• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • salamanca

Nu har lilleman börjat lugna ner sig lite=)
    Visst blir har fortfarande väldigt arg när saker och ting inte funkar....
    Att ta timeout eller bestraffa tror jag personligen inte på, skulle inte vilja använda det heller. Höjt rösten har jag gjort någon enstaka gång och då har det varit förenat med direkt fara.Men att ta bort vattenmuggen längre bort på bordet efter den åkt i golvet ett antal gånger det gör jag ju, just comon sence... =)

Jag har ändrat upplägget lite här hemma (de är två som fajtas om mammas uppmärksamhet) och jag tror att det har fått lilleman att faktiskt varva ner lite. Det är inte lätt att vara liten =))

Jag tror för övrigt att ordet "trots" också är en ren tolknings fråga och något man kan se från barn till barn. Jag tror visst att en ett och en halvt åring är fullt kapabel och trotsa mamma för att se hur långt han kan gå och hur mycket han själv kan få bestämma. Att testa gränser är en sak men att testa en gräns som man redan vet var den är dragen? Det skulle jag kalla trots. Den är inte elak , bara ett sätt att kanske visa att nu får du skärpa till dig och se mig också ett tag, så är det iallafall för min lillplutt tror jag.

Barn utvecklas ju olika också. Lillen hänger med i en hel del och har redan börjat använda tre ords meningar tex. Han har länge förstått vad nej är och om han gör något han inte får och jag kommer på honom så rusar han snabbt iväg, full koll =) 

• Hoppy

Vår son på 16 månader blir också ruskigt arg och ledsen om saker går honom emot och det händer att han i frustration kastar leksakar hej vilt omkring sig eller slänger sig på golvet och gråter.

Klart det är jobbigt, speciellt när man inte är hemma utan ute någonstans, men jag tror det är hans temperament som visar sig redan. Enligt sambon brås han 100% på mig och det stämmer nog, för jag har också temperament!

• M  och  M
    Gurkan skrev 2011-09-09 07:55:51 följande:
    Klart att man blir mosig!
    Shit jag är absolut inte den bästa föräldern! Vissa dagar driver de en till vanvettet med att pilla på allt och slita i allt och dra i allt och få vansinnesutbrott för ingenting och så har man andra barn runt sig i samma ålder som sitter så snällt och där föräldrarna knappt barnsäkrat hemmet (dvs lyft upp allt 1,5 meter) för deras barn ändå inte pillar på allt.
    Och fel måste man få göra som förälder, bara man kan erkänna dem och be om ursäkt för dem. Jag försöker alltid se till att säga förlåt när jag handlat fel för det gör jag. vissa dagar mer än en gång :/ 
    En sån dag har vi haft idag. Pjew, helt slut. Dottern 17 månader testar, massor, drar i allt och blir lätt gnällig och arg. Inte en lugn stund. Är helt slut. Och så ser man de som har världens lugnaste barn som bara sitter hur lugnt som helst hur länge som helst, och man undrar om man skulle kunna få en tiondel av det så skulle man vara nöjd...

Sen blir jag nästan mörkrädd om det ska vara såhär i alla åldrar, det börjar nu med att testas, sen blir det något annat kring 2, sen kommer 3 års-trotsen och sen det och sen det osv. Ska man vara såhär ding i huvudet resten av livet?

Min hjärna känns helt knäpp, känns knappt vuxen ibland om man tänker på hur dagarna ser ut ibland, Bara jaga, hålla efter, plocka bort, avleda, fixa trixa och försöka hålla tålamodet och modet uppe. Inte en  aktivitet på vuxennivå på hela dagen...
  • M  och  M
    Gurkan skrev 2011-09-09 07:58:52 följande:
    Vad skönt (missförstå mig rätt nu) det är att höra andras historier om sina "vilda" barn! 
    Vi är liksom inte ensamma med temperament och vilja i tidig ålder! 
    Ja visst är det, känns så mkt lättare då!
  • M  och  M
    speranza skrev 2011-09-10 21:04:21 följande:
    Ja, här är en till men jag undrar hur ni som har 2 ror runt det? Vi orkar snart inte mer. Vår son är ett och ett halvt och skiter totalt i allt man säger. Han är överaktiv och ränner runt och river allt han kommer över. Fungerar bättre ute men man får bra kondis för han stoppar ALLT i munnen och nu på hösten är ja lite ärdd för han är sååå nyfiken på alla svampar. Maten var väl det enda som aldrig har varit problematisk men nu har även matvägran börjat. Han äter bara om han vill. Vi har testat allt från timeout, avledning, belöning och ignorera, men inget hjälper det minsta. Han har varit viljestark från födseln så det känns rätt hopplöst. Nu har det börjat bli konflikter mellan mig och min man också för han orkar inte säga till och ta bort sonen från exempelvis skåpet med kameran m.m. efter 25:te gången. Vad gör man???
    Funderar också hur de som har 2 orkar. Finns inte på kartan att jag har ens en tanke på att skaffa ett till barn nu. Dottern är 17 månader. Vi har mer än tillräckligt med henne. Jag är helt slut på kvällen när hon somnat. Orkar sällan göra annat än glo på tv eller dator fast jag borde...
  • M  och  M
    Gurkan skrev 2011-09-10 21:43:20 följande:
    Vi har satt barnlås på alla skåp och lådor som lilleman inte får vara i. Vi lämnade några öppna som de med plastbunkar och grytor och dylikt som inte för något att han river ur. Då kan jag stoppa kameran i en låda som han inte kan öppna och jag behöver inte säga nej och där genom har vi minskat ett nej tills dess att han blir så stor att han förstår vad ett nej är. 
    Allt som vi inte vill att han ska pilla på är undanplockat eller satt på hyllor högre upp. När han blir större och kan förstå ett nej kommer sakerna att flyttas ner igen men tills dess så undviker vi många konflikter genom att helt enkelt bara ha sådant framme som får undersökas.

Svampar i trädgården tillsammans med halvruttna äpplen försöker jag rensa bort varje dag eftersom lilleman också stoppar allt i munnen. När vi går på promenad får jag bara hålla koll på honom, visst tar det på krafterna men så länge det bara är ekollon så brukar jag inte säga så mycket. De brukar inte smaka så gott när han väl bitit i dem att de kommer ut fort igen.

Maten lägger vi heller ingen större vikt vid. Han äter om han vill äta. Äter han dåligt till frukost tar vi en extra frukt eller flyttar vi fram lunchen lite. Äter han dåligt till lunch lägger vi in ett matigare mellanmål och äter han dåligt till kvällsmat fyller vi på med välling innan läggdags. Häller han ut mjölken säger vi inte mycket om det utan torkar upp. Kastar han mat på golvet brukar det betyda att han är mätt och då plockar vi helt enkelt ihop och anser att måltiden är över. 

Vi bestraffar inte och kör absolut inte med time out eftersom vi dels inte tror på det och dels anser att lilleman är alldeles för liten och inte har konsekvenstänk eller impulskontroll. han förstår inte riktigt ett nej även om han anar sig till att han inte får göra det men då är det ju spännande att göra det för att se reaktioner. 
    Annars är det bara tålamod som gäller. Lyfta bort och distrahera med något annat. Går han dit igen är det bara att göra samma sak en gång till och en gång till och en gång till. Men de situationerna uppkommer sällan hemma eftersom här får han göra det mesta. Även klättra upp på köksbordet som är så roligt. Jag är nära och håller koll om han trillar men vill han sitta på bordet ett tag får han göra det.

Han kommer inte sitta på köksbordet när han är femton bara för jag tillåter det nu. Han kommer inte sova i vår säng när han är femton bara för att han får göra det nu. Han kommer inte hälla ut mjölken på bordet när han är femton bara för att han får göra det nu. Han kommer lära sig, så småningom. Han kommer utvecklas i sin takt och tills dess försöker vi ta det med ro.

Tro nu inte att jag är någon superförälder för det är jag absolut inte. Det finns dagar jag rasar ner i soffan när lilleman äntligen sover och vräker i mig choklad för att kroppen är så trött att den skriker. Ibland ställer jag in alla planer för dagen om jag känner att jag inte orkar. Då är det bättre att leka ute i trädgården. Käka på en sten, smaka på sanden i sandlådan för sjuttioelfte gången den kan ju ha bytt smak. Eller bara pilla på gräset och titta på bilarna och traktorerna som kör förbi utanför. 
    Känner igen mig mycket i ditt barn och erat tillvägagångssätt att hantera det Visst var vi med i samma forum här när vi väntade? Fick du barn kring april 2010? Tycker jag känner igen ditt "namn"
  • Gurkan
    M och M skrev 2011-09-18 20:00:44 följande:
    Känner igen mig mycket i ditt barn och erat tillvägagångssätt att hantera det Visst var vi med i samma forum här när vi väntade? Fick du barn kring april 2010? Tycker jag känner igen ditt "namn"
    Visst fick jag barn i april 2010, just nu kan jag inte dra mig till minnes vilken del av forumet vi satt på då men just nu är jag så trött att jag lätt skulle kunna glömma vad jag heter i efternamn :)
    Så jag tror nog du har rätt helt enkelt! 
  • Gurkan
    M och M skrev 2011-09-18 19:48:44 följande:
    En sån dag har vi haft idag. Pjew, helt slut. Dottern 17 månader testar, massor, drar i allt och blir lätt gnällig och arg. Inte en lugn stund. Är helt slut. Och så ser man de som har världens lugnaste barn som bara sitter hur lugnt som helst hur länge som helst, och man undrar om man skulle kunna få en tiondel av det så skulle man vara nöjd...

Sen blir jag nästan mörkrädd om det ska vara såhär i alla åldrar, det börjar nu med att testas, sen blir det något annat kring 2, sen kommer 3 års-trotsen och sen det och sen det osv. Ska man vara såhär ding i huvudet resten av livet?

Min hjärna känns helt knäpp, känns knappt vuxen ibland om man tänker på hur dagarna ser ut ibland, Bara jaga, hålla efter, plocka bort, avleda, fixa trixa och försöka hålla tålamodet och modet uppe. Inte en  aktivitet på vuxennivå på hela dagen...
    Jag försöker att inte jämföra mitt barn med lugna barn och det är nog bara i de jobbigaste stunderna jag önskade att mitt barn kunde vara lite mer still med. Annars är jag nog rätt nöjd med hans utforskande nyfikenhet på precis allt. 
    Jag har tänkt en hel del på hur jag hanterar mitt barn bara genom den här tråden och framförallt hur jag kan bemöta honom bättre. Kom fram till att tålamod är det allra bästa. Tålamod och lyhördhet och en stor portion envishet. Och att dra ner på ambitionsnivån. Om nu halvtimmes promenaden tar två timmar för att vi måste kolla på alla myror, larver, skalbaggar, blommor, ekollon och annat intressant vi ser så får väl promenaden ta två timmar. Tycker lilleman att vi ska gå åt andra hållet så får vi väl gå tillbaka då det egentligen kvittar om vi går fram och tillbaka eller runt. Jag försöker se det viktiga i varje situation och det viktigaste på en promenad är inte att vi går rundan utan egentligen att vi kommer ut och rör på oss lite och det kan vi ju göra även om vi går fram och tillbaka. Ibland måste jag försöka tänka utanför min egen fyrkantiga lilla låda och försöka bara göra som lilleman.

Självklart kommer det situationer där han inte kan få som han vill alltid men jag tycker det är tråkigt att säga nej och aja hela tiden och om jag är trött på att säga det så är nog lilleman ännu tröttare på att höra det och därför försöker jag hellre säga ja än nej. Så vi testar hans sätt med. Att vara ute i spöregn är ett exempel. Det räckte med tio minuter ute sen var lilleman nöjd och tyckte det var helt okej att leka inne. 

Men det där med att känna sig vuxen kan jag känna igen mig i. Jag kan prata sönder mina vänner för att det ibland gått en hel vecka när jag bara hunnit med att träffa lilleman och sambon ;) 
  • SjälvaJag

Det blir bara värre så njut

• Gurkan
    SjälvaJag skrev 2011-09-18 21:55:39 följande:
    Det blir bara värre så njut
    Jag har mina föraningar... Lilleman har bestämt sig för att inte bada längre, han vill duscha. Långa och varma och mysiga duschar... Och så tar han fjärrkontrollen och lägger sig i kuddhögen och "pratar i telefon". Jag undrar hur det kommer bli till tonåren!
Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!