• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:43:31 följande:
    Det var nog inte främst du utan Mad as snow som resonerade så. Men du protesterade inte heller när hon förde din talan i tråden så jag drar slutsatsen att du håller med. Om inte är det fritt fram att berätta detta. Men då måste du också erkänna att du trampat på en och annan individs tår med de blogginlägg du skrivit.
    Sätt inte andras ord och påståenden i min mun i fortsättningen tack!

Jag har inte läst alla inlägg av alla.. Jag bemöter inte alla inlägg. Inte ens i tanken.

Att man inte bemöter innebär inte att man alltid håller med.

Säkert har jag trampat på några tår..  Vad har det med saken att göra? Kör du en slags vedergällning för deras räkning nu??
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:39:21 följande:
    På vilket sätt är jag ego??
    Du bryr dig bara om dig själv och dina känslor. Du verkar inte bry dig om att dina barn är egna personer. De är enbart där för att få dig att se bra ut.

Du anser alltså inte att man kan få några som helst problem om man har ett funktionshinder?
  • Roisin Dubh
    CallGirl skrev 2011-09-01 16:37:24 följande:
    Är det någon här av de som är emot selektiv abort alt fosterdiagnostik som öga mot öga har suttit ner och pratat med någon som har valt bort ett barn med DS eller på grund av andra orsaker?

Det är skillnad att diskutera på nätet jmf öga mot öga och valet man gör är inte lätt alla gånger. En i min närhet anförtrodde mig att hon gjort abort på grund av kön och jag förstår henne och hur hon tänkte runt just det valet.
    Mycket klokt och intressant inlägg i debatten.

Man måste gå ner på individnivå och känna till enskilda individers tankar kring sitt beslut om abort innan man kan sätta sig som domare över dem. Det gäller även foster med DS. Det är ingen skillnad där.
  • Sven Erik Johansson
    Boll skrev 2011-09-01 16:28:41 följande:
    Jag önskar att man kunde fostervattenstesta och selektivt abortera bort barn som riskerar att bli kristna, så att vi slipper sådant här trams. Jaja, du tycker att abort är mord. Abort är en rättighet kvinnor har. Gillar du inte aborter så behöver du inte göra en.
    För det första skulle jag kunna ha precis samma uppfattningar både om barn med Downs och om aborter
    även om jag var ateist eller agnostiker. Känner jag mig själv rät skulle jag ha i princip samma moral som jag har
    idag även om jag var tex ateist eller agnostiker.

För det andra : Aborter både av de med Downs och de utan kan diksuteras både ur ett juridiskt och ett etiskt perspektiv. I princip kan man  ha en nollvision samtidigt som man stöder tex fri abort i 10,12,13 -eller som i det kanske mest långtgående landet Sverige-18 veckor. "Abortfråga"n är egentligen flera komplexa frågor.

Jag besvarar bara andras inlägg och tycker inte det är trams. VIDARE så har jag den stilen att jag kallar
    inte mina meningsmotståndares tankar för trams, men jag utmanar dem.
  • Mad as snow

Jag tycker absolut inte att man måste ha personlig erfarenhet av exakt allt man diskuterar i generella termer. Verkligen inte. Mina åsikter i den här frågan (vilka är kluvna visserligen) måste inte baseras på hur många jag har träffat som har barn med DS, eller som har valt bort ett foster på grund av DS, eller hur många missfall jag har gått igenom. Det är helt okej att uttrycka sina åsikter och tankar om någonting utan att gå ner på individnivå. Jag ser inte hur ett diskussionsforum skulle överleva om det fanns sådana kriterier för att diskutera andra människors livssituationer eller samhället i stort. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-01 16:53:46 följande:
    Du bryr dig bara om dig själv och dina känslor. Du verkar inte bry dig om att dina barn är egna personer. De är enbart där för att få dig att se bra ut.

Du anser alltså inte att man kan få några som helst problem om man har ett funktionshinder?
    Ojdå.. nu tar du väl i så det knakar..

Allt detta för att vi inte har problem med Hanna och hennes DS???
    Måste jag ha problem med henne för att jag ska falla i god ton hos dig??
  • Sven Erik Johansson
    CallGirl skrev 2011-09-01 16:37:24 följande:
    Är det någon här av de som är emot selektiv abort alt fosterdiagnostik som öga mot öga har suttit ner och pratat med någon som har valt bort ett barn med DS eller på grund av andra orsaker?

Det är skillnad att diskutera på nätet jmf öga mot öga och valet man gör är inte lätt alla gånger. En i min närhet anförtrodde mig att hon gjort abort på grund av kön och jag förstår henne och hur hon tänkte runt just det valet.
    Nej, men jag har en vana att vara rak från hjärtat så jag skulle kunna göra det.
    Jag skiljer alltid på sak o person.Jag skulle möta personen med kärlek, men
    om ämnet kom upp skulle jag kunna stå för att jag stöder en etik som skulle
    ha resulterat i ett annan val.

Jag brukar vid personliga möten komma väl överens med meningsmotståndare.
    Bar för att en person gjort ett val jag inte stöder frånkänner jag inte personen
    människovärdet.
  • Roisin Dubh
    Mad as snow skrev 2011-09-01 16:51:34 följande:
    Jag anser att diskussionen om fosterdiagnostik och vad den kan leda till i förlängningen om man inte är vaksam, är viktig. Ja. Vad jag tyckte var ännu viktigare i den här tråden var att sätta fingret på de ytterst obehagliga inlägg som TS blev utsatt för, där man utmålade henne som en uppdiktad person eller insinuerade att hennes dotters DS gav henne uppmärksamhet. I det läget försvarade jag henne, absolut. Det gör jag med många människor som blir påhoppade av en grupp andra individer. 
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
  • oOOo  oOOo
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:55:05 följande:
    Man måste gå ner på individnivå och känna till enskilda individers tankar kring sitt beslut om abort innan man kan sätta sig som domare över dem. 
    Nej man skall inte döma, den som inte dömer riskerar inte att ha fel.

Man skall definitivt inte döma boken efter filmen
  • Sven Erik Johansson
    Krumpy skrev 2011-09-01 16:40:18 följande:
    Det är skillnad på att vara född och ofödd. Så länge man inte är född,
    så är din fråga irrelevant. Det finns ett val för mamman och familjen
    i övrigt att göra, innan det kommer så långt som en förlossning.

Kan någon klok person upplysa mig om vid vilken vecka man kan
    upptäcka Downs? Och upp till vilken vecka är abort lagligt i Sverige?
    Jag har dåliga kunskaper om antalet veckor...
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:03:19 följande:
    Men döden genom abort tar ju bort precis alla möjligheter
    för individen som redan är till.
    Ok, diskussionen om abort eller inte abort, får vi ta i en annan tråd.
    Irrelevant? Det tycker jag inte. Jag anser inte att livet börjar
    vid födseln. Födseln  är inte något magiskt
    när livsgnistan kommer. Det är egentligen
    bara ett byte av "geografisk plats" från innanför
    livmodern till utanför.

Juridiskt finns ett val men just det valet
    är intressant att diskutera ur ett etiskt
    perspektiv.

Det är i Sverige fri abort 18 veckor-ca 4 månader.
    Aborter kan dock göras senare vid tillstånd.
    Jag vet inte var övre gränsen ligger för det
    om det finns en fastställd.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes