• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • Anonym (orolig mamma)

tack, va gulligt av dej.nä de verkar ju som dom inte gör hembesök när de finns en lön att utmäta på?

• Waldo
    Anonym (orolig mamma) skrev 2011-08-30 09:00:49 följande:
    tack, va gulligt av dej.nä de verkar ju som dom inte gör hembesök när de finns en lön att utmäta på?
    Man är idag tvingad av lagen att göra förrättning i hemmet om skulden inte blir betalad via löneutmätning
    Denna del blev ändrad för 5-6 år sedan, innan kunde borgenären själv välja hur utmätningen skulle ske

Men som jag skrev tidigare så är det så att kan man inte betala inom 3-6 månader så går man in och gör en förrättning i hemmet
  • Anonym (orolig mamma)

okej, men på 6 månader så har dom nog fått allt genom lönen

• Anonym

Har inte läst allt här men jag tycker det är bättre att du själv säljer saker för att få ihop att betala av din skuld så mycket du kan. Bättre det än att de ska komma och ta lön eller saker "när barna är hemma".

Lycka till

• Modgun
    Anonym (orolig mamma) skrev 2011-08-29 19:02:33 följande:
    sammanlagt runt 20 000
    Men jisses..
    Kunde ni inte sålt av plasma tv´n, wii spelet och dylikt?  Det är väl sådant man gör FÖRST, innan man låter det gå till fogden.

Kan inget annat säga än att som man bäddar får man ligga. 
  • Anonym (JA)
    Waldo skrev 2011-08-30 07:47:04 följande:
    När du får ett betalningsföreläggande hem, så har du 10 dagar på dig att betala eller överklaga
    Betalar du så händer inget

Om du inte kan betala så får du en betalningsanmärkning efter 10 dagar
    Nej det verkligen inte tio dagar!! Betalda faktiskt några räkningar i fredags som kommit till kronofogden(som dom inte fastställlt och gett en prick för.) Den längsta har legat där sen i februari detta året!

Då har jag däremot inte skickat in delgivningskvittot på nån av domfyra räkningarna.

Sen brukar det ta ett par månader innan dom börjar dra från lönen. (gjorde det för min kompis iallafall och sen när hon bytte jobb tog det ytterligagre ett par månader innan dom började dra från den lönen. )
  • Anonym (JA)
    Waldo skrev 2011-08-30 07:48:48 följande:
    Inkassobolag är inte samma sak som kronofogden.
    Man får inte betalningsanmärkningar av en skuld hos ett inkassobolag

Det är först när skulden går till KFM som det (kan) uppstå en anmärkning
    Och den kommer isåfall 10 dagar efter man fått föreläggandet (om man inte betalar)
    Faktiskt så är det inte kronofogden man får anmärkningen hos utan hos kreditupplysningföretagen. Står även KFMs hemsida.

Sen betalar man ju till inkassobolaget även om skulden gått till KFM, sålänge man inte fått anmärkning.
    Jag vet att inkasso inte är samma som KFM, du måste missförstått ;)
    Men är det inte konstigt att en skuld ligger hos ett inkassobolag i flera år utan att dom skickar den vidare till KFM?

Sen brukar man få ett par påminnelser innan inkassobolaget skickar det vidare till KFM också.  
  • Anonym (mammapappabarn)

Här finns det många kunniga ser jag! Jag har precis betalat av skulder hos KM och flera inkassobolag (jävligt skönt!). Frågan är hur länge jag kommer att ha en prick hos KM och hur länge det kommer att synas hos inkassobolaget. Vi är sugna på att köpa hus men vet inte om det ser så bra ut med mina anmärkningar....

• Anonym (JA)
    Anonym (mammapappabarn) skrev 2011-08-30 13:37:31 följande:
    Här finns det många kunniga ser jag! Jag har precis betalat av skulder hos KM och flera inkassobolag (jävligt skönt!). Frågan är hur länge jag kommer att ha en prick hos KM och hur länge det kommer att synas hos inkassobolaget. Vi är sugna på att köpa hus men vet inte om det ser så bra ut med mina anmärkningar....
    Tre år från det datum du har betalat hela skulden, kommer man se dina anmärkningar vid kreditupplysning.
    Det finns ju ställen där du kan ta bolån med anmärkning också :)
Svar på tråden kronofogden