• Svar på tråden Rökning och operation
  • Snowbrigade

Vill man verkligen ha operationen så kan man faktiskt hålla upp ciggen. Cigaretterna är bara ett beroende och alla beroenden går att bryta, det är inte lätt men det går. Det handlar helt och hållet vad man vill. 

Hon gör ett aktivt val och väljer cigaretterna framför ett bra knä. Det är hennes val och jag tycker definitivt inte synd om henne...

PS: Är själv rökare och har slutat sedan 20 juni då jag upptäckte att jag är gravid. 

• Astarte
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:29:04 följande:
    Du har sett att personen in artikeln är inte ens intresserad av att sluta röka, hon vill inte bara.
    Jo, och läs alla mina inlägg med glimten i ögat.

Många av oss menar att kravet att ta sig ur sitt missbruk är fel, oavsett hennes anledning att inte sluta.
  • JA77
    infragilis skrev 2011-09-05 09:31:12 följande:
    Det är inte nikotinet som är problemet, utan vanan. Rökning har för övrigt jämställts med heroin i beroendestyrka.
    En person som har lungsjukdomen kol, kan i svåra fall behandlas med syrgas i hemmet. Då råder strängt rökförbud, främst pga explosionsrisken, men i andra hand att sjukdomen förvärras av sin rökning. Är det också fel?
  • gizen
    infragilis skrev 2011-09-05 09:31:12 följande:
    Det är inte nikotinet som är problemet, utan vanan. Rökning har för övrigt jämställts med heroin i beroendestyrka.
    källa?!
  • Jojile
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:24:02 följande:
    Det kvittar. Hon väljer ändå rökningen framför operationen.

Hon behöver inte sluta, hon behöver hålla upp en tag.
    Det är helt underbart. Du tror att hålla upp ett tag är no big deal för en missbrukare? Läs på istället om vad ett beroende är, hur det påverkar din kropp och ditt huvud, vad ett missbruk gör med ditt sociala liv. När du lärt dig något, DÅ kan du påstå att hålla upp ett tag inte är så farligt.
  • Flygfotogen
    Jojile skrev 2011-09-05 09:59:31 följande:
    Det är helt underbart. Du tror att hålla upp ett tag är no big deal för en missbrukare? Läs på istället om vad ett beroende är, hur det påverkar din kropp och ditt huvud, vad ett missbruk gör med ditt sociala liv. När du lärt dig något, DÅ kan du påstå att hålla upp ett tag inte är så farligt.
    Förvisso, ändå är det miljontals människor som lyckas. Man vet kanske inte om man kan sluta förrän man faktiskt provat? Det är klart att det är en big deal men mycket i livet är en big deal. Vissa grejer måste man göra.
  • Faile

Jag tycker det är helt rätt. Däremot borde hon få hjälp av landstinget med att hålla upp med rökningen.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Kattdamen
    Jojile skrev 2011-09-05 09:59:31 följande:
    Du får det att låta som det inte finns några rökare som har klarat av att sluta.

Personen i artikeln vill inte sluta.
  • Flygfotogen

Dessutom, om jag inte är helt ute och cyklar, så brukar det stå på själva ciggpaketen var man kan vända sig för att sluta?

• Jojile
    aprilmamma44 skrev 2011-09-05 09:27:25 följande:
    Det finns hjälp att få ÖVERALLT för rökare som vill sluts. Jag är omgiven av fd rökare och är själv en. Det är inte lätt, men det går, vill man opereras och bli frisk finns det sker att rätta sig efter: inte röka, inte ta vissa mediciner, inte äta och dricka. Ska en som är matberoende vägra fasta inför op?! Det finns inte en kirurg dom skulle operera en sådan pat så vad är skillnaden?
    Det handlar inte om att rökare kan sluta röka på egen hand. Det handlar om att vi vill ha ett samhälle där vi bestämmer vilka som har rätt till vår välfärd. Jag hade köpt om det handlade om en strupoperation, där rökningen står i direkt förhållande till utgången för själva operationen.
    En knäoperation... ja, rökning KAN göra så läkningsprocessen förlängs. Är det en anledning god nog för att vi slopar rätten alla har till vård i Sverige?
Svar på tråden Rökning och operation