• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • Mumin80
    M och M skrev 2011-09-28 10:30:10 följande:
    Leker era barn mycket för sig själva? Tycker min dotter är upp i mig mest hela tiden och vill ha bekräftelse och att man ska vara med.och leka och prata konstant. Det blir ganska intensivt och tröttsamt i längden. Kanske fem-tio minuter sitter hon själv.ibland, men det är.max. Baka, fixa med projekt och städa.i lugn och ro.som man hör vissa kan göra det är ju bara.att glömma. Hon är.vid.mina.ben eller ett par meter ifrån hela.tiden och vill vara delaktig och prata.om allt som händer. Och mammans hjärna blir overklig och öronen får skavsår och mamman lägger.ner alla ambitioner att göra nåt. Leker bara istället, eller.pratar
    E är ganska bra på att leka själv, och bra på att totalt ignorera mamma när hon gör nåt hon vill göra. Vill hon däremot att mamma ska följa med, hjälpa, hämta nåt eller vad det nu kan vara, ja då ska det ske nu,nu, nu, nuuuuu! Typexemplet om jag sitter ner och hon vill att jag ska följa med, då tar hon tag i mitt finger och drar. Följer jag inte med så tappar hon förr eller senare taget, sätter sig på ändan, och vrålskriker... Ska bli intressant sen när hon får ett lillasyskon
  • Gurkan

Mumin, det där med fingret har vi här hemma med bara det att illvrålet kommer redan när mamma vägrar lyfta på på den välplanterade häcken

projekt som att baka, städa och dylikt löser vi här hemma med att involvera. Lilleman sitter på köksbänken och hjälper till att hälla mjöl i maskinen (jag måttar han får hälla). Han får en egen liten degbit att gegga med medan jag bakar ut resten. Stökigt blir det men det får jag ta. Han brukar vara så nöjd efteråt att jag hinner städa av innan han vill ha uppmärksamhet igen.
    När jag dammtorkar får lilleman en egen ren lätt fuktad disktrasa som han går runt och städar med. Till och med katterna blir avtorkade om de inte passar sig
    Dammsugningen är ett kapitel för sig. Dammsugaren ska stängas och sättas på minst hundrafjorton gånger. Sladden ska vindas in och den ska dras ut, kontakten ska dras ut och så får man hjälpa till att sätta in den igen typ sjuttioelva gånger och därmellan ska han minsann dammsuga själv så det så! Det kan ta tid att dammsuga! Men jag försöker att bita ihop och låta honom hjälpa, han vill ju egentligen bara väl!

Annars leker han sällan själv, fem-tio minuter om jag inte sitter precis jämte. Jag behöver inte ens prata eller engagera mig men jag får absolut inte plocka upp mobilen och slösurfa lite eller gå iväg och göra något annat för då blir han arg hehe.

Idag har vi haft en gnöl och gnäll-dag på både mor och son. Lilleman har börjat vakna till sin pappas väckarklocka och sover då en timme mindre per natt plus att nätterna är stökiga pga tänder och förkylning. till det kommer en massa dregel och minst fyra bajsblöjor om dagen eftersom dreglet gör honom kass i magen. Självklart är bajset löst och det händer att det läcker. Så jag tvättar och tvättar och tvättar. Dessutom måste vi till tandläkaren i eftermiddag eftersom lilleman trillade ner från köksbänken igår. Och innan någon dömer mig som en urusel förälder som har barnet på köksbänkar, han klättrar upp själv. Liksom på köksbordet. För att lösa det skulle jag behöva låsa in stolar och pallar här hemma och det känns inte realistiskt. Men helvete vad rädd jag blev, stod precis jämte och helt plötsligt flyger ungen i golvet. Det såg ut som han landade på pannan men jag tror kroppen tog värsta smällen för blåmärket i pannan är lite för litet (fast ändå stort) för att ha varit första smäll så att säga. Tyvärr blödde det lite runt en tand med (den sitter dock fast!) så vi måste kolla det för säkerhetsskull.
    Så förutom att jag då brister i uppsikten över mitt barn så har jag dåligt tålamod idag och vi har redan hunnit bli ovänner två gånger vilket egentligen bara är mitt fel så just nu känner jag mig usel usel som förälder.

ursäkta uppsatsen! 

• M  och  M

Gurkan, fy vad otäckt! Jag kommer aldrig vänja mig vid att ens barn ramlar och gör.illa sig! Hoppas allt är bra med tanden! Orkar ni dra igång sådana där projekt när ni är hemma själv med de små? Jag är för lat, jag vill ha lugn och ro och tid när jag ska baka, städa eller göra annat. Jag fixar inte att avbryta 3662 ggr för att det blir det händer saker. Utan då väntar jag tills sambon är hemma så.en kan ha dottern och en kan göra annat. Jag är glad om jag får det nödvändigaste gjort under en hemmadag, typ plocka bort från diskbänken... Och på kvällen är jag för trött. Så här hemma blir inte.mkt gjort Idag är jag tröttast än tröttast och samma med dotter som vägrade somna om i morse. Våra tröttheter tar.sig dock olika uttryck, jag blir zoombie, dotter en iller på speed. :-P. Och hon nöjer sig inte.med att jag. Bara sitter i lekrummet utan jag ska delta. Läsa böcker, sitta på stolar, hjälpa till med pussel, bygga klossar osv... zzzzzz. Har dock hållit mig lugn, för trött för att bli irriterad då hon varit överallt och ingenstans och dragit i greker, hoppat i soffan och gnällt. När jag känt att men nu ger jag upp, då har jag bara varit tyst.och suckat istället. Ja, ja så kan det ja...

• Gurkan

Nu har verkligen problem med era greker va?
    Nä förlåt! Jag vet att du menar grejer men jag kunde inte låta bli

Sambon är borta från 6.30 till 18 måndag till fredag och jag är så trött på kvällarna när han kommer hem att det är lättare att göra sånt på dagen även om sonen är med. Mycket lättare att ha honom stående på kökspallen jämte mig med en egen skärbräda och en bordskniv och så får han "skära" grönsaker, korv eller vad det nu kan vara när jag lagar mat. Har vant mig vid att ha lilleman med på allt :)

• Gurkan

För övrigt är sonen likadan som din dotter, en speedad iller var ett bra uttryck. Jisses, det är verkligen fullt ös medvetslös!

• Gurkan

På tal om att hjälpa till!
    Igår dammsög jag här hemma och då vill ju sonen vara med. Hade plockat bort nedre delen av röret för jag sög upp sågspån runt råttburen. Sonen ville ha dammsugaren så jag gav honom den och ställde ner suget, kan reglera den så den suger nästan ingenting. Sonen tittade på råttburen och satte sedan röret mot gallret, han hade ju sett mig dammsuga där. På insidan sitter en råtta vars morrhår dras mot dammsugaren men inte mer eftersom suget var så litet. Sonen stod och tjöt av lycka och råttans nos rörde sig frenetiskt för han kunde inte bestämma sig för vad han egentligen tyckte om att bli dammsugen. För övrigt älskar sonen råttorna och kan stå och titta på dem länge länge. Han vet precis vart man ska gå med vattenflaskan och hur man fyller på den och så vidare :)

• M  och  M

Haha ja jag och grekerna hänger ofta vi :-P. Och jag blir.lika irriterad varje gång Oj vilket lass du drar om sambon är borta så länge varje dag! Är ju från uppstigning till läggning nästan gissar jag då? Jag är bortskämd med en sambo som inte jobbar lika länge jämt, jobbar skift. Så nu ska jag sluta gnälla känner jag :-\

• M  och  M

Ja, iller på speed har blivit ett uttryck här hemma Iller är hon jämt och iller på speed. Blir hon när hon är trött :-P. Ska sluta med uttrycket innan hon börjar förstå vad vi menar, lovar Tänker det bara tyst själv

• Gurkan
    M och M skrev 2011-09-28 14:15:43 följande:
    Haha ja jag och grekerna hänger ofta vi :-P. Och jag blir.lika irriterad varje gång Oj vilket lass du drar om sambon är borta så länge varje dag! Är ju från uppstigning till läggning nästan gissar jag då? Jag är bortskämd med en sambo som inte jobbar lika länge jämt, jobbar skift. Så nu ska jag sluta gnälla känner jag :-\
    Det är pendlingen som gör att han är borta så länge. Inte mycket att göra, det kommer minska när vi börjar jobba båda två. Men jo det är i stort sett från uppstigning till lilleman somnar. En timme har de tillsammans på kvällen och då brukar vi äta kvällsmat och sen tar sambon både bad och kvällsvälling och tandborstning och sövning. Bara så de ska hinna träffas. Men visst, det händer ju både titt som tätt att sambon kompar och kommer hem tidigare. Som idag är han hemma 1,5 timme tidigare. Lyx!! Jag får sitta på bakdelen innan kl 18

Äsch gnälla får man alltid göra! Jag gnäller friskt jag med och då har jag ändå en sambo närvarande. Mor min uppfostrade två på egen hand men det struntar jag i och gnäller ändå  
Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!