• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • bad gyal
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:21:04 följande:
    Hmmmm...ska mamman ta skulden för missbildningar?
    Herregud det är väl självklart att hur mamman har levt under graviditeten påverkar hur barnet blir!

Tex ska man äta mycket folsyra under dom första tre månaderna, inte röka cigaretter eller ta medicin, så varför skulle mamman inte ta skulden för barnets missbildningar?! 
  • bad gyal
    puss skrev 2011-09-01 14:23:13 följande:
    kanske det, men är rejält oduglig i såna fall.
    eller rent ond.
    Alla som tror på Gud lever i frid och blir lyckliga. Det spelar ingen roll om du inte har mat för dagen, du är lycklig ändå...
  • puss
    bad gyal skrev 2011-09-01 14:24:19 följande:
    Herregud det är väl självklart att hur mamman har levt under graviditeten påverkar hur barnet blir!

Tex ska man äta mycket folsyra under dom första tre månaderna, inte röka cigaretter eller ta medicin, så varför skulle mamman inte ta skulden för barnets missbildningar?! 
    okej.
    Ät min sidfot
  • Bellalella
    Tealhawk skrev 2011-09-01 14:11:29 följande:
    Först och främst innan lag lägger fram mina huvudåsikter vill säga: Jag tycker ni som har barn med syndrom är jättestarka, fortsätt vara det! :)

Skulle själv aldrig vilja ha ett utvecklingsstört barn (kromosomfel, hjärnskada, vad som helst) om jag kan välja bort det. Som förälder eller blivande förälder förbereder man sig på några år av blöjbyten, första skolåren, jobbiga tonårsperioden och sedan förväntar man sig en vuxnare relation till sitt barn. En där man kan vara på en jämlikare nivå och få ett helt annat utbyte än man får av sina barn under uppväxten. (Visst finns det dåliga relationer och undantag även här, men generellt sett.)

Så går det inte riktigt till med barn som har speciella behov. (generellt även här)
    Om man får barn när man är 30 så ligger förväntan att man lagom till pension ska ha gått igenom alla dessa faser och kanske till och med fått något/några barnbarn. Istället "fastnar" processen och när ens egna krafter oundvikligt börjar sina så måste man fortfarande hjälpa med att knyta skosnören, matlagning, hantera känslomässiga utbrott m.m. Och man vet att där kommer det stanna, tills den dag man själv inte är kapabel till det längre och någon annan måste ta över, för barnet klarar sig inte själv, även fast det också blivit gråhårigt.

Som förälder har man ju alltid ansvar för sina barn, även när de är vuxna, men detta är något helt annat. Så ni som vet om i förväg att ert barn förmodligen inte kommer få en chans till ett "vanligt", självständigt liv; tänk efter noga innan ni tar ert beslut för det kommer krävas så mycket mer av er än andra föräldrar. Om ni känner att ni klarar det så behåll självklart, er upplevelse med barnet kan bli helt fantastisk ändå :)

(Jag har personer nära mig som är drabbade, så vill inte ha nåt påhopp om inte vet vad jag pratar om pga olika anledningar och mina åsikter är baserade på detta. JAG vill inte gå igenom vad de går igenom om jag kan välja bort det, både för min egen och barnets skull.)
  • Sarah f
    bad gyal skrev 2011-09-01 14:24:19 följande:

Hur relaterar detta till trisomi 13? Eller 21?

Hur många missbildningar provocerar mamman fram? Får hon "rätta till dem" genom att genomgå abort?

En mamma som äter folsyra, inte röker eller dricker men får ett missbildat barn; vad har hon då gjort för fel?

Är DS en missbildning?      
  • Boll

Missbildningar, avvikelser och funktionshinder kan uppkomma utan att mamman gjort någonting. Mitt funktionshinder beror inte på någonting min mor gjorde när hon var gravid.

• puss
    bad gyal skrev 2011-09-01 14:25:56 följande:
    Alla som tror på Gud lever i frid och blir lyckliga. Det spelar ingen roll om du inte har mat för dagen, du är lycklig ändå...
    alla som tror på gud lever inte i frid, faktiskt. det händer att religion orsakar en viss osämja.
    Ät min sidfot
  • Sarah f
    Det ska jag meddela Afrikas Horns befolkning. De är olyckliga i onödan.
  • puss
    vi har ett rekord.
    Ät min sidfot
  • bad gyal
    puss skrev 2011-09-01 14:23:13 följande:
    kanske det, men är rejält oduglig i såna fall.
    eller rent ond.
    Tänker du dig att det är Guds fel att människor krigar? Eller är Gud ond bara för att du har valt att knulla runt utan kondom och får sjukdomar? Är Gud ond för att du har valt att leva fel så du blir sjuk?

Jag är väldigt intresserad av att höra dina svar. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes