• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • Modgun
    Vildand skrev 2011-08-31 10:41:54 följande:
    Jag kollade på UC's hemsida och det funkar inte så som du skriver, lyckligtvis.

Jag vet att man kan ringa kronofogden och höra om någon har skulder där om man har personnumret. Har jag gjort vid tillfälle. Där får man inte veta om någon har någon betalningsanmärkning dock.
    JO det gör precis det.
    Kan du då förklara varför jag kunde göra det då?
  • Vildand
    Modgun skrev 2011-08-31 10:43:41 följande:
    JO det gör precis det.
    Kan du då förklara varför jag kunde göra det då?
    Jag kan inte förklara det naturligtvis, om det nu inte var så att du ringde till kronofogden?

Hos UC får man betala för kreditupplysningarna och det är inget de lämnar ut per telefon.
  • Modgun
    Vildand skrev 2011-08-31 10:50:47 följande:
    Jag kan inte förklara det naturligtvis, om det nu inte var så att du ringde till kronofogden?

Hos UC får man betala för kreditupplysningarna och det är inget de lämnar ut per telefon.
    Nej det var till UC jag ringde. Och jag behövde inte betala ett skvatt.
  • Vildand
    Modgun skrev 2011-08-31 11:01:45 följande:
    Varför tror du att jag vet det?

Mest nyfiken teorier om varför ett vinstdrivande företag skulle ge bort upplysningar per telefon till den som så önskar när de annars säljer de upplysningarna och kräver att man har en anledning att begära upplysningar och skickar ett registerutdrag till den som blivit omfrågad. Finns det fler UC tro?
  • Anonym
    Vildand skrev 2011-08-31 11:05:39 följande:
    Mest nyfiken teorier om varför ett vinstdrivande företag skulle ge bort upplysningar per telefon till den som så önskar när de annars säljer de upplysningarna och kräver att man har en anledning att begära upplysningar och skickar ett registerutdrag till den som blivit omfrågad. Finns det fler UC tro?

Det vore ju inte så kul om vem som hels kunde få upplysningar av vem som hellst... Nä så tror jag inte det går till..
    Jag fick i alla fall begära ett ett utdrad via brev som skickades till adressen man va skriven på.
  • Anonym
    Anonym (JA) skrev 2011-08-30 14:42:19 följande:
    Men det spelar ingen roll vad du säger! Jag har datumet på brevet från KFM och jag ringde UC IDAG och frågade om eventuella prickar och jag hade INGEN. Vad är det du inte fattar??? Dessutom är det från FYRA olika inkassobolag och dom legat där mellan 2-6 månader.

Jaja, dom skriver alltid att dom ska skicka ut delgivningsmän varför har fortfarande ingen knackat på min dörr??
    DU som jobbar med detta, kan du svara på det? Varför har jag inte fått en prick än?
    2011-02-14 fick jag brevet från KFM där det står att ja ska skicka in delgivningskvittot annars skickar dom ut delgivningsman blablabla. (vilket jag EJ skickade in) 2011-08-26 BETALADE jag skulderna till diverse inkassobolag. 2011-08-30 ringde jag UC och ingen anmärkning registrerad.

Förra året va det likandant, hade några skulder legandes hos KFM i ett PAR MÅNADER utan att få anmärkning.
    Menar du att dom har gjort fel så många gånger? Åtta gånger typ? Ni borde skaffa er bättre utb. isåfall.
    Har haft delgivningsman både hemma och på jobbet när jag inte skickat in delgivningskvitto. Men du kanske hann betala innan dem hann skicka iväg en delgivningsman för det tar ju några månader efter dem skickat delgivningskvitto innan dem kommer och knackar på.. 
  • Waldo
    Anonym (JA) skrev 2011-08-30 14:42:19 följande:
    Men det spelar ingen roll vad du säger! Jag har datumet på brevet från KFM och jag ringde UC IDAG och frågade om eventuella prickar och jag hade INGEN. Vad är det du inte fattar??? Dessutom är det från FYRA olika inkassobolag och dom legat där mellan 2-6 månader.

Jaja, dom skriver alltid att dom ska skicka ut delgivningsmän varför har fortfarande ingen knackat på min dörr??
    DU som jobbar med detta, kan du svara på det? Varför har jag inte fått en prick än?
    2011-02-14 fick jag brevet från KFM där det står att ja ska skicka in delgivningskvittot annars skickar dom ut delgivningsman blablabla. (vilket jag EJ skickade in) 2011-08-26 BETALADE jag skulderna till diverse inkassobolag. 2011-08-30 ringde jag UC och ingen anmärkning registrerad.

Förra året va det likandant, hade några skulder legandes hos KFM i ett PAR MÅNADER utan att få anmärkning.
    Menar du att dom har gjort fel så många gånger? Åtta gånger typ? Ni borde skaffa er bättre utb. isåfall.
    Grattis du är unik, du är den enda i Sverige som står utanför systemet
    Lycka till med det i fortsättning
    Du verkar ha satt detta i system och det verkar funka utmärkt för dig.

Jag behöver inte bättre utbildning. Jag har sagt att jag jobbar med detta, men inte hur, för jag jobbar inte på KFM eller på inkassobolag
  • Anonym (JA)

När jag ringde till KFM skickade dom vidare mig till UC. Hon bad där om mitt person nummer, ställde lite frågor och svarade sedan på min fråga. Om HON gjort fel skiter jag fullständigt i, hon svarade på min fråga iallafall.

Svar på tråden kronofogden