M och M skrev 2011-09-18 19:48:44 följande:
En sån dag har vi haft idag. Pjew, helt slut. Dottern 17 månader testar, massor, drar i allt och blir lätt gnällig och arg. Inte en lugn stund. Är helt slut. Och så ser man de som har världens lugnaste barn som bara sitter hur lugnt som helst hur länge som helst, och man undrar om man skulle kunna få en tiondel av det så skulle man vara nöjd...
Sen blir jag nästan mörkrädd om det ska vara såhär i alla åldrar, det börjar nu med att testas, sen blir det något annat kring 2, sen kommer 3 års-trotsen och sen det och sen det osv. Ska man vara såhär ding i huvudet resten av livet?
Min hjärna känns helt knäpp, känns knappt vuxen ibland om man tänker på hur dagarna ser ut ibland, Bara jaga, hålla efter, plocka bort, avleda, fixa trixa och försöka hålla tålamodet och modet uppe. Inte en aktivitet på vuxennivå på hela dagen...
Jag försöker att inte jämföra mitt barn med lugna barn och det är nog bara i de jobbigaste stunderna jag önskade att mitt barn kunde vara lite mer still med. Annars är jag nog rätt nöjd med hans utforskande nyfikenhet på precis allt.
Jag har tänkt en hel del på hur jag hanterar mitt barn bara genom den här tråden och framförallt hur jag kan bemöta honom bättre. Kom fram till att tålamod är det allra bästa. Tålamod och lyhördhet och en stor portion envishet. Och att dra ner på ambitionsnivån. Om nu halvtimmes promenaden tar två timmar för att vi måste kolla på alla myror, larver, skalbaggar, blommor, ekollon och annat intressant vi ser så får väl promenaden ta två timmar. Tycker lilleman att vi ska gå åt andra hållet så får vi väl gå tillbaka då det egentligen kvittar om vi går fram och tillbaka eller runt. Jag försöker se det viktiga i varje situation och det viktigaste på en promenad är inte att vi går rundan utan egentligen att vi kommer ut och rör på oss lite och det kan vi ju göra även om vi går fram och tillbaka. Ibland måste jag försöka tänka utanför min egen fyrkantiga lilla låda och försöka bara göra som lilleman.
Självklart kommer det situationer där han inte kan få som han vill alltid men jag tycker det är tråkigt att säga nej och aja hela tiden och om jag är trött på att säga det så är nog lilleman ännu tröttare på att höra det och därför försöker jag hellre säga ja än nej. Så vi testar hans sätt med. Att vara ute i spöregn är ett exempel. Det räckte med tio minuter ute sen var lilleman nöjd och tyckte det var helt okej att leka inne.
Men det där med att känna sig vuxen kan jag känna igen mig i. Jag kan prata sönder mina vänner för att det ibland gått en hel vecka när jag bara hunnit med att träffa lilleman och sambon ;)