• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • oOOo  oOOo
    Mariella81 skrev 2011-09-01 17:22:16 följande:
    lite självcencur innan man vräker ur sig att barn med downs är som husdjur är väl inte fel, för att ta ett exempel.
    Det har du rätt i, det vanliga brukar väl vara att ens husdjur är som ens barn.
  • Sven Erik Johansson
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:21:58 följande:
    Det beror på att du inte ser sambandet mellan "samhället" och individerna.

Det är föräldrarna och enbart föräldrarna, eller specifikt den gravida kvinnan för att vara korrekt, som kan besluta om abort. Det är inte någon flummigt byråkratiskt regeringsutskott som beslutar i den frågan och därför kan man inte låtsas att det är någon annan än föräldern som har ansvaret.

Beslutet kring abort är ett stort ansvar. Ett tungt ansvar. Ett ansvar man lätt kan känna sig dömd för av samhället. Eller rättare sagt av individer som gör utfall mot abort. Ingenting blir bättre av att någon drar paralleller med nazism kring detta "fenomen" att abortera bort DS.
    Man måste kunna diskutera likheter i tankesätt hos tex Tännsjö och T4-programmets
    skapare.Man måste kunna diskutera etik i detta utan personangrepp mot tex
    de som gjort abort. Det måste gå att framföra synpunkter på tex debattforum
    som det ju är frivilligt att läsa i.
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:11:45 följande:
    Sorry. Det blir lätt så när någon annan kommer in och försöker föra din talan.
    Men det var väldigt vad du hänger upp dig på att jag har "fört TS talan". Jag är inne i en diskussionstråd där jag reagerar på något som jag anser vara grova feltolkningar av det TS skriver, vilket är sprunget ur en välkänd diskussion, i en tråd där det levereras halmgubbar om vartannat och där en människa blir attackerad av en grupp andra. Nu har du skrivit två gånger att jag har fört hennes talan, är det något du irriterar dig extra mycket på? Varför?
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mariella81
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 17:24:27 följande:
    Det har du rätt i, det vanliga brukar väl vara att ens husdjur är som ens barn.
    Haha, jo det är väl det vanliga. Åtminstone till man väl får barn...
  • Roisin Dubh
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 17:17:52 följande:
    På ett allmänt plan måste man ändå kunna uttrycka sin avsky för tex dödande utan att friskriva sig gentemot någon eventuellt sårad mördare.
    Absolut!

Men i det här fallet handlar det om en fråga där man vill nå fram med kunskap och information för att underlätta för sitt barns vardag och förändra samhällets syn på DS. Åtminstone inbillar jag mig att det är poängen med debatten.

Vill man hellre köra på med att uttrycka avsky och skapa sig fiender bland de som man vill komma åt så är man inte särskilt effektiv. Det är ju inte särskilt effektivt eller förebyggande för kriminalvården att man uttrycker sin avsky över t.ex. våldtäktsmän. Det kan kännas skönt att vråla ut sin ilska men det är något man endast gör för sin egen skull. Inte att jämföra med syftet i denna debatt alltså.
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:03:41 följande:
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
    För mig är det en etisk diskussion som berör forskning och dess olika framsteg och möjligheter. Jag har tidigare redogjort för hur jag skiljer på saker och ting, i ett inlägg som replikerade på din parallell till rökning. Där jag alltså likväl anser att man kan diskutera rökningen som fenomen, eventuella restriktioner från myndighetshåll och annat utan att attackera enskilda rökare. Jag diskuterar fosterdiagnostikens möjligheter och de etiska svårigheter som den står inför är en diskussion som är viktig, även för enskilda individer, eftersom jag inte tycker att informationen man får på MVC är tillräcklig. Den enskilda personens val att göra abort - oavsett orsaker - är en annan diskussion. 
    Du verkar inte klara av att göra denna åtskillnad och då förstår jag att mina inlägg framstår som obegripliga, eller att du lyckas få det till att enskilda människor anklagas för att vara nazistsympatisörer. 
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:21:58 följande:
    Det beror på att du inte ser sambandet mellan "samhället" och individerna.

Det är föräldrarna och enbart föräldrarna, eller specifikt den gravida kvinnan för att vara korrekt, som kan besluta om abort. Det är inte någon flummigt byråkratiskt regeringsutskott som beslutar i den frågan och därför kan man inte låtsas att det är någon annan än föräldern som har ansvaret.

Beslutet kring abort är ett stort ansvar. Ett tungt ansvar. Ett ansvar man lätt kan känna sig dömd för av samhället. Eller rättare sagt av individer som gör utfall mot abort. Ingenting blir bättre av att någon drar paralleller med nazism kring detta "fenomen" att abortera bort DS.
    Vad är det exakt som du har svårt med att förstå i mitt resonemang. Vi benar ut det nu för alla.

Ja, så du inte behöver citera mig fel.. eller påföra mig påståenden som jag inte har påstått.
  • oOOo  oOOo
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:31:03 följande:
    Det är ju inte särskilt effektivt eller förebyggande för kriminalvården att man uttrycker sin avsky över t.ex. våldtäktsmän. 
    Kanske inte för kriminalvården men det kanske har en effekt på sammhället ändå, att det inte är ok att våldta.

• Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 17:20:34 följande:
    Någon blir alltid trampad på tårna hur försiktig man än är.

Jag vill inte prata om individens enskilda val... Det har jag gjort klart redan för början.
    Det jag vill diskutera är den här selektiva fosterdiagnostikens vara eller icke vara.

Du har fått det förklarat för dig några gånger men lik förbannat så ta du upp Nazismen och anklagar mig för att anklaga andra..

Jag anser att du provocerar medvetet.. och för in diskussionen på det som inte påståtts.
    Men jag trodde vi kom överens om att fosterdiagnostiken inte är selektiv. Det är aborten som är selektiv. Och aborten ligger på föräldrarna, dvs individernas ansvar.

Det hjälper inte hur mycket du än vill lägga ansvaret på tekniken eller samhället i stort. Vi lever i ett så pass fritt samhälle att ansvaret och valet är individuellt. Du vill frånta individer deras verktyg och möjlighet att bestämma själva hur de vill ha det.
  • Mad as snow

Här är bra exempel på hur debatten kring fosterdiagnostik och den Myrdalska rasideologin (man behöver inte hålla med åt något håll, men det är en viktig diskussion oavsett):

http://www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp3-97/MAPP3972.shtml

"Finns det en koppling mellan gårdagens sterilseringar och dagens fosterdiagnostik?

Som tidigare påpekats har den svenska steriliseringspolitiken varit väl känd och vid flera tillfällen tagits upp av media utan att få den uppmärksamhet som den fått under sommaren -97. Broberg-Tydén menar att den tidigare journalistiken framställt steriliseringarna enbart som ett utslag av nazism och rasism och därigenom skjutit över målet. Politiker och läkare har inte känt sig träffade.

De viktiga frågona har därigenom kommit i skymundan. Hur kombinerade välfärdsstaten jämlikhetssträvandena med en elitistsk människosyn också då denna inte var rasistisk? Vilka likheter finns det mellan maktens och vetenskapens rätt att avgöra vad som är värdefullt liv och dagens fosterdiagnostik och humangenetik?

Christian Munthe, Fil.dr. i praktisk filosofi, har studerat fosterdiagnostikens eventuella kopplingar till den tidigare steriliseringspolitiken och är nu i färd med att granska den s k preimplantatoriska diagnostiken. Han visar att fosterdiagnostiken när den infördes på 70-talet motiverades med samma argument som sterilseringspolitiken. Han menar också att kravet, som dyker upp då och då, på att fosterdiagnostiken bör begränsas till vissa sjukdomar/skador kan göra att vissa grupper t ex utvecklingsstörda utpekas som mindre värda.

På flera håll i landet pågår forskningsprojekt på temat ELSA (etiska, legala och sociala aspekter av modern genteknik) som kan bidra till förståelsen om vilka värderingar som styr- och bör styra - såväl dagens som framtidens möjligheter att välja och välja bort människor och egenskaper"

Personligen är jag alltså fortfarande inte emot fosterdiagnostik. 

Svar på tråden God doesn´t make mistakes