• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:28:46 följande:
    Du menar på allvar att alla sjukdomar är självförvållade?
    Vissa är det mer eller mindre. Hjärt/kärlsjukdomar, lungsjukdomar och cancer
    har ofta mågna riskfaktorer vad gäller livsstilen. KOL tex drabbar nästan bara
    rökare. Vad gäller rökning är det en riskfaktor också för plötslig spädbarnsdöd,
    både rökning under graviditeten och efteråt. Den klassiska västerländska kosten
    är en riskfaktor vad gäller hjärt/kärlsjukdomar och cancer.

ALLA är det dock INTE.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:33:03 följande:
    Förklara dig nu??
    Det var nog inte främst du utan Mad as snow som resonerade så. Men du protesterade inte heller när hon förde din talan i tråden så jag drar slutsatsen att du håller med. Om inte är det fritt fram att berätta detta. Men då måste du också erkänna att du trampat på en och annan individs tår med de blogginlägg du skrivit.
  • Zargenta
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:40:00 följande:
    Jag tror Gud vill vi skall hjälpa de tork/svält-katastrofdrabbade.

Exempel på hur:

SMS:a AKUT TORKA till 72900 (ge en 100-lapp) till RK.

Läkare Utan Gränsers kampanj En timme för Afrika

www.lakareutangranser.se/timme

Viss kan man vara olycklig som guds-troende men
    mig som troende kristen tycker jag det har stärkt .
    Lite rätt har väl bad gyal men också delvis fel.

Vad gäller Somalias befolkning finns det väl där som här
    både de som är starkt gudstroende och de som är agnostiker och de som
    är ateister. Formellt är flertalet somalier muslimer. Kanske är andelen
    som faktiskt är troende enligt landets huvudtrosriktning större i Somalia
    än här.
    Men jag förstår mig inte på folk som du, som anser att vi ska skicka ÄNNU mer pengar till Afrika än vad vi gjort de senaste 30åren med biståndspengar som kunde hjälpt våra egna utsatta i Sverige? Vi har hemlösa och fattiga och svältande personer här med!!! Pengarna som skickats till Afrika har missbrukats så hårt och gått åt militära aktioner och terrorism!!! Näe, låt oss få ha fri abort och skicka gärna några abortläkare till Afrika för att underlätta för dem där också...
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Roisin Dubh
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:43:31 följande:
    Det var nog inte främst du utan Mad as snow som resonerade så. Men du protesterade inte heller när hon förde din talan i tråden så jag drar slutsatsen att du håller med. Om inte är det fritt fram att berätta detta. Men då måste du också erkänna att du trampat på en och annan individs tår med de blogginlägg du skrivit.
    Och för att förtydliga så inga missförstånd ska ske:

De blogginlägg som drar paralleller mellan fosterdiagnostik/abort och rasförädling/nazism.
  • Mad as snow
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 16:06:59 följande:
    Smaklöst!? Så om jag får ett efterlängtat,älskat barn som gläder mig och sin omgivning bara genom att finnas till är det fel!? Hur kan det vara fel? Barn ger ju glädje genom sin blotta existens ju. De har ingen annan "uppgift" än så,jag ställer inga krav alls att mitt blivande barn ska göra  det och det för mig. Jag vill bara ha ett som lever och finns hos oss. Men du kanske inte ser på barn på det sättet? Du tycker kanske de är jobbiga bara genom att finnas till? Jag tycker de är livets mening och den största gåvan man kan få-oavsett vilket "skick" de är i! Men troligen är du inte drabbad av ofrivillig barnlöshet och upprepade missfall och troligen så anser du-och de flesta andra här- inte att alla människor är lika värda heller. Då får man din inställning.
     Inte för att det har något som helst att göra med ditt smaklösa inlägg, men okej. Jag har sex missfall bakom mig och vet ungefär allt om hur det är att vara ofrivilligt barnlös. Jag anser att alla människor är lika värda. Vidare anser jag att du behöver slipa upp dina inlägg om du inte menar att framstå som ett komplett arsle som i sin naiva föreställningsvärd önskar sig ett funktionshindrat barn för att få känna sig "utvald". 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Zargenta
    Krumpy skrev 2011-09-01 16:40:18 följande:
    Det är skillnad på att vara född och ofödd. Så länge man inte är född,
    så är din fråga irrelevant. Det finns ett val för mamman och familjen
    i övrigt att göra, innan det kommer så långt som en förlossning.

Kan någon klok person upplysa mig om vid vilken vecka man kan
    upptäcka Downs? Och upp till vilken vecka är abort lagligt i Sverige?
    Jag har dåliga kunskaper om antalet veckor...
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:03:19 följande:
    Men döden genom abort tar ju bort precis alla möjligheter
    för individen som redan är till.
    Ok, diskussionen om abort eller inte abort, får vi ta i en annan tråd.
    Du kan göra fostervattensprov/moderkaksprov för att utesluta DS och andra trisomisjukdomar redan vid v 11-12.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-01 14:23:13 följande:
    kanske det, men är rejält oduglig i såna fall.
    eller rent ond.
    Var inte så säker på det. Jag tror inte det är Gud som "sänder" handikapp med mera,
    men jag tror Gud älskar dem som har drabbats.

Dra inte så snabba slutsatser. Det där beror på hur tillvarons grundförutsättningar ser ut.
    Jag såg också i en annan tråd någon beräta det intressanta att ett det ord osm på något
    bibelställe översatts till allsmäktig på svenska egentligen betyder "den som strider och skall
    segra". Den som skall segra till slut är inte oduglig.

Det skede vi lever i nu tror jag inte är evigt. Jag tror andra saker kommer att hända när
    tiden är inne.
  • Roisin Dubh

Jaha, nu fick vi in en apelsin i debatten också tror jag.

Jag måste köpa glass! Tungan ute

• Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:43:31 följande:
    Jag anser att diskussionen om fosterdiagnostik och vad den kan leda till i förlängningen om man inte är vaksam, är viktig. Ja. Vad jag tyckte var ännu viktigare i den här tråden var att sätta fingret på de ytterst obehagliga inlägg som TS blev utsatt för, där man utmålade henne som en uppdiktad person eller insinuerade att hennes dotters DS gav henne uppmärksamhet. I det läget försvarade jag henne, absolut. Det gör jag med många människor som blir påhoppade av en grupp andra individer. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-01 16:27:27 följande:
    fast det vet vi ju inget om.
    Vi vet väl att döden tar bort allt liv men
    att Downsdrabbade ändå har mer möjligheter
    än om de vore döda.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes