• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:35:13 följande:
    Ett förtydligande

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog iden här rädslan varit LIKA stor.

Det är lite fler personer med Asperger eller ADHD som fungerar fullt i samhället än vad det är med DS.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:06:19 följande:
    Jag har också gjort fosterdiagnostik. Ultraljud med alla ungarna. Hade dom grova avvikelser som avsaknad av lillhjärna så hade abort varit självklart.

Nu när det finns så är det upp till var och en att göra som dom vill. Det ska respekteras!

Kram
    Varför då,är inte det kränkande mot alla som föds med grova avvikelser eller vad tycker du att gränsen går för att man får lov att sålla bort foster som man vet kommer att få ett liv beroende av andra människor.

Dy tcker ju att ds är okey...men när är det inte okey och varför eftersom gud enligt dig inte gör några misstag!
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
    Det du inte vill ta in är att en kromosom för mycket är inte småpotatis. I bästa fall blir
    barnet som din dotter även om hon givetvis inte har samma förutsättningar som normala barn,
    har man otur blir det grav Downs syndrom. Fy fan att du inte kan ta in att det är av stor betydelse
    för de allra flesta föräldrar. Du lever verkligen i din egen lilla bubbla.
  • Jakkolina
    Krumpy skrev 2011-09-02 18:37:28 följande:
    Det du inte vill ta in är att en kromosom för mycket är inte småpotatis. I bästa fall blir
    barnet som din dotter även om hon givetvis inte har samma förutsättningar som normala barn,
    har man otur blir det grav Downs syndrom. Fy fan att du inte kan ta in att det är av stor betydelse
    Påminner mig om en bok jag läste en gång som hette Prins annorlunda,där pappan beskrev att dom i början låtsades att pojken bara hade lite ds och om dom körde på som vanligt så skulle skillnaden inte bli så stor.

Gick bra dom första 10-12 åren!
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-02 18:35:53 följande:
    Du menar att så få av oss vanliga har haft kontakt själva med DSbegåvade?

Vad gör sjukvården? Jag blev inte det minsta uppmanad till abort när jag gjorde FVP, både BM och läkaren som utförde provet sa att det är viktigt att vara förberedd på hur man reagerar och sedan vill handla på svaret.

Men det kommenteras inte i tråden, att sjukvården inte alls föreslår abort.     
    Har inte sagt det alls.. Du tolkar det så.. Ett forum för information kan ju vara sådan här ställen som FL. .. Vänta barn böcker.. Vänner.. Media.. bla bla bla
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:44:14 följande:
    Har inte sagt det alls.. Du tolkar det så.. Ett forum för information kan ju vara sådan här ställen som FL. .. Vänta barn böcker.. Vänner.. Media.. bla bla bla

Men VARFÖR utgår du ifrån att vi inte har fått rätt information? Är det bara du som sitter inne med den?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Kattdamen
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
    Det hade varit skitbra om det gick att se det. Så man kunde välja att avbryta i sådana fall. Jag hade valt att avbryta om jag fått reda på att fostret skulle få adhd eller autism.
  • Roisin Dubh
    Det får du gärna utveckla för jag förstår inte vad du menar. Menar du på allvar att det är själva fosterdiagnostiken som framkallar rädslan? Och på vilket vis skulle då tester för Aspergers och ADHD minska rädslan?
    Det finns inget  "alla människor" gällande någonting (bortsett från att alla människor förr eller senare dör då).

Det jag säger är att jag inte vill ha ett samhälle där man omyndigförklarar vuxna människor och påstår att de inte själva är kapabla att ta till sig den information som finns om DS och utifrån det själva ta beslut gällande ett foster de bär på.

Människor kan vara rädda för allt möjligt. Framtiden är en vanlig skrämmande faktor. Ekonomi. Våld i samhället. Egen otillräcklighet. Men oavsett vad eller varför någon bär på en rädsla måste man väl ändå behandla en vuxen myndig individ som just myndig.

Du tycks ha väldigt underskattande tankar om mänskligheten.
  • Kattdamen

En del kanske behåller att barn på grund av ds. För att de har gått på att alla med downs är så snälla, söta, gulliga hela tiden. Som små hundvalpar.

• mammatill5
    Krumpy skrev 2011-09-02 18:37:28 följande:
    Då kanske vi lever i varsin bubbla då Flört

Hur vet du att det är av en stor betydelse för dom flesta föräldrar?? Dom flesta föräldrar i din värld. finns dom här på FL?
    Jag kanske har en annan erfarenhet!!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes