Linapina skrev 2011-09-21 13:27:49 följande:
Heej!
Jag har en son på snart 18 månader och en dotter på snart 2 månader, och jag är helt slut!
Min son har alltid varit ett riktigt energiknippe, och nu är han ännu "värre".
Ni som säger att man inte ska "bestraffa", hur gör ni när de t.ex: bits, sparkas, inte vill sova, slåss, kastar grejer? Om man inte ska höja rösten eller linande? Får de göra vad de vill?
Frågade på BVC (inte för att de är några experter men) och de sa att man måste visa vem som bestämmer. Hur gör man det?
Vill inte vara arg, men det kämpas och motarbetas med allt just nu känns det som. Han är världens goaste och gladaste kille, men har även en benhård vilja och ett riktigt humör. Känner mig helt rådvill just nu, och alla säger olika. Ibland känner jag mig alldeles för mesig, och ibland alldeles för sträng... Hur gör man???
Min tjej fick för sig att slåss en dag och jag försökte med några saker, som att vara bestämd, vara arg, ta bort henne, men det gjorde det bara värre. Var väl häftigt att se min reaktion, för jag blir aldrig arg på henne (inte ens då, utan fick spela att jag var det), men så kom jag på tricket som fungerade. Jag visade henne helt enkelt hur hon skulle göra istället! Visade henne, genom att ta tag lätt i hennes hand och sa "klappa försiktigt" och så drog jag hennes hand över mitt ansikte/kattens päls.Då fick hon massa beröm. Sedan gjorde hon det hela tiden och gör fortfarande.
Så mitt tips är alltså "Visa honom hur han ska göra/bete sig istället för att slåss/bitas/kassta. Sen så kan man samtidigt förklara att "Det andra barnet blir ledset. Det gör ont på honom. Gör så här istället..."
Hoppas det funkar för dig också.