• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • trollkarl

Jag var inte spydig.
    Bad om din kunskap..

• Anonym (b)

Om man har en skuld skickas ärendet till KFM för fastställan vilket sker genom utslag.
    Under tiden ärendet ligger hos KFM (betalningsföreläggande) kan man betala skulden och slippa utslag och då även anmärkning.
    Om ärendet fastställs genom utslag kan gäldenären begära återvinning av utslag och då prövas ärendet i tingsrätten och avgörs genom dom.
    Om gäldenären bestrider betalningsföreläggandet och borgenären vidhåller sitt krav måste borgenären begära ärendet hänskjutet till tingrätt för avgörande genom dom.

Om man inte skriver under delgivningen kommer en delgivningsman att söka en (kan även vara polisen). Om man misstänks hålla sig undan brukar man spika ibland kungör man.

I dagsläget finns bara en form av utmätning och det är fullständig utmätning då man tittar på gäldenärens alla tillgångar och inkomster. Vanligtvis tar man inte en TV eller spel men det beror på värdet. TV är inte automatiskt beneficium så vitt jag vet.

• Anonym

Ring till dem och be att få göra en avbetalning. 20 000 är ju inte sååå mycket. Det är ju avbetalningsbart på en ganska kort tid. Har du en bil du kan sälja? Sälj teven? Jobba extra?

• Anonym (lm)
    Anonym skrev 2011-09-02 08:26:13 följande:
    Ring till dem och be att få göra en avbetalning. 20 000 är ju inte sååå mycket. Det är ju avbetalningsbart på en ganska kort tid. Har du en bil du kan sälja? Sälj teven? Jobba extra?
    Man kan inte göra en avbetalningsplan med Kronofogden.
  • Anonym
    Anonym (lm) skrev 2011-09-02 08:30:39 följande:
    Man kan inte göra en avbetalningsplan med Kronofogden.
    Ring till de som har skickat det till kronis och säg att du är beredd att göra upp en avbetalningsplan om de drar tillbaka från kronis. 
  • Waldo
    trollkarl skrev 2011-08-31 21:31:51 följande:
    @ waldo
    Vet vi att det är fastställan av utslag eller bara delgivning?
    Samt gällande skuldfri över en natt så menar jag preskribitionsdelen i utsökningsbalken, eller om den ligger i eget kapitel, osäker där. Men till saken, där finns möjligheter att kunna radera ut skulder efter X antal år och därmed eventuella prickar.
    Ohh, prekiberingsdelen behöver du inte vara orolig över.
    Den är så tight reglerad att och inkassobolagen är så på , att skulder lever för evigt idag

Den är så hårt reglerad att det är in absurdum
    Det har varit många försök att vi skulle försöka närma oss Finlands sätt att se på preskribtion.
    Detta har drivits hårt och har vunnit en del mark även från KFM.s sida, men dör snabbt när den starka finans sidan får komma till tals
    Finland har idag en absolut preskribtion vid 15 år
  • Waldo
    Anonym skrev 2011-08-31 23:40:08 följande:
    min sambo har endel skulder hos kfm, men de mäter inte ut när han har under 18.000 kr i lön. allt över den summan tar dem. fråga mig inte varför, men så har dem sagt på kfm att dem gör för sambons del.
    Det är för när man har gjort en uträkning på inkomster och utgifter så ligger hans gräns för utmätning där
  • trollkarl

@ waldo

Har en god vän som driver firma gör just skuldsanering, dom klipper skulder stup i kvarten för sina klienter.

• Waldo
    trollkarl skrev 2011-09-02 09:56:42 följande:
    @ waldo

Har en god vän som driver firma gör just skuldsanering, dom klipper skulder stup i kvarten för sina klienter.
    Jag förstår inte riktigt hur du menar?

Hur driver dom sin firma menar du?
  • trollkarl

@ waldo

Klienten redogör för sina skulder. Dom i din tur vrider och vänder på presklagen så man skriver av/bort skulder.

Svar på tråden kronofogden