• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • SuperJE
    vittra skrev 2011-09-10 21:36:35 följande:
    Eh jo jag vet i allra högsta grad vad det innebär att ha en 1½ åring, både av erfarenhet och i teorin. Vår äldsta var mycket, mycket värre vid 17-19 månader än vad hon någonsin har varit mellan 2-4 år. Så kom inte och tala om för mig vad jag har en aning om och inte...

Jo det är jävligt konstigt att använda time-out på en 1-åring. Helt sjukt faktiskt. Vad tror du att du åstadkommer med det? Tror du han öht förstår varför han straffas? Nej verkligen inte! Och även om han vet att han inte får kasta tallriken (det vet han inte, för att han kan inte generalisera från en gång till en annan) så skulle han ändå inte kunna hejda impulsen! Det är fakta. Oavsett hur mycket du straffar honom eller ignorerar honom!
  • vittra
    speranza skrev 2011-09-10 22:46:18 följande:
    Undra vem som inte ser det kompetenta barnet, det är ju du som tror att han inte fattar någonting alls..
    Kompetenta barnet?! haha det är pinsamt att du ens skriver ordet kompetent!
    Men det gör du menar du, som på fullaste allvar tror att din 1,5 åring är lika utvecklad som en 3-åring? Du vet inte vad trots är när du kallar detta för trots. Du har faktiskt ingen aning. Om du skulle se dig omkring istället för att ha skygglappar på dig i rent försvar så skulle du inse det.
  • vittra

Du kanske kan börja med att läsa tråden. Den handlar nämligen om temperament och de flesta inser ganska snabbt att det faktiskt inte alls rör sig om någon trots. Ja alla utom du då som uppenbarligen trivs med att straffa små barn för att de håller på att växa.

• Gurkan
    speranza skrev 2011-09-10 22:50:33 följande:
    Gurkan vi har också sele men det fungerar så där. Han ogillar inte den i sig men om han inte kan gå dit han vill ex mitt ut i vägen kastar han sig på marken istället och då kommer vi ingenstans :)
    Kastar han sig mitt ute i en väg där det är mycket träfik då lyfter jag upp honom och förklarar varför trots protester. Men gör han det på en grusväg där trafiken är mindre tja då får han väl ligga kvar där ett tag till helt enkelt ;)
    Det brukar inte ta många minuter att locka med sig honom. 
  • Gurkan
    speranza skrev 2011-09-10 22:26:39 följande:
    När vi har haft timeout har det främst varit vid maten då han har kastat tallrikar och mat och vi lugnt har sagt sluta utan resultat då har vi frågat om han ska ifrån bordet. Inte, har han svarat. då får du sluta kasta mat. Då har han skrattat tittat på oss och kastat igen. en gång till så får du inte vara kvar vid matbordet. så har han gjort samma igen. Min son är väldigt tidig i talet och han har förstått. Han har fått timeout i ungefär en minut och sedan fått komma tillbaka igen till matbordet. Alla får tycka vad de vill men det är inget olagligt i det jag gör och jag tycker inte att det är fel i vårt fall.
    Ett barn kan vara väldigt tidig i talet och då är det lätt att missa hur mycket barnet verkligen förstår. Ibland kan de verka förstå väldigt mycket mer än vad de egentligen gör.
    Jag tycker inte det låter som ditt barn riktigt förstår vad som händer. Vi har dagar här hemma med när maten flyger tvärs genom köket. vi säger självklart nej och att man inte gör så men när maten flyger brukar det betyda att han inte är så hungrig eller helt enkelt inte tyckte om maten och då plockar jag bort tallriken och låter honom få en bit banan. flyger bananen med så plockar vi undan allt och så är måltiden avklarad.  
  • vittra
    Gurkan skrev 2011-09-11 16:56:41 följande:
    Ett barn kan vara väldigt tidig i talet och då är det lätt att missa hur mycket barnet verkligen förstår. Ibland kan de verka förstå väldigt mycket mer än vad de egentligen gör.
    Jag tycker inte det låter som ditt barn riktigt förstår vad som händer. Vi har dagar här hemma med när maten flyger tvärs genom köket. vi säger självklart nej och att man inte gör så men när maten flyger brukar det betyda att han inte är så hungrig eller helt enkelt inte tyckte om maten och då plockar jag bort tallriken och låter honom få en bit banan. flyger bananen med så plockar vi undan allt och så är måltiden avklarad.  
  • Gurkan

Sen vill jag bara återigen poängtera att jag är långt ifrån någon superförälder. Det finns dagar då jag tappar tålamodet när mjölken hamnar på bordet och maten på golvet alternativ i håret och det är miljoner små couscouskorn på golvet. Eller när lilleman för sjuttioelfte gången på två timmar får vansinnesutbrott för något han inte får göra som att dra katten i svansen eller för att jagnte låser upp ytterdörren och låter honom gå ut eller för att han inte kommer in på toaletten och kan blaska i toan. Eller när han återigen är snabbar eän blixten och lyckas nappa åt sig något porslin ur diskmaskinen och ska hjälpa till och så går det sönder.

Det händer alla föräldrar att man tappar tålamodet ibland, det viktigaste är att man efteråt säger förlåt och förklarar att mamma/pappa gjorde fel. Ibland är det såna dagar då det kanske är bättre att bara krypa upp i soffan och titta på barnkanalen en halvtimme och bara försöka mysa lite och få tillbaka lugnet. 

• Nukkumatti

Ja tack, min son var katastrofjobbig vid 1,5 men trotset försvann nästan över en natt när han blev 2! Så det finns hopp! :) Nu är min tjej precis 1,5 och visar lite samma tendenser, så det kommer att bli en låååång vinter.... Bråk om kläder, var man ska sitta, hur man ska göra saker, vill göra själv... Det som tröstar mig är att jag vet att det går över!

Jag tycker att en 1,5 åring visst förstår sina handlingar i viss mån, mycket mer än bara för någon månad sen. Vi har också en regel att börjar man kasta mat så är man klar vid matbordet och lyfts bort. Sen skulle jag aldrig tro på att sätta henne i soffan en viss tid skulle hjälpa, utan det räcker med att man avbryter möjligheten till handlingen som är förbjuden. Jag skulle aldrig heller lyfta bort alla våra saker så att barnen inte når dem, utan vi tog bort de jobbigaste sakerna att vakta (typ det man är rädd om på riktigt) och lämnade kvar resten, så att barnen fått ändå lära sig att ett nej är ett nej. Det funkar hur bra som helst även på en 1-åring, men det krävs tålamod och konsekvens.

Jag tycker allt bli såååå mycket lättare (och roligare) när barnet kan prata och uttrycka sig bättre och orkar lyssna på resonemang. Lycka till med era trotsiga små!

• Cloudberry

Din unge behöver en kram. Ofta.

• Jennifer 060828

Vänta bara till det "bästa".. 5-årstrotset.. hahaha.. oj oj, där kan man snacka om att bli galen ibland.
    Barnet har alla "svar på tal" .. 

Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!