• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:18:22 följande:
    Du påstår att dom kommer att få det svårare. Vad tror du att det beror på?
    Det beror på många olika saker. Inte enbart samhället som du får det till. Sen går det heller inte att anpassa samhället helt efter alla olika typer av funktionshinder, något kommer alltid vara lite trixigt.

Sen är även föräldraskap något som kan bli jobbigt.
  • Sven Erik Johansson
    bad gyal skrev 2011-09-01 14:40:38 följande:
    Självklart händer tråkiga saker dom som tror på Gud oxå. Bara för att du tror på Gud förflyttas du inte från den här världen :P..

Men dom som tror på Gud klarar sig igenom svårigheter way better... Det är självklart egentligen, eftersom att dom med positiv inställning klarar sig igenom svårigheter bättre, det har till och med forskare sett..

Så jag tycker att det är ganska ointelligent att tro att bara för att du tror på jultomten har du rätt medan jag som tror på gud har fel. Att du har rätt och jag har fel.

Min 60-åriga far sa till mig alla blir saliga på sin tro.

Det är sant, spelar det någon roll vad du tror på? 
    Det FINNS rätt o fel i trosfrågor och jag kan bevisa det med ENKLA logiska resonemang.

Nej, tyvärr tror jag inte alla blir saliga på sin tro. Alla trosuppfattningar är inte sanna.
    Det vore nämligen inte logiskt möjligt. Ett exempel: En övertygad ateist tror att det inte
    finns nå´n Gud, en monoteist att det finns bara en Gud och en polyteist att det finns flera.

Bara EN av dessa TRE kan ha rätt. PÅ SAMMA SÄTT är det med alla andra trosuppfattningar-
    i alla andra livsfrågor.Trosuppfattningar som dirrekt strider mot varandra kan enligt logiken
    inte samtidigt vara sanna. Exempel: Gud kan inte både finnas och inte finnas.
    Jag är allergisk mot det ganska vanliga snacket med "det här är sant förmig och något annan
    är sant för dig". Visst kan vi ha olika uppfattningar om sanningen men det finns ett facit
    till tillvaron om man så säger. Logiken kräver nämligen det.

Du har RÄTT i att  svårigheter drabbar också dem som tror på Gud och du har OCKSÅ RÄTT
    i att det kan ge en extra psykisk styrka.

Personligen är jag troende kristen och det har gett mig mental styrka, men givetvis kan
    jag lyssna på den som säger att min tro inte är objektivt sann-och med sann menar jag
    det som är sant alldeles oberoende av vadjag tror/tänker /tycker, The truth is true no matter
     what you think stod det på en bra t-shirt.
  • puss
    Kattdamen skrev 2011-09-01 16:20:47 följande:
    Det beror på många olika saker. Inte enbart samhället som du får det till.
    precis. dom bor ju inte i gruppboenden med personal dygnet runt pga andras fördomar.
    Ät min sidfot
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 15:28:52 följande:
    Hur kan man säga att JAG är självisk, som vill ge mitt barn största möjliga chans till ett självständigt liv, det fattar jag inte.
    Om JAG är utvald är skitsamma, rent ärligt. 
    Nu har jag inte följt alla inlägg men man kan ju säga så här,
    att om individen redan är till i moderns livmoder så
    är det att ta bort alla möjligheter som finns att göra abort.

När individen redan är till och har Downs är ju alternativen
    bara döden eller Downs och i det fallet innebär kanske
    Downs ändå fler möjligheter.
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:26:06 följande:
    fast det vet vi ju inget om.
    Ät min sidfot
  • Boll
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:26:06 följande:
    Nu har jag inte följt alla inlägg men man kan ju säga så här,
    att om individen redan är till i moderns livmoder så
    är det att ta bort alla möjligheter som finns att göra abort.

Jag önskar att man kunde fostervattenstesta och selektivt abortera bort barn som riskerar att bli kristna, så att vi slipper sådant här trams. Jaja, du tycker att abort är mord. Abort är en rättighet kvinnor har. Gillar du inte aborter så behöver du inte göra en.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:33:45 följande:
    Lite röka så blir man inte så hungrig...
    Har inte hört så mycket om svältkatastroferna på Jamaica, men jag har kanske inte rest lika mycket som du?

Hoppas du blir fri från rökningen nån gång. Jag har en flickvän som röker
    och eftersom jag älskar henne blir jag lika ledsen varje gång jag ser henne
    tända en cigarett.
  • Roisin Dubh
    Mariella81 skrev 2011-09-01 15:46:17 följande:
    Alltså den här tråden får mig att bli uppriktigt ledsen. Jag tänker inte uttala mig kring abortfrågan men jag reagerar verkligen på vilket sätt en del av er här argumenterar på. Här sitter vissa och ifrågasätter huruvida livet är värt att leva eller inte om man har ds. Nån uttalar sig om att människor med ds är äckliga och att man inte kan se dem som människor och ytterligare någon jämför dem med husdjur. Va??? Fatta att vi är många föräldrar här som har barn med ds. Är det så hemskt konstigt att man tar såna här debatter personligt när det är så här låg nivå på det hela. Det är faktiskt mitt och många andras barn ni uttalar er om så tänk lite på hur ni uttrycker er.
    Enligt bl.a.TS kan man inte resonera så. DS är ett fenomen och inga enskilda individer pekas ut, oavsett hur illa man uttrycker sig om fenomenet.

Eller hur var det nu igen?

(Måste förtydliga att jag håller helt och fullt med dig, Mariella81. Det blev bara så tydligt nu och ett ypperligt tillfälle att visa varför respekten för människors val måste gå åt båda hållen i denna diskussion. Man bör inte dra in nazism och använda kraftord av den typen. Sånt slår bara fel.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-01 16:20:47 följande:
    Det beror på många olika saker. Inte enbart samhället som du får det till. Sen går det heller inte att anpassa samhället helt efter alla olika typer av funktionshinder, något kommer alltid vara lite trixigt.

Sen är även föräldraskap något som kan bli jobbigt.
    Tror du det är viktigt att vi får en viktigare attitydförändring?? Att vi kan se mångfalden med öppnare ögon. Skulle det underlätta för dom funktionshindrade i samhället??
  • Tealhawk
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 15:23:45 följande:
    Ursöt dotter du har! Glad Hade jag kunnat ta utan att blinka,men så tillhör jag de där som blir totalt idiotförklarad när jag säger att jag hellre vill ha ett ds-barn än inget barn. Jag kommer inte göra några tester alls som gravid utom de rent elementära som kolla hur moderkakan ligger t.e.x. Om barnet har nåt "fel" intresserar mig inte,vi tar vad vi får. Och om det så har alla fel som finns när det föds är det älskat och efterlängtat! Ibland är jag så knäpp att jag tänker att jag på sätt och vis vill ha ett barn med nåt "fel". Jag skulle känna mig utvald som ni uttrycker det. Och bättre än här skulle det barnet inte få det. Jag har jobbat med utvecklingsstörda och cp-skadade  barn och det är det absolut roligaste jobb jag haft. När jag ser såna barn  som din gullunge bara ler jag. Hon hade turen att få födas och glädja sin omgivning-de flesta andra förnekas livet med allt vad det kan ge dem själv och andra.
    Wow, nu blir jag nästan ställd över din ignorans. Höll mycket god ton i mitt förra inlägg för att jag verkligen tycker folk med utvecklingsstörda barn förtjänar creds. Detta inlägg kommer inte hålla samma ton.

Att JOBBA med såna här personer och LEVA med dem är två helt fullkomligt skiljda saker. Då får man pauser från dem, någon annan har alltid huvudansvaret. Du får kanske några ledsna och arga stunder precis som annan vårdpersonal och tex lärare, men att ens våga jämföra erfarenheterna skrämmer mig. Verkar som att alla som sett ett skadat barn på stan automatiskt vet vad det innebär att ha ett och omfamnar tanken totalt för att "den ler ju så gulligt" (?!?!?!).

Hade tänkt skriva mer men... Nej jag slutar bara här.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes