• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Tealhawk

Först och främst innan lag lägger fram mina huvudåsikter vill säga: Jag tycker ni som har barn med syndrom är jättestarka, fortsätt vara det! :)

Skulle själv aldrig vilja ha ett utvecklingsstört barn (kromosomfel, hjärnskada, vad som helst) om jag kan välja bort det. Som förälder eller blivande förälder förbereder man sig på några år av blöjbyten, första skolåren, jobbiga tonårsperioden och sedan förväntar man sig en vuxnare relation till sitt barn. En där man kan vara på en jämlikare nivå och få ett helt annat utbyte än man får av sina barn under uppväxten. (Visst finns det dåliga relationer och undantag även här, men generellt sett.)

Så går det inte riktigt till med barn som har speciella behov. (generellt även här)
    Om man får barn när man är 30 så ligger förväntan att man lagom till pension ska ha gått igenom alla dessa faser och kanske till och med fått något/några barnbarn. Istället "fastnar" processen och när ens egna krafter oundvikligt börjar sina så måste man fortfarande hjälpa med att knyta skosnören, matlagning, hantera känslomässiga utbrott m.m. Och man vet att där kommer det stanna, tills den dag man själv inte är kapabel till det längre och någon annan måste ta över, för barnet klarar sig inte själv, även fast det också blivit gråhårigt.

Som förälder har man ju alltid ansvar för sina barn, även när de är vuxna, men detta är något helt annat. Så ni som vet om i förväg att ert barn förmodligen inte kommer få en chans till ett "vanligt", självständigt liv; tänk efter noga innan ni tar ert beslut för det kommer krävas så mycket mer av er än andra föräldrar. Om ni känner att ni klarar det så behåll självklart, er upplevelse med barnet kan bli helt fantastisk ändå :)

(Jag har personer nära mig som är drabbade, så vill inte ha nåt påhopp om inte vet vad jag pratar om pga olika anledningar och mina åsikter är baserade på detta. JAG vill inte gå igenom vad de går igenom om jag kan välja bort det, både för min egen och barnets skull.)

• HeidiiD
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:11:24 följande:
    Det är inte alls vad hon skriver. Hon berättar att just hon reagerar på den avvikelsen och hon är medveten om att hon inte ska föda barn med det syndromet.
    och du kan inte läsa ? Tidigare inlägg skriver hon hur hon äcklar sig utav människor med DS! 
  • Boll
    HeidiiD skrev 2011-09-01 14:08:35 följande:
    Så du menar att folk med DS är mindre värda ? Nej jag tycker inte att människor som du ska få barn! Säg inte att det beror på att du inte skulle "orka" ett barn med just DS för just precis satt du och predikade om hur äcklad du blir utav barn/vuxna med DS, men sånna som äcklar mig det är du! Menar du då att dom är äckliga för att dom har ds ? men dom är ju också människor, med hjärta och känslor! Du får mig att kräkas!!!
    Men hallå där fröken. Vet du vad jag säger? Jag säger att min känslomässiga reaktion på personer med DS är att jag blir äcklad. Jag kan inte hjälpa det, det är en känslomässig reaktion. Däremot tycker jag att de har precis samma värde som du, jag eller någon annan.

Och vad sitter du och säger? Att jag får dig att vilja kräkas. Jag äcklar dig. Så det är okay för dig att bli äcklad av en viss sorts människa men det är inte okay för mig att bli det? Dubbelmoral.

(Och till skillnad från dig säger jag ingenting om vad andra människor ska, bör eller får göra.)
  • Boll
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 14:10:16 följande:
    Nej inte i ett direkt skede. Men det kan bli problematiskt om du hamnar i en situation där du måste konfronteras med en människa med DS. Det kan ske när som helst.
    Nej, det kan det inte. Sättet jag lever på gör att den risken är ytterst minimal.
  • Sarah f
    HeidiiD skrev 2011-09-01 14:12:53 följande:
    och du kan inte läsa ? Tidigare inlägg skriver hon hur hon äcklar sig utav människor med DS! 
    Ja, men hon skrev inte att människor med DS är äckliga. Hon beskrev sina känslor utifrån de förutsättningar hon har.
    Jag kan visst läsa minst lika bra som du, vad det verkar! 
  • bad gyal

Vem är det som sagt att bara för att någon föds med missbildning så har gud gjort ett misstag?

Det är väl tack vare hur mamman har valt att leva, eller om det blivit något fel i generna...

Jag vet att Gud finns...

• puss
    Frosk skrev 2011-09-01 13:43:16 följande:
    Finns det verkligen människor som du? Skrämmande! Antagligen bör du inte skaffa barn över huvudtaget eftersom det inte finns några garantier för att få ett friskt barn.

Om du mår illa av att se ett barn med ds, så kanske du behöver bearbeta något... jobba lite med dig själv?

hon har ju sagt att hon har en empatistörning.

är det ett handikapp som är ok att förfasa sig över?

Ät min sidfot
  • Sarah f
    bad gyal skrev 2011-09-01 14:16:19 följande:
    Vem är det som sagt att bara för att någon föds med missbildning så har gud gjort ett misstag?

Det är väl tack vare hur mamman har valt att leva, eller om det blivit något fel i generna...

Jag vet att Gud finns...

Hmmmm...ska mamman ta skulden för missbildningar?
  • puss

Jag vet att Gud finns...

ja, om mamman väljer att ge barnet syrebist under förlossningen eller så.
    Ät min sidfot
  • puss
    Jag vet att Gud finns...

kanske det, men är rejält oduglig i såna fall.
    eller rent ond.
    Ät min sidfot
Svar på tråden God doesn´t make mistakes