• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • Girlinthecity
    speranza skrev 2011-09-10 22:26:39 följande:
    Det finns lika många teorier som det finns barn vittra lika väl som Jesper Hjuls motkämpar har ploppat upp likt svampar sen han skrev sin bok. Det är ju din åsikt och att säga att det jag gör är sjukt bara för att du inte gör så tycker jag är respektlöst. Jag har inte sagt ett dugg om dig eller dina metoder.  Bara för att du har ett barn som du upplevde som aktivt så säger det ingenting om hur min son är i förhållande och inte heller något om vad som fungerar på dem.

Jag kan tillägga att det i skolans värld har börjat ändra sig rätt markant vad gäller synen på ordning och det är nu tillåtet för en lärare att ta tag i en elev i armen, ha kvarsittning osv.

Gurkan Vi har inte mkt saker framme alls och han får göra det mesta. Han får tömma lådor med ofarliga saker osv. men han hittar det som inte finns :) . Ni får givetvis ha vilka regler ni vill hemma och jag känner vare sig till dem eller värderar dem. Själv tycker jag inte att det är ok att min som ex kastar tallrikar. mat, slår i väggar med leksaker m.m. sen är jag inte pedant och han kan äta toapapper, suga på våtservetter, äta sand, studsa i sängen osv. Men vissa saker blir ett nej.

Jag tycker inte att det skulle spela någon roll om han satt på bordet, det gör han inte, men det är för att han inte har kommit på det själv så det är inte att jag är militärisk.

Hur som helst är gurkan saklig och trevlig om hur hon tänker vittra borde tänka på hur du själv vill bli bemött i dina åsikter.

När vi har haft timeout har det främst varit vid maten då han har kastat tallrikar och mat och vi lugnt har sagt sluta utan resultat då har vi frågat om han ska ifrån bordet. Inte, har han svarat. då får du sluta kasta mat. Då har han skrattat tittat på oss och kastat igen. en gång till så får du inte vara kvar vid matbordet. så har han gjort samma igen. Min son är väldigt tidig i talet och han har förstått. Han har fått timeout i ungefär en minut och sedan fått komma tillbaka igen till matbordet. Alla får tycka vad de vill men det är inget olagligt i det jag gör och jag tycker inte att det är fel i vårt fall.
    Usch va sorgligt att läsa om er syn på ert barn. Att ni har krav på honom som ett barn i hans ålder inte kan leva upp till, och sen dessutom bir bestraffas för det? Det är ju som att straffa en döv för att ha inte hör!

Nej, jag skriver som många andra TS, det är inte trots, det är temperament. Oftast tycker jag att det vi kallar för trots är just känslor, som besvikelse när vi inte får som vi vill eller frustration över att inte få som man vill. Vi föräldrar förenklar genom att kalla allt för trots.
  • Gurkan

M och M skrev 2011-09-21 08:25:16 följande:
    Att ha grejer. Ståendets på typ vardagsrumsbord och andra låga ställen är ju bara att glömma men nu i och dottern börjar bli längre så är ju även fönsterbrädor och allt på köksbordet som hon vill klättra upp på jämt i riskzonen. Kan ni ha typ ljuslyktror och andra prydnadsgrejer där? Hon drar fram greker överallt och drar mellan olika rum, så vi har köksgrejer i vardagsrummet och leksaker på tian och skor i lekrummet. Vi hinner inte hålla efter. Roller orkar inte... Hur är era barn med sänt och hur hanterar ni det? Har ni kliniskt städat?
    Jag har det inte kliniskt städat men jag dammsuger varje dag. Gör jag det så kan jag fuska lite här och var om jag bara inte fuskar på samma ställe dagen efter. Men dammtorka, tvätta golv och liknande en gång i veckan. Mer varken orkar eller hinner jag eller har viljan till det. 
    Tänkte jag kunde visa lite med bilder här hemifrån...

För en gång skull är skorna i hallen! Inte i stället, det har jag gett upp men i hallen! Annars brukar de få en flygtur ner för trappan, hamna i vardagsrummet eller i grytlådan.
    Och där under skorna ser jag minsann min dammvippa skymta fram!

Inte en prydnadssak så långt ögat kan nå. De tomma hyllorna brukar innehålla barnböcker (som ligger på hela golvet). Luckorna är försedda med barnlås. Prydnadssakerna som brukade stå på hyllorna har flyttat in skåpen i väntan på bättre tider. Skönt att slippa damma!

Bokhyllan hemma som inte gapar tom, här har jag dekorerat med snygga knopp-pussel i olika varianter. Pusslen läggs än så länge av mamma eftersom barn tycker det är mest roligt att hälla ut bitarna. Han har börjat pussla lite så kanske om ett halvår att jag slipper pussla dem själv :)
  • M  och  M

Tack så underbart att få se! Tycker annars alltid när man hälsar på folk har dom inte en grek framme eller som ser stökig ut. Antagligen har de väl städat innan gäster men jag får ändå lite panik då jag tror de har det så fint jämt och hos oss ser det ut som ett bombnedslag! Dock kan jag inte bara skylla på dottern att greker utan tyvärr är både jag och sambon duktiga att dra fram ibland utan att plocka undan också :-\ Plus att hunden också drar fram skor och hundleksakrr överallt Är nog bara att lära sig acceptera Göran några år Plockade faktiskt bort de sista ljuslyktorna som fått varit.ifred på fönsterbrädan hittills i morse. Så nu har vi en mindre grej vi behöver vara oense om Plus att jag faktiskt plockade undan en hel del leksaker också, så nu är det bara lite framme så det faktiskt inte kan bli grejer överallt. Och så kan man byta ut efter ett tag istället.

• M  och  M

Vi har köpt Ikeas skåpspärrar, men tyvärr passar de inte våra gamla skåp och dessutom med dubbeldörrar. Någon som har tips på annat?

• Gurkan
    M och M skrev 2011-09-21 11:53:08 följande:
    Vi har köpt Ikeas skåpspärrar, men tyvärr passar de inte våra gamla skåp och dessutom med dubbeldörrar. Någon som har tips på annat?
    en bit snöre och en sån där "plutt" som brukar sitta på jackor som gör att man kan spänna åt runt luvan... förstår du vad jag menar?

• Gurkan
    M och M skrev 2011-09-21 11:50:38 följande:
    Tack så underbart att få se! Tycker annars alltid när man hälsar på folk har dom inte en grek framme eller som ser stökig ut. Antagligen har de väl städat innan gäster men jag får ändå lite panik då jag tror de har det så fint jämt och hos oss ser det ut som ett bombnedslag! Dock kan jag inte bara skylla på dottern att greker utan tyvärr är både jag och sambon duktiga att dra fram ibland utan att plocka undan också :-\ Plus att hunden också drar fram skor och hundleksakrr överallt Är nog bara att lära sig acceptera Göran några år Plockade faktiskt bort de sista ljuslyktorna som fått varit.ifred på fönsterbrädan hittills i morse. Så nu har vi en mindre grej vi behöver vara oense om Plus att jag faktiskt plockade undan en hel del leksaker också, så nu är det bara lite framme så det faktiskt inte kan bli grejer överallt. Och så kan man byta ut efter ett tag istället.
    Ja har du grek och Göran lös i huset förstår jag att det blir stökigt ;)

Här är det leksaker överallt men det får man ta. Jag resonerar som så att lilleman bor i huset med och då är det väl inte mer än rätt att det syns :)

• VildVittra

Åh vad "lycklig" jag blev när jag hittade denna tråd =))))

Min Isabella född 9de april 2010 är precis som era fast värre haha. Ett väldigt energiskt barn kan vi kalla det. Jag har hunnit få en liten bebis som nu är 4 veckor också. Ni kan ju tänka er att tiden härhemma liksom inte räcker till ALLS. Isabella är på precis allting som finns och även hos oss är mer eller mindre ALLT bortplockat. Vi har tom. satt en barngrind till hennes rum så det går att stänga in henne i hennes rum när man bara måste plocka i eller ur diskmaskinen eller AMMA som jag göra MÅNGA gånger per dygn just nu. Fast det är ok tycker hon, hon bryr sig inte mycket alls om att grinden är stängd utan leker och härjar inne i sitt rum då ett tag. Vet att hon får komma ut igen så fort det är möjligt.

Hur har ni det med mat och era 1.5 åringar? Bella äter i stortsett BARA gröt. Barnmatsburkar är äckliga och går inte att äta alls. Maten jag lagar måste ligga på pappas eller mammas tallrik för att kunna ätas och man får inte skära försmått eller mosa...då äter hon inte...inte på egen tallrik heller får då är det inte samma som vi har.

KUL!!! med 1.5 åringar =))))

Brukar säga att det att tur at hon är så söt och go annars vore det minnsan inte så kul haha.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • M  och  M

Haha ja grek och Göran hörtill familjen snart Jag och tangentbordet på köbildning kommer inte riktigt.överens om stavning än. Grek är grej. Och Göran är röran.

• M  och  M

Jag kan inte göra citat från interner på monument, men Gurkan, det var kanske en idé att sätta fast sådana på skåpdörrarna...hm frågan är bara om vi har några...

• M  och  M

Electra84 du gör det bra.med två.i samma.ålder samtidigt! Och Nicholasmamma du gör det bra.med en på ett och ett halvt.och en nyfödd! För mig finns inte ens tanke på syskon nu, jag måste känna att jag kan landa i denna redan fartfyllda tillvaron och att jag kan känna ro i den först, annars skulle jag bli tokig. Så här blir det väl påtänkt syskon lagomt till 3 års-trotsen istället då kanske, haha

Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!