• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Wynn88
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 21:39:39 följande:
    Var skrev jag "alltid lätt"?

Ja, Hanna är alltid glad. Nåt konstigt med det? 
    Nej, inte nödvändigtvis, men du uttrycker en vanlig fördom om DS-personer, samtidigt som det klagas i den här tråden att andra har fördomar...

Sen tror jag inte att det finns någon som "alltid" är glad. 
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-08-31 21:33:21 följande:
    mammatill5, jag tycker du gör fel som romantiserar så kraftigt kring det
    här med Downs syndrom. Till sist och syvendes (at the end of the day)
    så är det en rubbning i kromosomerna. Det är ett faktum du aldrig kan
    säga emot.

Jag är glad för att du har det så bra med din härliga dotter. Men det du
    gör är farligt. Det är lätt att titta på bilden av din glada härliga dotter och helt
    glömma bort allt som finns i vardagen, när strålkastarljuset försvunnit så att
    säga. Det är långt ifrån en dans på rosor att ta hand om barn med Downs,
    enligt föräldrar som själva har barn med downs.

Du kan säga att din dotter är härlig och att alla barn med Downs är
    härliga, men du gör fel som romantiserar kring det så starkt som du gör. 
    Nope.. Jag romantiserar inte ett dugg. Hanna är inte den enda DS människan som jag känner.. Mina åsikter, mina tankar, kom långt innan jag fick henne.  Jag har beskrivit i boken hur vändningen kom.. har ju varit fördomsfull jag med.. och det på grund av okunskap.

Jag ser inte Hanna som Hanna med DS. Hanna är min dotter och DS kommer vi ihåg ibland.. Hon är en riktig skitunge ibland.. Dryg som sjutton.. Men hon är också en helt underbart go unge.. Precis som mina pojkar.

Hanna sätts verkligen inte på en piedestal här hemma. Det är inte en dans på rosor att ta hand om barn överhuvudtaget.. Hanna är faktiskt lite lättare..  Jag slipper alla tankar på orimliga krav som samhället ställer på ungarna.. som i skolan.. Hon får vara precis den hon är utan att det är "onormalt".

Jag är lycklig bara hon är lycklig.. Det är min uppgift att se till att hon växer och mår bra. som med grabbarna.  jag har lyckats som förälder om hon lägger ner sitt huvud på kudden om kvällarna och att hon känner att hon mår bra. Då har hon förverkligat mina drömmar för henne. Det räcker.. Hon behöver inte bli kärnfysiker för att kunna förverkliga sig själv.. Eller någonting annat som är "fint"

Hanna kommer att ha ett eget liv.. Hon kommer att bli kär.. säkert olyckligt kär också.. Hon kanske gifter sig.. Hennes liv kommer att bestå av uppgångar och nedgångar.. Precis som hos alla.
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 21:51:02 följande:
    Som TS skrivit tidigare i tråden har hennes barn en "lindrig" form av DS och ingen utvecklingsstörning. Att ha DS utan utvecklingsstörning är INTE vanligt. Oftast har man lindrig eller måttlig utvecklingsstörning, för att inte nämna de sjukdomar och tilläggsdiagnoser du nämner. Det känns som om TS väljer att inte ägna detta någon tanke. Och JA det förekommer hos personer utan DS också med sambandet mellan ovan nämnda sjukdomar/diagnoser och DS är så pass stort att det inte går att bortse ifrån.
    Hanna är mitt i mellan.. Hon är på träningsskolan och är inte en speciellt "klyftig" downis.. Hanna har en utvecklingsstörning..

Läs om .. läs rätt..
  • mammatill5
    mammsiga mumsan skrev 2011-08-31 21:44:25 följande:
    Gud så söööt liten tjej !
    Tack =)

Kram!!
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 21:53:39 följande:
    Hanna är mitt i mellan.. Hon är på träningsskolan och är inte en speciellt "klyftig" downis.. Hanna har en utvecklingsstörning..

Läs om .. läs rätt..
    Såg att det var Ida du refererade till. Jag tycker dock att du bortser från de svårigheter som kan följa med en funktionsnedsättning som DS och de sjukdomar/diagnoser som ofta följer med DS.
  • HälläBällä
    HälläBällä skrev 2011-08-31 22:00:20 följande:
    Såg att det var Ida du refererade till. Jag tycker dock att du bortser från de svårigheter som kan följa med en funktionsnedsättning som DS och de sjukdomar/diagnoser som ofta följer med DS.
    ..och när du gör det minskar din förståelse för varför andra människor inte väljer att föda ett barn som de vet har denna form av diagnos.
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 21:51:23 följande:
    Nope.. Jag romantiserar inte ett dugg. Hanna är inte den enda DS människan som jag känner.. Mina åsikter, mina tankar, kom långt innan jag fick henne.  Jag har beskrivit i boken hur vändningen kom.. har ju varit fördomsfull jag med.. och det på grund av okunskap.

Jag ser inte Hanna som Hanna med DS. Hanna är min dotter och DS kommer vi ihåg ibland.. Hon är en riktig skitunge ibland.. Dryg som sjutton.. Men hon är också en helt underbart go unge.. Precis som mina pojkar.

Hanna sätts verkligen inte på en piedestal här hemma. Det är inte en dans på rosor att ta hand om barn överhuvudtaget.. Hanna är faktiskt lite lättare..  Jag slipper alla tankar på orimliga krav som samhället ställer på ungarna.. som i skolan.. Hon får vara precis den hon är utan att det är "onormalt".

Jag är lycklig bara hon är lycklig.. Det är min uppgift att se till att hon växer och mår bra. som med grabbarna.  jag har lyckats som förälder om hon lägger ner sitt huvud på kudden om kvällarna och att hon känner att hon mår bra. Då har hon förverkligat mina drömmar för henne. Det räcker.. Hon behöver inte bli kärnfysiker för att kunna förverkliga sig själv.. Eller någonting annat som är "fint"

Hanna kommer att ha ett eget liv.. Hon kommer att bli kär.. säkert olyckligt kär också.. Hon kanske gifter sig.. Hennes liv kommer att bestå av uppgångar och nedgångar.. Precis som hos alla.
    Men det är inte okunskap att inte önska sig ett barn med ds eller att välja bort ett sådant barn om man kan välja.

Dom kommer dock alltid att behöva ha hjälp av ett när runtomkring för att allt ska fungera.

Självklart älskar man sina ungar oavsett handikapp när dom väl finns,men man får inte glömma att ds är ett stort funktionshinder med mängder av problem!
  • Krumpy

Menar du att det är lika mycket jobb med ett barn utan Downs som ett barn med Downs syndrom?
  • Maline
    Jakkolina skrev 2011-08-31 21:42:17 följande:
    Jag har arbetat med folk som har DS  och visst är dom glada och pigga precis som alla andra ungar,men det finns problem som gör att deras liv blir svårare.

Dom kommer aldrig att klara sig själva,dom får oftast sjukdomar pga av ev hjärtfel,överrörlighet gör att deras leder inte håller,livslängden är inte heller så hög

Får man välja så väljer väl alla ett friskt barn,sanningen är att man inte vet hur livet blir för någon med ds.

Tycker det är upp till var o en om man väljer bort ett barn med ds om man nu kan det!
    Fast hänger inte just den lägre medellivslängden ihop med att en stor del av barnen som föds med DS också föds med hjärtfel? Medellivslängden för normalisar med medfödda hjärtfel är också runt 45-60 år (Källa GUCH registret 2007). Det innebär alltså att folk som föddes innan dagens barnhjärtkirurgi hade utvecklats dör rätt unga oavsett om de har DS eller inte. I mina ögon verkar just detta att hjärtfel är så mycket vanligare bland människor med DS som det mest oroväckande.
  • HälläBällä

Det låter som om du har en fantastisk familj och det hörs att du älskar Hanna och dina andra barn.

Men det handlar inte bara om fördomar och okunskap. Frågor som vem tar hand om mitt barn när jag dör? Kommer jag att överleva mitt barn? Vilka ytterligare diagnoser kommer mitt barn eventuellt att få? Demens? Beteendeproblematik? Kommer mitt barn att få det stöd han/hon är i behov av? Vem ser till att han/hon får det om jag är borta? Osv osv.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes