• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:05:13 följande:
    ALLA har vi problem med det ena än det andra.. Eller ska man vara helt felfri för att duga?

Hur många sk normala är det som belastar samhället och tar resurser i anspråk jmf med dom funktionshindrade?? Det går nog inte ens att jämföra..

Kolla alla fängelser.. Behandlingshem... andra åtgärder för stökiga sk normala. Med mera.. med mera..
    Men nu tror jag tyvärr att du gör en REJÄL tankevurpa! 

Visst kostar fängelser, nehandlingshem m.m. men många funktionshindrade kan ej ha ett lönearbete (=ingen skatt som kan dras in till samhället), habilitering kostar liksom boenden, personlig assistans, ledsagning, hjälpmedel, färdtjänst etc etc

Och om vi nu ska tänka en vända till. De som sitter i fängelserna och på behandlingshemmen. Det kan väl inte vara en nyhet för dig att även många av dem är funkttionshindrade. Neuropsykiatriska funktionshinder är kraftigt överrepresenterade bland fängelsekunder och missbrukare.

Nej, självklart behöver man inte vara felfri för att duga men jag tycker att det är fel att kritisera de som väljer att abortera foster hos vilka man kan förutspå livslånga funktionsnedsättningar. 
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:05:13 följande:
    ALLA har vi problem med det ena än det andra.. Eller ska man vara helt felfri för att duga?

Hur många sk normala är det som belastar samhället och tar resurser i anspråk jmf med dom funktionshindrade?? Det går nog inte ens att jämföra..

Kolla alla fängelser.. Behandlingshem... andra åtgärder för stökiga sk normala. Med mera.. med mera..
    Fast att dra in kostnadsaspekter i det hela är väl rätt lågt? Ska vi tala om vad assistans, sjukersättning, daglig verksamhet, ledsagning, avlösarservice, gruppbostad, bostadstillägg osv kostar samhället? Vart vill du komma?
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 00:11:00 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, bara de första sidorna, men jag undrar över en grej...

"Selektiv fosterdiagnostik"?

Selektiv abort har jag hört men jag förstår inte hur fosterdiagnostiken kan vara selektiv. Diagnostiken är ju bara en undersökning för att diagnostisera diverse sjukdomar och syndrom. Det görs inga val där utan man undersöker allt som går att undersöka innan födseln. Så hur kan den vara selektiv?

*lost*
    Du har helt rätt.. Det finns fosterdiagnostik.. Sen har man selektiva aborter.. baserat på det som man hittar som ligger till grund för just aborten. Men blir inte fosterdiagnostiken selektiv då..haha

Jag pratar om selektiv fosterdiagnostik.. Många gör det.. Underförstått så vet som flesta vad som menas.. Men tack för att du rättade till mig.. ska skärpa mig och inte köra med "slang"

..
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 00:17:48 följande:
    Men nu tror jag tyvärr att du gör en REJÄL tankevurpa! 

Visst kostar fängelser, nehandlingshem m.m. men många funktionshindrade kan ej ha ett lönearbete (=ingen skatt som kan dras in till samhället), habilitering kostar liksom boenden, personlig assistans, ledsagning, hjälpmedel, färdtjänst etc etc

Och om vi nu ska tänka en vända till. De som sitter i fängelserna och på behandlingshemmen. Det kan väl inte vara en nyhet för dig att även många av dem är funkttionshindrade. Neuropsykiatriska funktionshinder är kraftigt överrepresenterade bland fängelsekunder och missbrukare.

Nej, självklart behöver man inte vara felfri för att duga men jag tycker att det är fel att kritisera de som väljer att abortera foster hos vilka man kan förutspå livslånga funktionsnedsättningar. 
    Du får gärna räkna ut det..
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:22:06 följande:
    Du får gärna räkna ut det..
    Det är nog mycket, mycket svårt att göra en vettig uträkning på och någon samhällsekonom är jag INTE!

Jag förstår bara inte varför du drog in detta med kostnadsaspekten. 

Ts, varför ser du det som en kränkning av din dotter och andra med DS om folk väljer abort pga att ett fostervattenprov som visar trisomi 21?

Det blir så märkligt när du samtidigt säger dig vara för en fri aborträtt. För antingen säger vi att aborträtten är fri och att valet är kvinnans utifrån den information och de känslor hon har eller så har vi INTE en fri aborträtt.

• mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 00:23:52 följande:
    Det är nog mycket, mycket svårt att göra en vettig uträkning på och någon samhällsekonom är jag INTE!

Jag förstår bara inte varför du drog in detta med kostnadsaspekten. 
    Ett av argumenten för fosterdiagnostik .. Den selektiva delen. Eller den selektiva fosterdiagnostiken.. Är just den ev belastningen på samhället och resurser i anspråk
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:29:24 följande:
    Ett av argumenten för fosterdiagnostik .. Den selektiva delen. Eller den selektiva fosterdiagnostiken.. Är just den ev belastningen på samhället och resurser i anspråk
    Jag har faktiskt aldrig hört det argumentet. Det ger riktigt dålig smak i munnen.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:19:31 följande:
    Du har helt rätt.. Det finns fosterdiagnostik.. Sen har man selektiva aborter.. baserat på det som man hittar som ligger till grund för just aborten. Men blir inte fosterdiagnostiken selektiv då..haha

Jag pratar om selektiv fosterdiagnostik.. Många gör det.. Underförstått så vet som flesta vad som menas.. Men tack för att du rättade till mig.. ska skärpa mig och inte köra med "slang"

..
    Men då hänger jag inte riktigt med i resonemanget/debatten.

Du vänder dig inte mot de föräldrar som utför selektiv abort? Men du vänder dig mot undersökningen som ger dem svar på frågor som sedan ligger till underlag för deras beslut?

Ska man förbjuda mammografi eller andra medicinska undersökningar bara för att det finns människor som väljer att ta sitt liv när de fått sin diagnos?

Det känns så felriktat.
  • Otäck
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:29:12 följande:
    Kattdamen

Ja, det finns många sätt att se det på.

Dom här testerna har säkert kommit till av att någon var fördomsfull, rädd och okunnig... Sen spelar samhället på människors rädsla och okunskap. Alla vill väl ha "friska barn" Men Downs är ingen sjukdom.. Det är bara så hon är.. En extra liten kromosom som inte gör någon förnär.. Det är ingen katastrof att få ett barn med downs syndrom, Men samhället ger uttryck för det genom att tester finns för att eliminera dessa människor..

Kram
    Men vad är problemet? Vill du ha bort testerna? För att du känner dig kränkt av att folk väljer att testa, och abortera barn som din dotter vid vissa tillfällen? Jag blir kränkt av att du önskar inskränka på min valfrihet att kunna testa och välja bort ett foster med DS. Är det så hemskt att det finns folk som verkligen inte vill ha ett barn med din dotterns förståndshandikapp?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes