• Svar på tråden Rökning och operation
  • Kattdamen
    Jojile skrev 2011-09-05 09:18:07 följande:
    När man läser dina inlägg förstår man hur lite du kan om beronden.
    Det kvittar. Hon väljer ändå rökningen framför operationen.

Hon behöver inte sluta, hon behöver hålla upp en tag.
  • infragilis
    gizen skrev 2011-09-05 09:23:26 följande:
    mmm, jag gjorde detsamma när jag slutade röka! BESTÄMDE MIG! och har man då ett mål som hägrar så blir det ju inte svårare direkt!
    Starta en tråd för er som slutat röka. Det blir väldigt OT här...
  • gizen
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:24:02 följande:

• Astarte
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:24:02 följande:

Ja visst!!

Det kvittat faktiskt hur mycket jag kan i ämnet, för ÅSIKTER ska jag fan få ha ändå!!! Så dä så!
  • Hanna36

Tycker det är rätt att man ska sluta röka inför en operation eftersom riskerna ökar!

• aprilmamma44

Det finns hjälp att få ÖVERALLT för rökare som vill sluts. Jag är omgiven av fd rökare och är själv en. Det är inte lätt, men det går, vill man opereras och bli frisk finns det sker att rätta sig efter: inte röka, inte ta vissa mediciner, inte äta och dricka. Ska en som är matberoende vägra fasta inför op?! Det finns inte en kirurg dom skulle operera en sådan pat så vad är skillnaden?

• FruLiNi
    infragilis skrev 2011-09-05 09:18:21 följande:
    Du håller inte med om att missbruk klassas som en sjukdom? Det är inte en åsikt, lika lite som det är en åsikt leukemi är blodcancer...

Klart vissa klarar av att sluta själva, men många gör det inte. Att du sitter på höga hästar gentemot världens alla narkomaner, rökare och alkoholister är obehagligt. Var stolt över rökstoppet men inbilla dig inte att allas beroende fungerar likadant.

Jag håller inte med om att beroendet av nikotin skulle vara en sjukdom.

Jag har aldrig pratat om narkomaner och alkoholister för jag håller mig ONtopic.  
  • Kattdamen
    Astarte skrev 2011-09-05 09:26:19 följande:
    Ja visst!!

Det kvittat faktiskt hur mycket jag kan i ämnet, för ÅSIKTER ska jag fan få ha ändå!!! Så dä så!
    Du har sett att personen in artikeln är inte ens intresserad av att sluta röka, hon vill inte bara.
  • Flygfotogen

Man måste jobba och bidra för att få det man vill ha. Oavsett vem eller vad man är. Det är min melodi. Det här är för patientens eget bästa men patienten vägrar att förstå det. Läkare ska göra gott, inte bidra till att skada och regler måste få vara regler inom sjukvården. Reglerna är ju inte satta för att sätta dit någon, vilket många verkar tro av någon märklig anledning. Vad ska man göra? Om hon blev opererad och infektion etc pga rökningen satte in... då skulle hon säkert grina ut i Aftonbladet över det också. Jag menar, HUR kunde de som skulle veta bättre tillåta henne att opereras när det blev så fel? HUR?

Sjukvården måste få ha vissa regler. Om inte så skulle det förmodligen bli i det närmaste anarki.

• infragilis
    FruLiNi skrev 2011-09-05 09:27:56 följande:
    Jag håller inte med om att beroendet av nikotin skulle vara en sjukdom.

Jag har aldrig pratat om narkomaner och alkoholister för jag håller mig ONtopic.  
    Det är inte nikotinet som är problemet, utan vanan. Rökning har för övrigt jämställts med heroin i beroendestyrka.
Svar på tråden Rökning och operation