• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:03:41 följande:
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
    Nazister?? 

Det är du som tänker i dom banorna om individen..Du vinklar åt det hållet hela tiden..
    Jag gör inte det.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:53:35 följande:
    Sätt inte andras ord och påståenden i min mun i fortsättningen tack!

Jag har inte läst alla inlägg av alla.. Jag bemöter inte alla inlägg. Inte ens i tanken.

Att man inte bemöter innebär inte att man alltid håller med.
    Sorry. Det blir lätt så när någon annan kommer in och försöker föra din talan.
    Säkert har jag trampat på några tår..  Vad har det med saken att göra? Kör du en slags vedergällning för deras räkning nu??
    Vedergällning?

Jag försöker bara belysa hur illa debatten kan bli om man kör fel debattstil. Oftast, inte alltid, har man ju en bakomliggande tanke med att debattera. I ditt fall torde det vara att du vill förändra samhällets syn på DS. I andras fall kan det handla om att vilja skapa förståelse för individers val att abortera ett foster med DS. I båda fallen är det lika kontraproduktivt och fel att debattera klumpigt och trampa på folks tår i onödan. På det viset lyssnar ingen på någon.
  • Mariella81
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:03:41 följande:
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
    En rätt viktig poäng här tycker jag. Man kan diskutera en fråga på ett generellt plan men samtidigt finns det individer som är direkt berörda av vad diskussionen handlar om, oavsett om det handlar om att vara förälder till ett barn med ds eller att vara den som valt att göra abort på grund av ds. Det är därför jag menar att det är viktigt att tänka på vad man säger, vilket såklart gäller åt båda håll.
  • Sven Erik Johansson
    Zargenta skrev 2011-09-01 16:46:01 följande:
    Men jag förstår mig inte på folk som du, som anser att vi ska skicka ÄNNU mer pengar till Afrika än vad vi gjort de senaste 30åren med biståndspengar som kunde hjälpt våra egna utsatta i Sverige? Vi har hemlösa och fattiga och svältande personer här med!!! Pengarna som skickats till Afrika har missbrukats så hårt och gått åt militära aktioner och terrorism!!! Näe, låt oss få ha fri abort och skicka gärna några abortläkare till Afrika för att underlätta för dem där också...
    Man måste hålla isär olika saker. Afrika är inte ett land med en enda situation. Visst finns det exempel
    på mindre lyckade biståndsprojekt men det jag nämner här är INTE vanligt bistånd utan katastrofbistånd
    i ett läge när alternativet är döden förmånga oskyldiga vid värsta torkan på 60 år. Dessutom har vi själva
    bidragit till den. Torka kommer nu mycket tätare än förr .Klimagtet har ändrats och vi släpper ut mycket mer
    växthusgser per person än tex en somalier.

Det finns exempelpå lyckat katastrofbistånd när människor har rest sig efter katastrofen o kommit igång med sitt eget jordbruk o annat arbete.Det finns också exempel på bra långsiktigt bistånd, samtidigt som det också finns  exempel på missbruk

Det är förståss ViKTIGT att dämpa befolkningsökningen men jag tycker andra metoder än aborter är
    att föredra. När ett land utvecklas ekonomiskt så brukar automatiskt födelsetalen sjunka.

Katastrofhjälp som det nu är frågan om och till vilken alternativet är döden för bla drabbade barn
    är inte meningen att vara permanent utan ges under kort tid.Människor arbetar faktiskt på Afrikas Horn också
    o väntar inte bara på katastrof o katastrofhjälp osm alltså inte är det vanliga biståndet.

OM det enligt svensk lag är fri abort tom ett visst antal veckor så kan man ju ändå satsa på ett
    effektivt abortförebyggande arbete. Det EXISTERAR INTE något abortförebyggande arbete värt namnet
    i Sverige som har mycket höga abortsiffror jämfört med andra länder i Europa och det sörjer jag
    verkligen över.

Att jag tog upp ämnet var för att svara på någon annans inlägg som talade om Afrikas Horn.
    Men där gäller för mig samma som för barn med DOWNS: Jag vill tala för de drabbades männsiskovärde.
  • oOOo  oOOo
    Mariella81 skrev 2011-09-01 17:14:24 följande:
    En rätt viktig poäng här tycker jag. Man kan diskutera en fråga på ett generellt plan men samtidigt finns det individer som är direkt berörda av vad diskussionen handlar om, oavsett om det handlar om att vara förälder till ett barn med ds eller att vara den som valt att göra abort på grund av ds. Det är därför jag menar att det är viktigt att tänka på vad man säger, vilket såklart gäller åt båda håll.
    På ett allmänt plan måste man ändå kunna uttrycka sin avsky för tex dödande utan att friskriva sig gentemot någon eventuellt sårad mördare.
  • Pihl01

Vilken underbart gullig dotter du har Ts! Ska lyssna på låten nu :)

• Sven Erik Johansson
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:49:05 följande:
    Jaha, nu fick vi in en apelsin i debatten också tror jag.

Jag måste köpa glass! Tungan ute
    Jag svarade bara på ett annat inlägg.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:11:45 följande:
    Sorry. Det blir lätt så när någon annan kommer in och försöker föra din talan.

Jag vet inte ens vad det är för inlägg du pratar om.
    Säkert har jag trampat på några tår..  Vad har det med saken att göra? Kör du en slags vedergällning för deras räkning nu??
    Vedergällning?

Jag försöker bara belysa hur illa debatten kan bli om man kör fel debattstil. Oftast, inte alltid, har man ju en bakomliggande tanke med att debattera. I ditt fall torde det vara att du vill förändra samhällets syn på DS. I andras fall kan det handla om att vilja skapa förståelse för individers val att abortera ett foster med DS. I båda fallen är det lika kontraproduktivt och fel att debattera klumpigt och trampa på folks tår i onödan. På det viset lyssnar ingen på någon.

Någon blir alltid trampad på tårna hur försiktig man än är.

Jag vill inte prata om individens enskilda val... Det har jag gjort klart redan för början.
    Det jag vill diskutera är den här selektiva fosterdiagnostikens vara eller icke vara.

Du har fått det förklarat för dig några gånger men lik förbannat så ta du upp Nazismen och anklagar mig för att anklaga andra..

Jag anser att du provocerar medvetet.. och för in diskussionen på det som inte påståtts.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 17:08:05 följande:
    Nazister?? 

Det är du som tänker i dom banorna om individen..Du vinklar åt det hållet hela tiden..
    Jag gör inte det.
    Det beror på att du inte ser sambandet mellan "samhället" och individerna.

Det är föräldrarna och enbart föräldrarna, eller specifikt den gravida kvinnan för att vara korrekt, som kan besluta om abort. Det är inte någon flummigt byråkratiskt regeringsutskott som beslutar i den frågan och därför kan man inte låtsas att det är någon annan än föräldern som har ansvaret.

Beslutet kring abort är ett stort ansvar. Ett tungt ansvar. Ett ansvar man lätt kan känna sig dömd för av samhället. Eller rättare sagt av individer som gör utfall mot abort. Ingenting blir bättre av att någon drar paralleller med nazism kring detta "fenomen" att abortera bort DS.
  • Mariella81
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 17:17:52 följande:
    På ett allmänt plan måste man ändå kunna uttrycka sin avsky för tex dödande utan att friskriva sig gentemot någon eventuellt sårad mördare.
    Jo, men nu tycker inte jag att en mördare är att likställa med en förälder till ett barn med funktionshinder eller någon som valt att abortera ett foster. Man bör likväl tänka på vad man säger i de flesta sammanhang, lite självcencur innan man vräker ur sig att barn med downs är som husdjur är väl inte fel, för att ta ett exempel.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes