• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • Anonym

Varför itne sälja TV och wiispel för att betala av skulden?

• Anonym (mammapappabarn)
    Anonym (JA) skrev 2011-08-30 13:42:11 följande:
    Tre år från det datum du har betalat hela skulden, kommer man se dina anmärkningar vid kreditupplysning.
    Det finns ju ställen där du kan ta bolån med anmärkning också :)
    Jag misstänkte det.. Men inkassobolagen då, när försvinner den pricken hos dom? Direkt när man har betalat eller tar det flera år?

Ja, det får nog bli lån med hög ränta så länge :P... Som man bäddar...
  • Waldo
    Anonym (JA) skrev 2011-08-30 13:18:32 följande:
    Nej det verkligen inte tio dagar!! Betalda faktiskt några räkningar i fredags som kommit till kronofogden(som dom inte fastställlt och gett en prick för.) Den längsta har legat där sen i februari detta året!

Då har jag däremot inte skickat in delgivningskvittot på nån av domfyra räkningarna.

Sen brukar det ta ett par månader innan dom börjar dra från lönen. (gjorde det för min kompis iallafall och sen när hon bytte jobb tog det ytterligagre ett par månader innan dom började dra från den lönen. )
    Jo verkligen!

Detta är inte något det finns några diskusioner kring.
    Allt som för detta är styrt av en lag som heter utsökningsbalken
    Och jag är ledsen att behöva säga det, men du står inte över lagen på några sätt. du måste följa den som alla andra

Har du fått ett föreläggande från KFM har du 10 dagar på dig att betal, sedan vinner det utslag - punkt slut

Att det tar flera månader innan man drar igen när man byter arbete är helt naturligt.
    För din vän ringde väl inte och meddelade att hon bytt arbete?
    En utmätning går till så att arbetsgivaren blir kontaktad av KFM och får betala in till KFM vaje månad vid löneutbetalning
    KFM drar aldrig själv några pengar
  • Anonym (JA)

Nu är jag faktiskt inte med längre? Prick hos inkassobolagen?

• Anonym (JA)
    Waldo skrev 2011-08-30 13:51:14 följande:
    Jo verkligen!

Detta är inte något det finns några diskusioner kring.
    Allt som för detta är styrt av en lag som heter utsökningsbalken
    Och jag är ledsen att behöva säga det, men du står inte över lagen på några sätt. du måste följa den som alla andra

Har du fått ett föreläggande från KFM har du 10 dagar på dig att betal, sedan vinner det utslag - punkt slut

Att det tar flera månader innan man drar igen när man byter arbete är helt naturligt.
    För din vän ringde väl inte och meddelade att hon bytt arbete?
    En utmätning går till så att arbetsgivaren blir kontaktad av KFM och får betala in till KFM vaje månad vid löneutbetalning
    KFM drar aldrig själv några
    Tydligen står jag över lagen eftersom jag inte har några prickar fastän jag har inskassoskulder som kommit till kronofogden och legat där ett par månader och  fortfarande inte gett mig någon anmärkning, eller hur?

jag vet hur en utmätning av lönen går till.
  • Waldo
    Anonym (JA) skrev 2011-08-30 13:22:21 följande:
    Faktiskt så är det inte kronofogden man får anmärkningen hos utan hos kreditupplysningföretagen. Står även KFMs hemsida.

Sen betalar man ju till inkassobolaget även om skulden gått till KFM, sålänge man inte fått anmärkning.
    Jag vet att inkasso inte är samma som KFM, du måste missförstått ;)
    Men är det inte konstigt att en skuld ligger hos ett inkassobolag i flera år utan att dom skickar den vidare till KFM?

Sen brukar man få ett par påminnelser innan inkassobolaget skickar det vidare till KFM också.  
    Nej det är inte konstigt att ett inkassobolag behåller en skuld - det är ju ett inkassobolag!
    Dom är i branchen och kan få skulderna att ticka upp genom att att försöka att få till olika avbetalningar osv
    Dessutom äger dom ofta skulderna och bestämmer själv vad dom vill göra med dem
    Att skicka en skuld till KFM är absolut inget krav, det är ett val man gör som borgenär

När skulden gått till KFM och den blivit fastställd så har du fått en anmärkning (ja, jag vet att det är UC som gör det)
    I det fallet betalar du till KFM

Skulle du, när som helst efter fastställande göra en ök med inkassobolaget så beöjar du betala till inkassobolaget
    MEN DÅ DRAS SKULDEN BORT FRÅN KFM
    Det innebär att ditt skuldsaldo är noll, men din anmärkning ligger kvar
  • Anonym (mammapappabarn)

Ja, när man ska ta lån på banken (eller annat lån för övrigt) så gör dom ju en "koll" på mig, en upplysning. Syns mina gamla inkassoskulder där? Eller försvinner de så fort jag har betalat dem?

• Anonym (JA)
    Anonym (mammapappabarn) skrev 2011-08-30 13:59:14 följande:
    Ja, när man ska ta lån på banken (eller annat lån för övrigt) så gör dom ju en "koll" på mig, en upplysning. Syns mina gamla inkassoskulder där? Eller försvinner de så fort jag har betalat dem?
    Dina inkassoskulder syns inte men anmärkningen syns i tre år.
  • Waldo
    Anonym (JA) skrev 2011-08-30 13:58:53 följande:
    Tydligen står jag över lagen eftersom jag inte har några prickar fastän jag har inskassoskulder som kommit till kronofogden och legat där ett par månader och  fortfarande inte gett mig någon anmärkning, eller hur?

jag vet hur en utmätning av lönen går till.
    Ja, då står du över lagen och är den enda i Sverige som inte fått någon betalningsanmärkning trots att dina skulder vunnit utslag

För det har dom väl, vunnit utslag?
    Du säger bara att dom legat hos KFM i flera månader
  • Anonym (JA)
    Waldo skrev 2011-08-30 13:59:02 följande:
    Nej det är inte konstigt att ett inkassobolag behåller en skuld - det är ju ett inkassobolag!
    Dom är i branchen och kan få skulderna att ticka upp genom att att försöka att få till olika avbetalningar osv
    Dessutom äger dom ofta skulderna och bestämmer själv vad dom vill göra med dem
    Att skicka en skuld till KFM är absolut inget krav, det är ett val man gör som borgenär

När skulden gått till KFM och den blivit fastställd så har du fått en anmärkning (ja, jag vet att det är UC som gör det)
    I det fallet betalar du till KFM

Skulle du, när som helst efter fastställande göra en ök med inkassobolaget så beöjar du betala till inkassobolaget
    MEN DÅ DRAS SKULDEN BORT FRÅN KFM
    Det innebär att ditt skuldsaldo är noll, men din anmärkning ligger kvar
    Ja om man fått en anmärkning betalar man till KFM men om man inte fått det betalar man till inkassobolaget.
    Jag vet att det är 12-14 dagar dom säger att man har på sig att betala från det KFM fått skulden av ett inkassobolag. Men hur förklarar du att jag haft en skuld hos KFM i 5 mån utan att dom skickat det till UC som i sin tur skulle ge mig en anmärkning?

ts kan ha otur och få en anmärkning efter två veckor, eller så kan hon ha "tur" som mig och få 5 månader på sig. man kan alltid hoppas på det bästa.

Sen att inkassobolag drar bort skulden från KFM när börjar en avb. vet jag redan men i vissa fall så vill dom faktiskt inte göra det heller. Inte ens om man får tala med chefen. Du snackar en massa teori, saker som du läst. Men det funkar inte alltid så i verkliga livet. Jag talar från erfarenhet men tro du på allt du läser.
Svar på tråden kronofogden