• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:48:01 följande:
    Var inte så säker på det. Jag tror inte det är Gud som "sänder" handikapp med mera,
    men jag tror Gud älskar dem som har drabbats.

Dra inte så snabba slutsatser. Det där beror på hur tillvarons grundförutsättningar ser ut.
    Jag såg också i en annan tråd någon beräta det intressanta att ett det ord osm på något
    bibelställe översatts till allsmäktig på svenska egentligen betyder "den som strider och skall
    segra". Den som skall segra till slut är inte oduglig.

Det skede vi lever i nu tror jag inte är evigt. Jag tror andra saker kommer att hända när
    tiden är inne.
    jag har inte dragit några slutsater alls.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:52:07 följande:
    Vi vet väl att döden tar bort allt liv men
    att Downsdrabbade ändå har mer möjligheter
    än om de vore döda.
    vilka möjligheter som finns i döden vet vi inget om.
    eller?
    Ät min sidfot
  • puss

men snälla är det nån annan då som kan förklara koppningen mellan fosterdiagnostik och nazism? för ts vägrar ju.

Ät min sidfot
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 17:51:17 följande:
    men snälla är det nån annan då som kan förklara koppningen mellan fosterdiagnostik och nazism? för ts vägrar ju.
    Jag gjorde det - i mitt grammatiskt felkonstruerade inlägg ovan - med en länk till en sammanfattning som berör en debatt i DN kring just det hela. Eller ja, den berör nog främst den Myrdalska rasideologin och tvångssteriliseringar.
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:36:40 följande:
    Men jag trodde vi kom överens om att fosterdiagnostiken inte är selektiv. Det är aborten som är selektiv. Och aborten ligger på föräldrarna, dvs individernas ansvar.

Det hjälper inte hur mycket du än vill lägga ansvaret på tekniken eller samhället i stort. Vi lever i ett så pass fritt samhälle att ansvaret och valet är individuellt. Du vill frånta individer deras verktyg och möjlighet att bestämma själva hur de vill ha det.
    Ok. Jag är alltså ett hot mot dom individerna som vill ta tester för att ev kunna göra en selektiv abort baserat på vad dom hittat.

Då måste dom individerna vara ett hot mot min åsikt? Eller hur?

Jag vill hålla alla enskilda personers val utanför diskussionen. Men varför tar du ner till nivån?
    Det är kanske lättare att få gehör för sina åsikter om man ger exempel på en specifik individs val. Är det ett sådan tänk du kör??

Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort.

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

En frågeställning: Finns det några som helst indikationer att vi är på väg dit??

Det är bla på den nivån jag vill hålla diskussionen.. Inte hos den enskilda personen.
  • mammatill5
    Mad as snow skrev 2011-09-01 17:40:24 följande:
    Här är bra exempel på hur debatten kring fosterdiagnostik och den Myrdalska rasideologin (man behöver inte hålla med åt något håll, men det är en viktig diskussion oavsett):

www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp3-97/MAPP3...

"Finns det en koppling mellan gårdagens sterilseringar och dagens fosterdiagnostik?

Som tidigare påpekats har den svenska steriliseringspolitiken varit väl känd och vid flera tillfällen tagits upp av media utan att få den uppmärksamhet som den fått under sommaren -97. Broberg-Tydén menar att den tidigare journalistiken framställt steriliseringarna enbart som ett utslag av nazism och rasism och därigenom skjutit över målet. Politiker och läkare har inte känt sig träffade.

De viktiga frågona har därigenom kommit i skymundan. Hur kombinerade välfärdsstaten jämlikhetssträvandena med en elitistsk människosyn också då denna inte var rasistisk? Vilka likheter finns det mellan maktens och vetenskapens rätt att avgöra vad som är värdefullt liv och dagens fosterdiagnostik och humangenetik?

Christian Munthe, Fil.dr. i praktisk filosofi, har studerat fosterdiagnostikens eventuella kopplingar till den tidigare steriliseringspolitiken och är nu i färd med att granska den s k preimplantatoriska diagnostiken. Han visar att fosterdiagnostiken när den infördes på 70-talet motiverades med samma argument som sterilseringspolitiken. Han menar också att kravet, som dyker upp då och då, på att fosterdiagnostiken bör begränsas till vissa sjukdomar/skador kan göra att vissa grupper t ex utvecklingsstörda utpekas som mindre värda.

På flera håll i landet pågår forskningsprojekt på temat ELSA (etiska, legala och sociala aspekter av modern genteknik) som kan bidra till förståelsen om vilka värderingar som styr- och bör styra - såväl dagens som framtidens möjligheter att välja och välja bort människor och egenskaper"

Personligen är jag alltså fortfarande inte emot fosterdiagnostik. 

Jag är inte heller emot den.. bara vissa delar
  • Milkina cerka
    Mad as snow skrev 2011-09-01 17:40:24 följande:
    Här är bra exempel på hur debatten kring fosterdiagnostik och den Myrdalska rasideologin (man behöver inte hålla med åt något håll, men det är en viktig diskussion oavsett):

www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp3-97/MAPP3...

"Finns det en koppling mellan gårdagens sterilseringar och dagens fosterdiagnostik?

Som tidigare påpekats har den svenska steriliseringspolitiken varit väl känd och vid flera tillfällen tagits upp av media utan att få den uppmärksamhet som den fått under sommaren -97. Broberg-Tydén menar att den tidigare journalistiken framställt steriliseringarna enbart som ett utslag av nazism och rasism och därigenom skjutit över målet. Politiker och läkare har inte känt sig träffade.

De viktiga frågona har därigenom kommit i skymundan. Hur kombinerade välfärdsstaten jämlikhetssträvandena med en elitistsk människosyn också då denna inte var rasistisk? Vilka likheter finns det mellan maktens och vetenskapens rätt att avgöra vad som är värdefullt liv och dagens fosterdiagnostik och humangenetik?

Christian Munthe, Fil.dr. i praktisk filosofi, har studerat fosterdiagnostikens eventuella kopplingar till den tidigare steriliseringspolitiken och är nu i färd med att granska den s k preimplantatoriska diagnostiken. Han visar att fosterdiagnostiken när den infördes på 70-talet motiverades med samma argument som sterilseringspolitiken. Han menar också att kravet, som dyker upp då och då, på att fosterdiagnostiken bör begränsas till vissa sjukdomar/skador kan göra att vissa grupper t ex utvecklingsstörda utpekas som mindre värda.

På flera håll i landet pågår forskningsprojekt på temat ELSA (etiska, legala och sociala aspekter av modern genteknik) som kan bidra till förståelsen om vilka värderingar som styr- och bör styra - såväl dagens som framtidens möjligheter att välja och välja bort människor och egenskaper"

Personligen är jag alltså fortfarande inte emot fosterdiagnostik. 

Ett bra inl. till och den kursiverade delen strax under mitten i inl. sade i stort sett allt jag känner behöver sägas(sorgligt nog).
  • Mad as snow

Här är en uppsats från Karlstad Universitet som berör rasideologi och som på sida 2 diskuterar fosterdiagnostik:

http://www.avlskarl.se/2/files/2_4.pdf

• Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-01 17:50:15 följande:
    jag har inte dragit några slutsater alls.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:52:07 följande:
    Vi vet väl att döden tar bort allt liv men
    att Downsdrabbade ändå har mer möjligheter
    än om de vore döda.
    vilka möjligheter som finns i döden vet vi inget om.
    eller?
    Nu syftade jag inte på det hinsides. Jag tror i o för sig
    på liv efter döden så som Jesus beskriver det, men
    om vi tittar jut på jordiskt liv så tar en abort/döden bort
    alla möjligheter medans Downs inte behöver göra det.
  • mammatill5
    Mad as snow skrev 2011-09-01 18:02:03 följande:
    Här är en uppsats från Karlstad Universitet som berör rasideologi och som på sida 2 diskuterar fosterdiagnostik:

www.avlskarl.se/2/files/2_4.pdf
    Tack.. Ska läsa den strax..
  • Mad as snow
    Milkina cerka skrev 2011-09-01 18:00:26 följande:
    Ett bra inl. till och den kursiverade delen strax under mitten i inl. sade i stort sett allt jag känner behöver sägas(sorgligt nog).
    Det går att hitta många källor som motsäger dessa argument också. Min poäng är att det är en högst aktuell debatt som först i det offentliga rummet och som handlar mer om att inte begå misstag, än att förolämpa enskilda individer.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 18:00:07 följande:
    Jag är inte heller emot den.. bara vissa delar
    Jag tycker att man ska vara vaksam och att man ska vara påläst på historien, som med mycket annat här i livet. Enskilda personers val att göra abort har jag ingen åsikt om, eftersom jag är för fri abort och det har jag svårt att se hur man kan vara om man lägger till undantag. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes