• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • SolOchSnö

För det första är jag övertygad om att funktionshinder är ett problem för individen. Det har inget att göra med att en människa skulle vara mindre värd än andra eller hur omgivningen ser på personen. De flesta som har downs syndrom kommer aldrig att kunna ta hand om sig själva och de kan inte göra allt som andra gör. Jag tycker att ett tidigare inlägg hade en poäng: Om föräldrarna kan välja att inte låta ett barn med funktionshinder födas kanske det är det bästa för barnet. Diagnostiken kanske tjänar barnets syfte mest.

Det för mig in på min andra tanke. Flera i tråden skriver är att barn med DS är så goa och fina, alltid glada! TS skriver att hon är mindre orolig för sin dotter för dottern kommer inte att bli kriminell, börja med droger eller hamna i dåligt sällskap. Jag associerar det till en replik från en TV-serie om bögar: "They make such good pets!" Jag tycker ärligt talat att det är obehagligt att någon är glad för att hennes dotter inte kommer att ha alla valmöjligheter i livet, oavsett vad de valmöjligheterna innebär.

• Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-08-31 22:26:49 följande:
    ...

Någonting mera du undrar över??
    Japp :)
    Menar du att det är lika mycket jobb med ett barn utan Downs som ett barn med Downs syndrom?
  • amalie79
    Jakkolina skrev 2011-08-31 22:02:04 följande:
    Men det är inte okunskap att inte önska sig ett barn med ds eller att välja bort ett sådant barn om man kan välja.

Dom kommer dock alltid att behöva ha hjälp av ett när runtomkring för att allt ska fungera.

Självklart älskar man sina ungar oavsett handikapp när dom väl finns,men man får inte glömma att ds är ett stort funktionshinder med mängder av problem!
    Fast man kan ju välja att se problemen, eller att se möjligheterna, som med allting i livet...

Om man utgår från att något är ett stort problem så blir det ju oftast det också, ett ännu större problem än vad det behövde vara...
  • Jennifer 060828

Alla barn har väl olika behov med eller utan Ds.. eller?
    Ingen kan uttala sig om Hannas framtid, om man inte känner hene.
    Hennes mamma vet väl bäst om hennes framtid.

• HälläBällä
    amalie79 skrev 2011-08-31 22:37:58 följande:
    Fast man kan ju välja att se problemen, eller att se möjligheterna, som med allting i livet...

Om man utgår från att något är ett stort problem så blir det ju oftast det också, ett ännu större problem än vad det behövde vara...
    Så allt handlar om inställning?
  • HälläBällä
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 22:38:59 följande:
    Alla barn har väl olika behov med eller utan Ds.. eller?
    Ingen kan uttala sig om Hannas framtid, om man inte känner hene.
    Hennes mamma vet väl bäst om hennes framtid.
    Det handlar inte bara om Hanna, det handlar om DS generellt.
  • mammatill5
    SolOchSnö skrev 2011-08-31 22:33:11 följande:
    För det första är jag övertygad om att funktionshinder är ett problem för individen. Det har inget att göra med att en människa skulle vara mindre värd än andra eller hur omgivningen ser på personen. De flesta som har downs syndrom kommer aldrig att kunna ta hand om sig själva och de kan inte göra allt som andra gör. Jag tycker att ett tidigare inlägg hade en poäng: Om föräldrarna kan välja att inte låta ett barn med funktionshinder födas kanske det är det bästa för barnet. Diagnostiken kanske tjänar barnets syfte mest.

Det för mig in på min andra tanke. Flera i tråden skriver är att barn med DS är så goa och fina, alltid glada! TS skriver att hon är mindre orolig för sin dotter för dottern kommer inte att bli kriminell, börja med droger eller hamna i dåligt sällskap. Jag associerar det till en replik från en TV-serie om bögar: "They make such good pets!" Jag tycker ärligt talat att det är obehagligt att någon är glad för att hennes dotter inte kommer att ha alla valmöjligheter i livet, oavsett vad de valmöjligheterna innebär.
    Jag tror inte det är ett problem för DS personen om den inte kan segla själv som Kalle gör.. Eller köra bil som Majsan.. eller göra som alla andra sk normala gör..

Alla normala har INTE alla valmöjligheter..  Långt ifrån.

Hanna kommer att ha många valmöjligheter.. på hennes nivå..
    ...
  • Kattflickan
    SolOchSnö skrev 2011-08-31 22:33:11 följande:

• mammatill5
    amalie79 skrev 2011-08-31 22:37:58 följande:

Håller med.. så är det ju..

Skrev om det tidigare också... någonting liknade iaf =)
  • Maline
    mammatill5 skrev 2011-08-31 22:18:58 följande:
    Ja, det är vanligare.. och hjärtfel är oerhört läskigt och jobbigt. Dödligheten har minskat markant eftersom hjärtkirurgin har gått framåt.. ca 40-50% föds med hjärtfel av varierande svårighet.. Många behöver inte ens behandlas...

Dom får också lättare Leukemi.. det finns ca 20% större risk för Downisar att drabbas. Men naturen har gjort så att DS barn är lättare att behandla. Dom är mera mottagliga och svarar mycket bra på behandlingen. Överlevnaden är mycket större än hos sk normala med samma sjukdom.

Har också för mig att jag läste någonstans att just cancer senare inte är så vanligt hos DS personer.. jag ska försöka leta fram artikeln..  Det var andra sjukdomar också som inte förekommer ofta hos DS men hos sk normala så finns dom ofta.. 

Det är som om naturen ger men kompenserar på andra sätt..

Haka inte på riktigt än. ska leta fram artikeln först..

Medellivslängden är runt 60 år.. Det finns äldre också.
    Det jag ville ha sagt med inlägget var att det är klart att medellivslängden är kortare för DS än för normalpopulationen just pga att hjärtfel är så vanligt. OCH att hjärtfel inte är något att vifta undan. Det innebär ökad risk för förtidig död öven bland personer som inte behöver behandlas som barn. Utvecklingsstörningen i sig skulle inte oroa mig, men en 50% risk för hjärtfel skulle få mig att sk*ta ner mig. Mina barn hade en åtminstone fördubblad risk att födas med hjärtfel, alltså ungefär 2-3% risk, och jag var rejält orolig bara för det.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes