• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 00:27:44 följande:
    Ts, varför ser du det som en kränkning av din dotter och andra med DS om folk väljer abort pga att ett fostervattenprov som visar trisomi 21?

Det blir så märkligt när du samtidigt säger dig vara för en fri aborträtt. För antingen säger vi att aborträtten är fri och att valet är kvinnans utifrån den information och de känslor hon har eller så har vi INTE en fri aborträtt.

Folk får välja vad dom vill...

Att det ens existerar är det jag reagerar emot.. Den selektiva biten på icke svårt sjuka foster. Helt funktionsdugliga.
    Jag är inte emot föäldrar som gör vissa val.. Dom har ju den möjligheten.

Det här handlar inte om den sk vanliga aborten...
  • mammatill5
    Otäck skrev 2011-09-01 00:34:09 följande:
    Men vad är problemet? Vill du ha bort testerna? För att du känner dig kränkt av att folk väljer att testa, och abortera barn som din dotter vid vissa tillfällen? Jag blir kränkt av att du önskar inskränka på min valfrihet att kunna testa och välja bort ett foster med DS. Är det så hemskt att det finns folk som verkligen inte vill ha ett barn med din dotterns förståndshandikapp?
    Läs gärna mina tidigare svar..
  • Roisin Dubh
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 00:30:31 följande:
    Men då hänger jag inte riktigt med i resonemanget/debatten.

Du vänder dig inte mot de föräldrar som utför selektiv abort? Men du vänder dig mot undersökningen som ger dem svar på frågor som sedan ligger till underlag för deras beslut?

Ska man förbjuda mammografi eller andra medicinska undersökningar bara för att det finns människor som väljer att ta sitt liv när de fått sin diagnos?

Det känns så felriktat.
    Eller för att hårdra det...

Är inte ett simpelt graviditetstest också en s.k. "Selektiv fosterdiagnostik" i så fall? Man kan inte göra abort utan att veta om man är gravid eller inte.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:36:29 följande:

Att det ens existerar är det jag reagerar emot.. Den selektiva biten på icke svårt sjuka foster. Helt funktionsdugliga.

Men ALLA aborter är ju selektiva. Man väljer bort ett barn. Funktionsdugligt eller ej.

Det aborteras med all säkerhet fler normalstörda foster utan några diagnoser än det aborteras foster med DS.

Om det är det selektiva du är emot så handlar det ju inte om något annat än valet att göra abort.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 00:30:31 följande:
    Men då hänger jag inte riktigt med i resonemanget/debatten.

Du vänder dig inte mot de föräldrar som utför selektiv abort? Men du vänder dig mot undersökningen som ger dem svar på frågor som sedan ligger till underlag för deras beslut?

Ska man förbjuda mammografi eller andra medicinska undersökningar bara för att det finns människor som väljer att ta sitt liv när de fått sin diagnos?

Det känns så felriktat.
    Jag väljer att inte döma enskilda personer för deras val eftersom möjligheterna finns.

Jag reagerar på att den finns tillgänglig.. som ett redskap.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 00:42:55 följande:
    Men ALLA aborter är ju selektiva. Man väljer bort ett barn. Funktionsdugligt eller ej.

Det aborteras med all säkerhet fler normalstörda foster utan några diagnoser än det aborteras foster med DS.

Om det är det selektiva du är emot så handlar det ju inte om något annat än valet att göra abort.
    Det är en helt annan sak.
  • Otäck
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:39:15 följande:
    Läs gärna mina tidigare svar..
    Jo, jag har sett dem, men trots att du anstränger dig för att uttrycka dig korrekt med "ja, alla får göra som dem vill såklart" så skiner ändå din aversion mot möjligheten att få testa och välja abort på foster med din dotters handikapp. Om du nu är helt "ey'okej" med saken, varför sitter du och skriver om hur hemskt och "nazistiskt" (tss, nazistiskt att ge mig möjligheten att få välja om jag vill ha ett barn med kromosomfel eller ett friskt barn?) det är med dessa tester då?
  • Alessia
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:36:29 följande:

Det här med helt funktionsdugliga stämmer väl riktigt dåligt med verkligheten!
  • mammatill5
    Otäck skrev 2011-09-01 00:47:40 följande:
    Jo, jag har sett dem, men trots att du anstränger dig för att uttrycka dig korrekt med "ja, alla får göra som dem vill såklart" så skiner ändå din aversion mot möjligheten att få testa och välja abort på foster med din dotters handikapp. Om du nu är helt "ey'okej" med saken, varför sitter du och skriver om hur hemskt och "nazistiskt" (tss, nazistiskt att ge mig möjligheten att få välja om jag vill ha ett barn med kromosomfel eller ett friskt barn?) det är med dessa tester då?
    Ja,, den aversionen har jag.. Men inte mot som som gör det utan mot att det finns sådana tester överhuvudtaget.
  • Otäck
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:27:13 följande:
    Om jag tycker så så säger jag det.. att det liknar lite den rasförädling som Nazismen höll på med. Nu länkar de jag hit i mitt inlägg-- www.expressen.se/nyheter/1.2501633/manga-dans...

"Sista DS barnet kan födas i Danmark om 20 år". Det var där jag fick vibbar till Nazismen och judeutrotningen..

Kanske lite hårt... man så kände jag.
    Alltså - då måste inse att Down syndrom är ett fel, en negativ avvikelse kopplat till andra fysiska problem. Det är inte en gullig, lite annorlunda egenskap som utstående öron eller rött hår. Det är ett gravt, mentalt handikapp och att folk rent generellt sett inte vill ha ett sådant barn utan väljer abort är inte konstigt eller elakt eller nazistiskt.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes