• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • Mumin80

iller på speed var verkligen ett bra uttryck. Även om jag skulle säga att dottern är mera speedad säl Åtminstone när hon bökar runt i sängen när jag försöker få henne att sova... Matlagningen vågar jag inte involvera dottern i så mycket, som tur är så har vi ju grind till köket. Så i vårt hushåll har man det njutningsbara valet mellan att hoppa över matlagningen eller att laga maten fysiskt ifred men psykiskt något påverkad av dottern som illvrålar utanför grinden. Vid städning brukar hon få en trasa, och jag man meddela att hundar som gnids med mikrofiberduk blir minst lika sprakande som kattskinnet i högstadiefysiken...Lite synd tycker jag om hunden när dottern står och gnuggar hennes nos. Och så har hon ju sett att mamma och pappa torkar av vovven med handduk efter promenad, så hon brukar gilla att springa och anfalla hunden med handduk. Tur att vi har en STOR hund säger jag bara, som tål att dottern är lite hårdhänt ibland. Idag var vi på sjukhuset för att kolla om hon är penicillinallergiker (verkar inte så som tur är), vilket involverade 1 timme i väntrummet för att se om hon reagerade. Varför var min dotter den enda som sprang runt som en speedad iller (oj vad träffande det var...) och rev ner alla leksaker och sprang in i alla rum? Medan andras barn satt i sofforna eller satt och lekte lite stillsamt med någon enstaka leksak...

• Mumin80

Det har ju förresten hänt att jag någon gång suckat lite över dotterns energinivå. Maken är dock synnerligen omedkännand och envisas med att påpeka att HAN minsann enligt alla källor var ett sällsynt lugnt och fridfullt barn, medan jag enligt samstämmiga uppgifter (och bildbevis), eventuellt kan ha haft en chimpans någonstans i släktträdet. Så mina försök att skylla dotterns personlighet på maken faller lite platt

• Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-09-28 21:07:22 följande:
    iller på speed var verkligen ett bra uttryck. Även om jag skulle säga att dottern är mera speedad säl Åtminstone när hon bökar runt i sängen när jag försöker få henne att sova... Matlagningen vågar jag inte involvera dottern i så mycket, som tur är så har vi ju grind till köket. Så i vårt hushåll har man det njutningsbara valet mellan att hoppa över matlagningen eller att laga maten fysiskt ifred men psykiskt något påverkad av dottern som illvrålar utanför grinden. Vid städning brukar hon få en trasa, och jag man meddela att hundar som gnids med mikrofiberduk blir minst lika sprakande som kattskinnet i högstadiefysiken...Lite synd tycker jag om hunden när dottern står och gnuggar hennes nos. Och så har hon ju sett att mamma och pappa torkar av vovven med handduk efter promenad, så hon brukar gilla att springa och anfalla hunden med handduk. Tur att vi har en STOR hund säger jag bara, som tål att dottern är lite hårdhänt ibland. Idag var vi på sjukhuset för att kolla om hon är penicillinallergiker (verkar inte så som tur är), vilket involverade 1 timme i väntrummet för att se om hon reagerade. Varför var min dotter den enda som sprang runt som en speedad iller (oj vad träffande det var...) och rev ner alla leksaker och sprang in i alla rum? Medan andras barn satt i sofforna eller satt och lekte lite stillsamt med någon enstaka leksak...
    Vi var hos tandläkaren idag, mitt barn stod faktiskt ganska still och "lagade mat" på spisen och jag lyckades till och med avleda "hälla ut alla klossar på golvet"-försöket! Sen sprang han bara runt sofforna ett par gånger och försökte inte ens springa ut i foajen eller in till tandläkarrummen en enda gång!
    Upp i soffan klättrande han förstås och garvade läppen av sig men han förde sig oerhört bra! Nästan chockad över hur lätt det var. Nu var ju inte det här menat som skryt utan mer att jag förstår dig. För en förälder med ett lugnt barn skulle nog mitt uppfattas som en speedad iller trots att han faktiskt var jättelugn! Snacka om att man börjar bli härdad!

Här hemma  lägger sig lilleman på katten och katten gör inte ett smack! Möjligen försöker hon ta sig därifrån och ser så klart extremt missnöjd ut men hon rivs inte eller bits. Jag hade faktiskt inte klandrat henne om hon gjort, jag försöker så klart se till att han aldrig är själv med katten men det är lättare sagt än gjort. Dessutom kan hon ju faktiskt gå undan. Men inte då. hon finner sig i att han bamsekramar rakt över halsen på katten och lyckligt kör ner ansiktet i pälsen på henne. Knaskatt. 
  • Happymom

Jaaa, TS! Min dotter är 15 månader och precis så som du beskriver!

Hennes mormor säger till henne "Du är bara 1 år. Du ska inte vara i trotsåldern än sötnos."

Hon blir arg om hon inte får göra saker själv, som att ta på sig strumpor, äta med bestick, tvätta håret o.s.v. Problemet är att hon oftast inte klarar det. Hon bli väligt arg om hon inte får som hon vill (samtidigt som hon kanske egentligen vill nåt. Upplever det som att hon testar gränserna för hur hon kan få igenom sin vilja.. T.ex om man erbjuder henne nåt att dricka, så puttar hon bort det, gråter hysteriskt och säger "Nej!" Men när man tar bort det så ville hon ju egentligen ha i alla fall! ..och så blir hon hysterisk för det istället). Personalen på dagis säger, på ett fint sätt, att hon är likadan där "En tuff liten tjej" heter det då.

Jag tycker det brukar fungera att helt enkelt avleda henne. Göra nåt annat en stund och sen kan hon, vid ett exempel som drickat, låta henne välja mellan två olika sorter. Och ska jag ta på henne sockar, så får hon försöka med den ena medan jag sätter på den andra och när jag sätter på den får hon försöka med mössan o.s.v.

När hon vill vara i min famn då jag lagar mat, så får hon en egen stekpanna och något som hon kan låtsas steka till.

Hon blir liksom ditt barn arg om något inte går tillräckligt fort. Tja, hon får helt enkelt gråta bäst hon vill . Jag säger "Ibland måste man vänta gumman/Man får inte alltid som man vill".             

• Happymom
    Linapina skrev 2011-09-21 13:27:49 följande:
    Heej! 

Jag har en son på snart 18 månader och en dotter på snart 2 månader, och jag är helt slut!

Min son har alltid varit ett riktigt energiknippe, och nu är han ännu "värre". 

Ni som säger att man inte ska "bestraffa", hur gör ni när de t.ex: bits, sparkas, inte vill sova, slåss, kastar grejer? Om man inte ska höja rösten eller linande? Får de göra vad de vill?

Frågade på BVC (inte för att de är några experter men) och de sa att man måste visa vem som bestämmer. Hur gör man det?

Vill inte vara arg, men det kämpas och motarbetas med allt just nu känns det som. Han är världens goaste och gladaste kille, men har även en benhård vilja och ett riktigt humör. Känner mig helt rådvill just nu, och alla säger olika. Ibland känner jag mig alldeles för mesig, och ibland alldeles för sträng... Hur gör man???             

Min tjej fick för sig att slåss en dag och jag försökte med några saker, som att vara bestämd, vara arg, ta bort henne, men det gjorde det bara värre. Var väl häftigt att se min reaktion, för jag blir aldrig arg på henne (inte ens då, utan fick spela att jag var det), men så kom jag på tricket som fungerade. Jag visade henne helt enkelt hur hon skulle göra istället! Visade henne, genom att ta tag lätt i hennes hand och sa "klappa försiktigt" och så drog jag hennes hand över mitt ansikte/kattens päls.Då fick hon massa beröm. Sedan gjorde hon det hela tiden och gör fortfarande.

Så mitt tips är alltså "Visa honom hur han ska göra/bete sig istället för att slåss/bitas/kassta. Sen så kan man samtidigt förklara att "Det andra barnet blir ledset. Det gör ont på honom. Gör så här istället..."

Hoppas det funkar för dig också. 
  • Linapina
    Happymom skrev 2011-09-28 23:03:41 följande:

Min tjej fick för sig att slåss en dag och jag försökte med några saker, som att vara bestämd, vara arg, ta bort henne, men det gjorde det bara värre. Var väl häftigt att se min reaktion, för jag blir aldrig arg på henne (inte ens då, utan fick spela att jag var det), men så kom jag på tricket som fungerade. Jag visade henne helt enkelt hur hon skulle göra istället! Visade henne, genom att ta tag lätt i hennes hand och sa "klappa försiktigt" och så drog jag hennes hand över mitt ansikte/kattens päls.Då fick hon massa beröm. Sedan gjorde hon det hela tiden och gör fortfarande.

Så mitt tips är alltså "Visa honom hur han ska göra/bete sig istället för att slåss/bitas/kassta. Sen så kan man samtidigt förklara att "Det andra barnet blir ledset. Det gör ont på honom. Gör så här istället..."

Hoppas det funkar för dig också. 

Ja, detta gör vi också. Ibland funkar det jättebra, och ibland inte alls. 

Som när han slår sin lillasyster (som är 2 månader), så säger vi "Du får klappa fint". Ibland är han jätteduktig, och ibland så lyssnar han inte alls. Och då kan man ju inte låta henne ta några smällar bara för att han ska lyssna. Om du förstår hur jag menar. 

Nu låter det som att han slår henne hela tiden, men så är det inte. Men det händer kanske en gång varannan dag. Men det är precis som att han ska se hur jag reagerar. 

Det är en svår balansgång att ha mycket tålamod samtidigt som lillan inte ska behöva åka på smäll tycker jag.

Men ledordet är väl TÅLAMOD! :)      

• Gurkan

Oh!
    Jag har hittat en aktivitet mitt barn tydligen kan leka i 40 minuter and still going!
    Vatten! Han står på kökspallen med kranen igång och häller vatten fram och tillbaka, på sig själv och på golvet (torkar var femte minut ungefär golv och sånt som rinner). Han är gneomblöt och börjar tröttnar men hey! 40 minuter med samma lek utan mamma!

• Gurkan

eller förlåt han började inte alls tröttna, han hade tappat en sked som skulle plockas upp haha

• Mumin80
    Gurkan skrev 2011-09-29 14:02:44 följande:
    Oh!
    Jag har hittat en aktivitet mitt barn tydligen kan leka i 40 minuter and still going!
    Vatten! Han står på kökspallen med kranen igång och häller vatten fram och tillbaka, på sig själv och på golvet (torkar var femte minut ungefär golv och sånt som rinner). Han är gneomblöt och börjar tröttnar men hey! 40 minuter med samma lek utan mamma!
    Dottern är också väldigt förtjust i vatten. Det är väl just gränsdragningen mot risken för vattenskador som är lite jobbig, samt att man ju inte kan lämna ungen helt oövervakad när hon plaskar med vatten. I synnerhet när hon har fattat det här med att stoppa huvudet under kranen för att dricka... Finns ju tyvärr ganska stor risk att min kära korkskalle dränker sig själv om jag inte står brevid och håller koll
Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!