• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Wynn88
    bulleen skrev 2011-08-31 21:12:30 följande:
    Absolut inte. Men vad som händer senare är utom min(våran) kontroll.  Jag kan bara rå för det val jag står inför om det visar sig vara nåt fel på fostret.

Alla vill ju ha ett friskt barn som kan ta hand om sig själv och leva länge.

Och faktiskt så måste jag säga att jag håller med en tjej här inne om en sak. Om man nu kan göra testen och får reda på att fostret har nåt kromosomiskt fel eller DS så varför är man så grymt egoistisk och tänker: Vi kommer att älska vårt barn lika mycket ändå!
    Det handlar ju inte om er för bövelen! 

Sen kommer föräldrar säkert och säger: Hon är så glad hela tiden, hon är speciell och hon vet om det!
    Men vaad vet du om det? En funktionshindrad person är inte dum i huvudet, han/hon ser runtomkring sig och tar in allt! Han/hon är inte särskilt glad över att ha någon som måste ta hand om en i hela ens liv! JA, dom fattar det!(ett liv som för övrigt kanske inte vara lika länge som en "frisk" människa)

Det som jag tror att många föräldrar till barn som har DS försöker att undvika att förstå är att människor med DS också har tankar och känslor. Jag har själv fått höra ifrån en 18 årig flicka med DS säga: Varför just jag?..
    Och det tär i hjärtat på mig!! Jag älskar henne, hon är helt underbar! MEN VAD SPELAR DET FÖR ROLL VAD JAG TYCKER OM INTE HON TYCKER OM SIG SJÄLV!

Nu ska jag nog sluta skriva, jag blir bara upprörd av folk som "måste vara stolta" för att deras barn har DS. Det är ingenting emot dig och din dotter. Ens barn är alltid ens barn, och man är alltid stolt över dem. Men därför tycker jag att det är bra att ha testen, för att själv kunna välja själv.
    De flesta med funktionshinder, önskar nog inte att de aldrig hade blivit födda. Men det är stor skillnad på att konstatera det, och att hävda, eller antyda, att de inte "får" må dåligt, att de inte "får" känna sig annorlunda, samt att inga blivande föräldrar "får" göra tester som kan upptäcka vissa sjukdomar eller avvikelser mm. Det är öht ett väldigt konstigt sätt att resonera. Men visst, jag tror också att en del föräldrar med fh-barn, gärna försöker "överkompensera", och ibland går det väl även ut över omgivningen, dvs att alla andra ska göra samma val som en själv. (För annars har ens eget barn, plötsligt inget existensberättigande?)

• Jennifer 060828

Ni som skriver så illa om barn med DS, jag har träffat Hanna och sett Hanna och hennes mamma många gånger på stan och en mer levnadsglad tjej än Hanna får man leta efter Hon är alltid glad ju!  

• mammatill5
    bulleen skrev 2011-08-31 21:12:30 följande:
    Absolut inte. Men vad som händer senare är utom min(våran) kontroll.  Jag kan bara rå för det val jag står inför om det visar sig vara nåt fel på fostret.

Alla vill ju ha ett friskt barn som kan ta hand om sig själv och leva länge.

Och faktiskt så måste jag säga att jag håller med en tjej här inne om en sak. Om man nu kan göra testen och får reda på att fostret har nåt kromosomiskt fel eller DS så varför är man så grymt egoistisk och tänker: Vi kommer att älska vårt barn lika mycket ändå!
    Det handlar ju inte om er för bövelen! 

Sen kommer föräldrar säkert och säger: Hon är så glad hela tiden, hon är speciell och hon vet om det!
    Men vaad vet du om det? En funktionshindrad person är inte dum i huvudet, han/hon ser runtomkring sig och tar in allt! Han/hon är inte särskilt glad över att ha någon som måste ta hand om en i hela ens liv! JA, dom fattar det!(ett liv som för övrigt kanske inte vara lika länge som en "frisk" människa)

Det som jag tror att många föräldrar till barn som har DS försöker att undvika att förstå är att människor med DS också har tankar och känslor. Jag har själv fått höra ifrån en 18 årig flicka med DS säga: Varför just jag?..
    Och det tär i hjärtat på mig!! Jag älskar henne, hon är helt underbar! MEN VAD SPELAR DET FÖR ROLL VAD JAG TYCKER OM INTE HON TYCKER OM SIG SJÄLV!

Nu ska jag nog sluta skriva, jag blir bara upprörd av folk som "måste vara stolta" för att deras barn har DS. Det är ingenting emot dig och din dotter. Ens barn är alltid ens barn, och man är alltid stolt över dem. Men därför tycker jag att det är bra att ha testen, för att själv kunna välja själv.
    Hade samhället sett annorlunda ut så hade tjejen kanske inte behövt säga "Varför just jag"  Det är dom sk normala som sätter hindren för dom funktionshindrade.

Du säger "Det som jag tror att många föräldrar till barn som har DS försöker att undvika att förstå är att människor med DS också har tankar och känslor" / slut citat..

Är du seriös??

Du skiver "Och faktiskt så måste jag säga att jag håller med en tjej här inne om en sak. Om man nu kan göra testen och får reda på att fostret har nåt kromosomiskt fel eller DS så varför är man så grymt egoistisk och tänker: Vi kommer att älska vårt barn lika mycket ändå!
    Det handlar ju inte om er för bövelen! " / slut citat.

Så därför ska man ta bort DS fostret så att man inte är egoistisk??
  • Selfish Geene
    mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-do.../

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../
    Om Gud ligger bakom trisomi 21, antar jag att han är ansvarig för trisomi 13 också?!
    (känsliga personer varnas, mycket otäcka bilder på missbildningar orsakade av trisomier)

http://www.google.se/imgres?q=trisomi+13&hl=sv&sa=X&biw=800&bih=469&tbm=isch&tbnid=_BHGmH5GzIaJSM:&imgrefurl=http://dokterrosfanty.blogspot.com/2009/07/sindroma-patau-trisomi-13.html&docid=K6NyX6cGY-icEM&w=600&h=707&ei=jYleTqD2FtDusgaw0vXRDw&zoom=1&iact=hc&vpx=552&vpy=132&dur=59&hovh=244&hovw=207&tx=91&ty=156&page=6&tbnh=145&tbnw=123&start=34&ndsp=8&ved=1t:429,r:7,s:34

Antingen gör Gud misstag eller så är han En. Sadistisk. Jävel. (eller så har Gud inget med missbildningar att göra oavsett om den sitter på den 13:e eller den 21:a kromosomen)
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2011-08-31 21:26:45 följande:
    Om Gud ligger bakom trisomi 21, antar jag att han är ansvarig för trisomi 13 också?!
    (känsliga personer varnas, mycket otäcka bilder på missbildningar orsakade av trisomier)

www.google.se/imgres?q=trisomi+13&hl=sv&sa=X&...:&imgrefurl=dokterrosfanty.blogspot.com/200 9/07/sindroma-patau-trisomi-13.html&docid=K6NyX6cG Y-icEM&w=600&h=707&ei=jYleTqD2FtDusgaw0vXRDw&zoom= 1&iact=hc&vpx=552&vpy=132&dur=59&hovh=244&hovw=207 &tx=91&ty=156&page=6&tbnh=145&tbnw=123&start=34&nd sp=8&ved=1t:429,r:7,s:34

Antingen gör Gud misstag eller så är han En. Sadistisk. Jävel. (eller så har Gud inget med missbildningar att göra oavsett om den sitter på den 13:e eller den 21:a kromosomen)
    http://dokterrosfanty.blogspot.com/2009/07/sindroma-patau-trisomi-13.html
  • mammatill5

www.google.se/imgres?q=trisomi+13&hl=sv&sa=X&...:&imgrefurl=dokterrosfanty.blogspot.com/200 9/07/sindroma-patau-trisomi-13.html&docid=K6NyX6cG Y-icEM&w=600&h=707&ei=jYleTqD2FtDusgaw0vXRDw&zoom= 1&iact=hc&vpx=552&vpy=132&dur=59&hovh=244&hovw=207 &tx=91&ty=156&page=6&tbnh=145&tbnw=123&start=34&nd sp=8&ved=1t:429,r:7,s:34

Jag har svarat på detta.tidigare

Först. Det är titeln på sången som är i rubriken.

Jag tror inte på Gud. Är mera Agnostiker.

Andemeningen är vacker.. tänkvärd..
  • Krumpy

mammatill5, jag tycker du gör fel som romantiserar så kraftigt kring det
    här med Downs syndrom. Till sist och syvendes (at the end of the day)
    så är det en rubbning i kromosomerna. Det är ett faktum du aldrig kan
    säga emot.

Jag är glad för att du har det så bra med din härliga dotter. Men det du
    gör är farligt. Det är lätt att titta på bilden av din glada härliga dotter och helt
    glömma bort allt som finns i vardagen, när strålkastarljuset försvunnit så att
    säga. Det är långt ifrån en dans på rosor att ta hand om barn med Downs,
    enligt föräldrar som själva har barn med downs.

Du kan säga att din dotter är härlig och att alla barn med Downs är
    härliga, men du gör fel som romantiserar kring det så starkt som du gör. 

• mamma till tre busungar

När du ändå tar upp detta så kan det ju nämnas att de test som debatterats i tråden även screenr för trisomi 13 och 18 och i vissa fall (beroende på testmetod) även andra kromosomdefekter (deletioner etc). Med dessa test så hittar man alltså inte bara DS utan även andra tillstånd även om DS är vanligast.
  • Wynn88
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 21:26:17 följande:
    Ni som skriver så illa om barn med DS, jag har träffat Hanna och sett Hanna och hennes mamma många gånger på stan och en mer levnadsglad tjej än Hanna får man leta efter Hon är alltid glad ju!  
    Men ärligt talat - är inte det där också en typisk fördom om DS-personer?

Många 10-åringar är glada och Hanna verkar vara en härlig tjej, det säger jag inget om. Men "alltid glad" och "alltid lätt", känns lite som... Tja du vet... Blondiner är sexiga men korkade, afrikaner har rytmen i blodet, alla med ADHD slåss och alla med DS är så himla glada???

Jag sällar mig absolut inte till dem som (?) tycker att DS-barn inte "borde" få finnas! Men vi kanske kan lugna oss LITE med superlativen och konstatera att de flesta nog ändå vill ha ett friskt barn, även om de flesta (självklart) älskar det barn de får? Men det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra  
  • mamma till tre busungar
    Wynn88 skrev 2011-08-31 21:35:23 följande:
    Men ärligt talat - är inte det där också en typisk fördom om DS-personer?

Många 10-åringar är glada och Hanna verkar vara en härlig tjej, det säger jag inget om. Men "alltid glad" och "alltid lätt", känns lite som... Tja du vet... Blondiner är sexiga men korkade, afrikaner har rytmen i blodet, alla med ADHD slåss och alla med DS är så himla glada???
    Glöm inte att alla autister är matematik- alternativt pianogenier också
Svar på tråden God doesn´t make mistakes