så konstigt här också. Jag ringde dom i fredags för att kolla ev. skulder m.m och då svarade han med en gång om jag hade någon eller inte.

Igår då när jag ringde och fråga om anmärkning sa hon att dom inte fick svara på sånt och jag skulle ringa till UC istället.

Fatatr ingenting själv men så är det i vilket fall..

• trollkarl

@ waldo

Är inte man inte delgiven krävs spikning.
    Utsökningsbalken är hårt reglerad.

• Waldo
    trollkarl skrev 2011-08-31 13:21:45 följande:
    @ waldo

Är inte man inte delgiven krävs spikning.
    Utsökningsbalken är hårt reglerad.
    Om du menar att :
    "Är man inte delgiven så gäller spikning"

Jo så är det.
    Och det sker för alla och automatiskt

(Eller, det sker för alla utom en person tydligen)
  • Waldo
    Anonym (JA) skrev 2011-08-31 13:08:26 följande:
    Jag fattar inte varför du blir så arg?
    Jag kan inte förklara hur det funkar, men du fick ju datumen av mig?
    Och enligt, KFM, UC och Ratsit har jag inte fått någon anmärkning.
    Varför blir du sur på mig när dom (tydligen) gjort fel?
    Anonym skrev 2011-08-31 11:12:45 följande:
    Har haft delgivningsman både hemma och på jobbet när jag inte skickat in delgivningskvitto. Men du kanske hann betala innan dem hann skicka iväg en delgivningsman för det tar ju några månader efter dem skickat delgivningskvitto innan dem kommer och knackar på.. 
    Jag är inte arg, jag tror bara inte ett skit på vad du säger

Jag tror att du missat någonting längst vägen.
    För det du påstår just nu är att du får skulder om och om igen som du inte får utslag på

Ett misstag kan ske, men inte flera och år efter år med samma person
  • trollkarl

@ waldo

Ja delgivning/spikning sen e det 3 veckor löptid, sen kronis, delgivning igen, 3 v löptid. All löptid kan överklagas etc.. Så det går teoretiskt att komma undan länge..

• Waldo
    trollkarl skrev 2011-08-31 18:29:49 följande:
    @ waldo

Ja delgivning/spikning sen e det 3 veckor löptid, sen kronis, delgivning igen, 3 v löptid. All löptid kan överklagas etc.. Så det går teoretiskt att komma undan länge..
    Efter spikning är det slut.
    Då har skulden vunnit utslag

Föreläggande- löptid - delgivning - överklagan - utslag (här kan det bli till borgenären eller gäldenrens fördel)
    Föreläggande - löptid  - delgivning -löptid -  spikning - utslag (här blir det till borgenärens fördel)
  • trollkarl

Nä nä, vänta lite nu.. Spikning kan ske i två lägen, 1. Spika fast utslaget, 2. Spika fast delgivningen. Sen e det rätt fräckt att man kan från en dag till annan, över natten rent tekniskt kan bli skuldfri från skulder över miljonen o uppåt..

• Waldo
    trollkarl skrev 2011-08-31 21:06:39 följande:
    Nä nä, vänta lite nu.. Spikning kan ske i två lägen, 1. Spika fast utslaget, 2. Spika fast delgivningen. Sen e det rätt fräckt att man kan från en dag till annan, över natten rent tekniskt kan bli skuldfri från skulder över miljonen o uppåt..
    Ja, fast i denna situaionen pratar vi ju om fastställan av utslag

Sedan vet jag inte riktigt hur du menar med att det är fräckt att man kan bli skuldfri över en natt
    Menar du att man kan överklaga en skuld och få den utslag till sin fördel?

Varför skulle det vara fräckt?
    Alla krav som lämnas in till KFM är inte riktiga, vissa är faktiskt rent påhitt
    Allt från blufföretag till bråk mellan privatpersoner

Självklart måste man kunna för överklaga och få rätt i något som är helt fel
Svar på tråden kronofogden