Ja tack, min son var katastrofjobbig vid 1,5 men trotset försvann nästan över en natt när han blev 2! Så det finns hopp! :) Nu är min tjej precis 1,5 och visar lite samma tendenser, så det kommer att bli en låååång vinter.... Bråk om kläder, var man ska sitta, hur man ska göra saker, vill göra själv... Det som tröstar mig är att jag vet att det går över!
Jag tycker att en 1,5 åring visst förstår sina handlingar i viss mån, mycket mer än bara för någon månad sen. Vi har också en regel att börjar man kasta mat så är man klar vid matbordet och lyfts bort. Sen skulle jag aldrig tro på att sätta henne i soffan en viss tid skulle hjälpa, utan det räcker med att man avbryter möjligheten till handlingen som är förbjuden. Jag skulle aldrig heller lyfta bort alla våra saker så att barnen inte når dem, utan vi tog bort de jobbigaste sakerna att vakta (typ det man är rädd om på riktigt) och lämnade kvar resten, så att barnen fått ändå lära sig att ett nej är ett nej. Det funkar hur bra som helst även på en 1-åring, men det krävs tålamod och konsekvens.
Jag tycker allt bli såååå mycket lättare (och roligare) när barnet kan prata och uttrycka sig bättre och orkar lyssna på resonemang. Lycka till med era trotsiga små!