• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:06:01 följande:
    Så är det ju.... Dom är ju inte alltid glada och gosiga.. sura som ättika emellanåt.. arga.. stingsliga.. Just som villken unge som helst.. Men dom är välvilligt inställda till livet och möten. Dom har inte fördomar som spärrar. .. Dom har lätt till skratt.. Många gånger hindrar spärrar den sk normala barnet.. ungdomen.. vuxna.. att dom inte vågar skratta och vara glada med hela sig som många DS personer..

OM du ler mot Hanna så får du garanterat respons på det.. Positiv sådan. Dom andra är lite trögare på det..
    Men Hanna är inte alla personer med DS? Utifrån det du skriver är det så du resonerar? All fosterdiagnostik ger föräldrarna möjligheten att välja bort Hanna?
    Det är som om jag skulle ta illa vid mig av alla aborter som görs..för dom väljer bort XXX (mitt barn) ?
  • mammatill5
    infragilis skrev 2011-08-31 23:03:43 följande:
    Tycker du att det kränker människor med ryggmärgsbråck att rekommendera alla kvinnor att käka folsyra både före och under graviditet? Tycker du att det kränker människor med FAS att rekommendera gravida att avstå alkohol? Kränker det astmatiker att inte röka under graviditeten?
    Att inte kläcka ur sig downsbarn är inte det samma som att gå ut och skjuta av redan födda.
    Din blogg ger mig huvudvärk både till innehåll och språk.
    Man kan dra allting till det yttersta..

Vet du.. att du ens var där inne så länge att du fick huvudvärk är ju dumt.. jag skulle ha dragit snabbt som attan...
  • Wynn88
    infragilis skrev 2011-08-31 23:03:43 följande:
    Tycker du att det kränker människor med ryggmärgsbråck att rekommendera alla kvinnor att käka folsyra både före och under graviditet? Tycker du att det kränker människor med FAS att rekommendera gravida att avstå alkohol? Kränker det astmatiker att inte röka under graviditeten?
    Att inte kläcka ur sig downsbarn är inte det samma som att gå ut och skjuta av redan födda.
    Din blogg ger mig huvudvärk både till innehåll och språk.
    Jag har redan frågat TS om det där, men hon tycker inte att det är samma sak, då hon inte ser DS som ett funktionshinder eller en sjukdom.

Själv kan jag för mitt liv inte förstå varför ryggmärgsbråck skulle vara värre än t ex DS. (Lindrig ryggmärgsbråck går att leva ett bra liv med och många med DS har som sagt även andra diagnoser).

Men som synes... Vi tycker olika  
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 23:08:50 följande:
    Men Hanna är inte alla personer med DS? Utifrån det du skriver är det så du resonerar? All fosterdiagnostik ger föräldrarna möjligheten att välja bort Hanna?
    Det är som om jag skulle ta illa vid mig av alla aborter som görs..för dom väljer bort XXX (mitt barn) ?
    Oftast.. ska vara med..  tappar ord ibland..och ser inte det när jag kollar..Så givetvis utgår jag inte att Hanna inte representerar ALLA personer med DS.

Jag tar inte åt mig av föräldrarnas personliga val. Det är deras sak. Jag reagerar mot den selektiva fosterdiagnostiken som finns..
  • Jakkolina
    amalie79 skrev 2011-08-31 22:37:58 följande:
    Fast man kan ju välja att se problemen, eller att se möjligheterna, som med allting i livet...

Om man utgår från att något är ett stort problem så blir det ju oftast det också, ett ännu större problem än vad det behövde vara...
    Nu menar ju inte jag för mamman eller pappan utan för barnet själv,dom märker att dom är annorlunda,att dom inte kan skaffa barn,att dom inte lever som andra och dom märker att dom behöver hjälp och är ofta väldigt deprimerade i puperteten.

Dom dras med sjukdomar,med att folk tittar,med att vissa inte vill heja på dom,dom får nobben när dom vill kramas när dom blir äldre,för kramas vill dom ofta.

Förutom det så står dom en dag ensamma kvar och då hänger det på personal för att det ska fungera.

Det ÄR ett problem...små barn med ds små problme,stora barn med ds stora problem
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:15:06 följande:
    Oftast.. ska vara med..  tappar ord ibland..och ser inte det när jag kollar..Så givetvis utgår jag inte att Hanna inte representerar ALLA personer med DS.

Jag tar inte åt mig av föräldrarnas personliga val. Det är deras sak. Jag reagerar mot den selektiva fosterdiagnostiken som finns..
    Varfpör gör du det,tycker du att vi lever i ett handikapp vänligt samhälle,nu tänker jag på vuxna med ds
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 23:10:16 följande:
    Jag har redan frågat TS om det där, men hon tycker inte att det är samma sak, då hon inte ser DS som ett funktionshinder eller en sjukdom.

Själv kan jag för mitt liv inte förstå varför ryggmärgsbråck skulle vara värre än t ex DS. (Lindrig ryggmärgsbråck går att leva ett bra liv med och många med DS har som sagt även andra diagnoser).

Men som synes... Vi tycker olika  
    När har jag sagt att DS inte är ett funktionshinder?? Det är det i högsta grad..
    DS är inte en sjukdom.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:15:06 följande:

Men det är ju två sidor av samma mynt! Föräldrarna kan göra ett val för att fosterdiagnostiken finns. Ett val som du därmed ogillar.
  • Alessia
    SolOchSnö skrev 2011-08-31 22:33:11 följande:
    För det första är jag övertygad om att funktionshinder är ett problem för individen. Det har inget att göra med att en människa skulle vara mindre värd än andra eller hur omgivningen ser på personen. De flesta som har downs syndrom kommer aldrig att kunna ta hand om sig själva och de kan inte göra allt som andra gör. Jag tycker att ett tidigare inlägg hade en poäng: Om föräldrarna kan välja att inte låta ett barn med funktionshinder födas kanske det är det bästa för barnet. Diagnostiken kanske tjänar barnets syfte mest.

Det för mig in på min andra tanke. Flera i tråden skriver är att barn med DS är så goa och fina, alltid glada! TS skriver att hon är mindre orolig för sin dotter för dottern kommer inte att bli kriminell, börja med droger eller hamna i dåligt sällskap. Jag associerar det till en replik från en TV-serie om bögar: "They make such good pets!" Jag tycker ärligt talat att det är obehagligt att någon är glad för att hennes dotter inte kommer att ha alla valmöjligheter i livet, oavsett vad de valmöjligheterna innebär.
    Jag håller med!  Har på ganska nära håll sett ett barn med Downs syndrom växa upp - nu i 25-årsåldern - och det har inte varit en dans på rosor för föräldrarna, som nu sedan några år har separerat. Orsaken var att förhållandet faktiskt nötts ner till botten av allt arbete , oro och bekymmer för det  handikappade barnet.  Allt verkade gå relativt bra tills barnet var i 11-12-årsåldern, för då märktes det mycket tydligt att Downs faktiskt är ett intellektuellt och socialt handikapp, trots att downsbarn ofta är väldigt sociala, men på "fel"sätt.  Aggressioner kom fram, sexuella tvångshandlingar osv som var jobbiga att hantera för föräldrar och syskon.  Syskonen fick också sitta emellan på många sätt och känner bitterhet i dag.De fick inte mycket tid av sina föräldrar och hela familjens situation påverkades av detta barn. Downsbarnet kan i dag inte reda sig själv, vill inte bo den egna lägenhet som anvisats, orkar inte gå till det deltidsjobb som ordnats, utan vill bara vara hemma hos mamma, som bokstavligen går på knäna. Detta barn har alltså troligen inte berikat utan tvärtom förmörkat fem människors liv
    De som avbryter en graviditet efter att Downs konstaterats har min sympati. Jag har sett vad det kan handla om.
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-08-31 23:15:38 följande:
    Nu menar ju inte jag för mamman eller pappan utan för barnet själv,dom märker att dom är annorlunda,att dom inte kan skaffa barn,att dom inte lever som andra och dom märker att dom behöver hjälp och är ofta väldigt deprimerade i puperteten.

Dom dras med sjukdomar,med att folk tittar,med att vissa inte vill heja på dom,dom får nobben när dom vill kramas när dom blir äldre,för kramas vill dom ofta.

Förutom det så står dom en dag ensamma kvar och då hänger det på personal för att det ska fungera.

Det ÄR ett problem...små barn med ds små problme,stora barn med ds stora problem
    Vilka är det som orsakar dom problemen för DS personen.. dom sk normalas människosyn eller deras DS??
Svar på tråden God doesn´t make mistakes