• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 15:23:45 följande:
    Ursöt dotter du har! Glad Hade jag kunnat ta utan att blinka,men så tillhör jag de där som blir totalt idiotförklarad när jag säger att jag hellre vill ha ett ds-barn än inget barn. Jag kommer inte göra några tester alls som gravid utom de rent elementära som kolla hur moderkakan ligger t.e.x. Om barnet har nåt "fel" intresserar mig inte,vi tar vad vi får. Och om det så har alla fel som finns när det föds är det älskat och efterlängtat! Ibland är jag så knäpp att jag tänker att jag på sätt och vis vill ha ett barn med nåt "fel". Jag skulle känna mig utvald som ni uttrycker det. Och bättre än här skulle det barnet inte få det. Jag har jobbat med utvecklingsstörda och cp-skadade  barn och det är det absolut roligaste jobb jag haft. När jag ser såna barn  som din gullunge bara ler jag. Hon hade turen att få födas och glädja sin omgivning-de flesta andra förnekas livet med allt vad det kan ge dem själv och andra.
    Hur kan man säga att JAG är självisk, som vill ge mitt barn största möjliga chans till ett självständigt liv, det fattar jag inte.
    Om JAG är utvald är skitsamma, rent ärligt. 
  • HälläBällä
    Sarah f skrev 2011-09-01 15:27:48 följande:
    Så tolkade jag det, men jag är ännu inte i stånd att kunna kommentera.
    :-/
  • HälläBällä

Finns det fler funktionsnedsättning eller sjukdomar som vi borde kämpa för att bevara TS? Oftast försöker man ju hitta botemedel, förebyggande åtgärder, sätt att lindra/mildra dessa?
    Vilka fler anledningar till att bevara funktionsnedsättningar finns det mer än att samhället annars blir mer intolerant(?) Vilket mervärde har exempelvis DS?

• Mariella81

Alltså den här tråden får mig att bli uppriktigt ledsen. Jag tänker inte uttala mig kring abortfrågan men jag reagerar verkligen på vilket sätt en del av er här argumenterar på. Här sitter vissa och ifrågasätter huruvida livet är värt att leva eller inte om man har ds. Nån uttalar sig om att människor med ds är äckliga och att man inte kan se dem som människor och ytterligare någon jämför dem med husdjur. Va??? Fatta att vi är många föräldrar här som har barn med ds. Är det så hemskt konstigt att man tar såna här debatter personligt när det är så här låg nivå på det hela. Det är faktiskt mitt och många andras barn ni uttalar er om så tänk lite på hur ni uttrycker er.

• Mad as snow
    Ursöt dotter du har! Glad Hade jag kunnat ta utan att blinka,men så tillhör jag de där som blir totalt idiotförklarad när jag säger att jag hellre vill ha ett ds-barn än inget barn. Jag kommer inte göra några tester alls som gravid utom de rent elementära som kolla hur moderkakan ligger t.e.x. Om barnet har nåt "fel" intresserar mig inte,vi tar vad vi får. Och om det så har alla fel som finns när det föds är det älskat och efterlängtat! Ibland är jag så knäpp att jag tänker att jag på sätt och vis vill ha ett barn med nåt "fel". Jag skulle känna mig utvald som ni uttrycker det. Och bättre än här skulle det barnet inte få det. Jag har jobbat med utvecklingsstörda och cp-skadade  barn och det är det absolut roligaste jobb jag haft. När jag ser såna barn  som din gullunge bara ler jag. Hon hade turen att få födas och glädja sin omgivning-de flesta andra förnekas livet med allt vad det kan ge dem själv och andra.
    Detta barns uppgift i livet är inte att glädja sin omgivning.
    Ditt inlägg är fruktansvärt smaklöst.  
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • bananflugekärlek
    Mad as snow skrev 2011-09-01 15:48:47 följande:
    Detta barns uppgift i livet är inte att glädja sin omgivning.
    Ditt inlägg är fruktansvärt smaklöst.  
    Jag håller verkligen med.
  • Sheldon
    Mariella81 skrev 2011-09-01 15:46:17 följande:
    Alltså den här tråden får mig att bli uppriktigt ledsen. Jag tänker inte uttala mig kring abortfrågan men jag reagerar verkligen på vilket sätt en del av er här argumenterar på. Här sitter vissa och ifrågasätter huruvida livet är värt att leva eller inte om man har ds. Nån uttalar sig om att människor med ds är äckliga och att man inte kan se dem som människor och ytterligare någon jämför dem med husdjur. Va??? Fatta att vi är många föräldrar här som har barn med ds. Är det så hemskt konstigt att man tar såna här debatter personligt när det är så här låg nivå på det hela. Det är faktiskt mitt och många andras barn ni uttalar er om så tänk lite på hur ni uttrycker er.
    Den här tråden är smaklös åt alla möjliga håll. Det som du skriver från en ena sidan, att jämföra fosterdiagnostik med nazism och rasbiologi från den andra. (Också svårt att inte ta personligt).  Och det mest smaklösa hittills:
     Hur kan man tycka att barn föds för att glädja sin omgivning? Eller önska sitt barn ett handikapp för att själv få känna sig "utvald"?

Sjukt.  
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Kattdamen

Hur kommer det sig att så många verkar se på personer med downs som de är små hundvalpar?

• Jag är bara jag
    HälläBällä skrev 2011-09-01 15:26:52 följande:
    Förstår jag dig rätt om du säger att du vill ha ett barn med sjukdom/funktionsnedsättning för att du skulle känna dig utvald?
    Jag skulle inte ha nåt emot det eftersom jag anser de lika värda som "normala" barn och har erfarenhet av dem och velat ha barn i 24 år. Man kan inte välja att bli gravid och man kan inte välja att få ett friskt barn så får jag ett sjukt/skadat barn så tar jag det. Mycket,mycket hellre än att förbli barnlös för det är ett rent HELVETE! Får jag ett friskt barn blir det väl enklare på sätt och vis,men ett sjukt skulle bli lika älskat. Och jag skulle känna mig utvald eftersom jag vet att 80% av alla andra som väntat det barnet skulle dödat det och inte gett det en chans att få leva. Kommer det till oss får det leva-kan man få en större gåva än att ha fått ge liv till en annan människa? Glad Jag ser liksom ingen skillnad på friska och sjuka barn-alla är barn för mig,lika värda,lika efterlängtat,lika älskat.
  • Mariella81
    Kattdamen skrev 2011-09-01 15:55:53 följande:
    Hur kommer det sig att så många verkar se på personer med downs som de är små hundvalpar?
    Troligtvis för att människor har ett behov av att placera människor i fack. Man har träffat en människa med downs som är glad och snäll och då drar man genast slutsatsen att alla är likadana. Det är väl samma fenomen som skapar de flesta fördomar. Personer med downs syndrom är ju individer som alla andra.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes