• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • Mumin80
    Gurkan skrev 2011-10-03 11:24:29 följande:
    Här har dagen börjat uselt och det känns som jag behöver all hjälp jag kan få eftersom det bara är mitt eget fel!
    Helgen har varit tuff med jättejättetidiga mornar, innan 5 så vi är redan trötta och slitna!!
    Idag började dagen inte förrän kl 6 men jag mitt dumma nöt bestämde mig för att det vore en bra idé om jag någonsin kunde bli av med de där tio överflödiga kilona och påbörjade en pulverkur. Skitbra! Efter tre timmar flängande efter en liten iller så var jag så hungrig att humöret gick i botten fullständigt. Sonen var och andra sidan så trött så trött att han klättrade på allt, slog sig på allt och gnällde konstant. Så min pulverkur höll tre timmar sen proppade jag i oss fil och havrefras. Sonen somnade för middagslur redan 10.45! efter att suttit och sovit i mitt knä en stund.
    Klappade om min lilla älskling med lovade honom att när han vaknar så börjar vi om dagen. Då ska vi äta lunch och mamma ska äta riktig mat så hon orkar med och så ska vi ta en tur till biblioteket efter vi varit ute och härjat. Aldrig mer pulverkur, jag får hitta en annan väg eller förbli tjock. 
    Men behöver du verkligen diet, räcker inte din egen kära lilla träningsmaskin där hemma??? Jag blev grymt förvånad på inskrivningen i denna graviditet, hade kallt räknat med att ha gått upp massor i vikt sedan dottern föddes, men vägde samma som vid inskrivningen med dottern (vilket iofs innebär +10kg sedan dottern föddes, men med tanke på vilket helvetesår jag haft så är jag ändå helt nöjd). Vardagsmotion äger!
  • Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-10-03 13:32:15 följande:
    Men behöver du verkligen diet, räcker inte din egen kära lilla träningsmaskin där hemma??? Jag blev grymt förvånad på inskrivningen i denna graviditet, hade kallt räknat med att ha gått upp massor i vikt sedan dottern föddes, men vägde samma som vid inskrivningen med dottern (vilket iofs innebär +10kg sedan dottern föddes, men med tanke på vilket helvetesår jag haft så är jag ändå helt nöjd). Vardagsmotion äger!
    jag önskar det vore så men det vill sig inte! Fram till i somras hade jag på strax över ett år gått ner alla gravkilona plus lite till och då stod vågen på minus 28 kilo. Så kom semestern och tre kilo upp och där har jag fastnat.
    Men jag får tackla det på annat sätt än pulver vilket jag nu i efterhand inser hur korkat det var ;)
    försöka leva på 500 kalorier om dagen med en liten tok här hemma? mpffh dumt så det förslår!

Eller så får jag helt enkelt vänja mig vid att jag fick farmors kroppshydda, den där bondmore-kroppen där allt sätter sig på magen!
  • Gurkan

Förlåt!
    Det här är ingen "jag har halvtaskig självbild behöver banta tråd" utan en "mnu ska vi glädjas åt våra vilda små troll!"

kan berätta att mitt vilda troll redan idag lyckats banka i bordsskivan och har ett snyggt rött streck precis under ögonbrynet. Förutom de två blåmärkena som redan fanns i pannan för att inte tala om smalbenen som är fulla av blåmärken och så klart den blå stortå-nageln! 

• Mumin80
    Gurkan skrev 2011-10-03 13:38:29 följande:
    Förlåt!
    Det här är ingen "jag har halvtaskig självbild behöver banta tråd" utan en "mnu ska vi glädjas åt våra vilda små troll!"

kan berätta att mitt vilda troll redan idag lyckats banka i bordsskivan och har ett snyggt rött streck precis under ögonbrynet. Förutom de två blåmärkena som redan fanns i pannan för att inte tala om smalbenen som är fulla av blåmärken och så klart den blå stortå-nageln! 
    Vårt lilla ljushuvud lyckades faktiskt inte misshandla sig själv innan hon lämnades på dagis (d.v.s. hon klarade ca. 1,5 h utan väsentliga olyckor...). Däremot så fick ju den planerade svampplockningen i lördags bytas ut mot akutens väntrum Stackarn snubblade på sin gåvagn och slog huvudet i soffbordet, så att hon slog upp ett jack i örat som måste sys. Så nu har lillan fått sina första stygn. Men hon var i alla fall chockerande duktig på akuten, låg t.o.m. så pass still i pappas famn att det räckte med lokalbedövning när hon syddes, hon slapp sövas. 

Jag meddelade maken att jag vägrar lämna på dagis idag, han fick göra det. Eftersom jag redan förra veckan var tvungen att förklara att hon saknade en halv stortånagel och kunde vara lite öm om tån, eftersom hon tappade hundens märgben på tån, så hade jag liksom ingen lust att vara den som denna måndag lämnar henne med stygn i örat...

I övrigt så har hon förra veckan ju även blivit biten i armen på dagis, och så slog hon sig ganska ordentligt när hon halkade på väg ner ur sin tripptrappstol och  slog bakhuvudet i sittbrädan. Och så håller hon dessutom på och får två tänder... 

Jag tror att hon är inne i någon tillväxtfas. Normalt brukar hon ha bra balans, men växer hon fort en bit på längden så brukar hon tappa den lite innan hon vänjer sig. Hoppas hon slutar ramla snart dock!  
  • Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-10-03 13:48:57 följande:
    Vårt lilla ljushuvud lyckades faktiskt inte misshandla sig själv innan hon lämnades på dagis (d.v.s. hon klarade ca. 1,5 h utan väsentliga olyckor...). Däremot så fick ju den planerade svampplockningen i lördags bytas ut mot akutens väntrum Stackarn snubblade på sin gåvagn och slog huvudet i soffbordet, så att hon slog upp ett jack i örat som måste sys. Så nu har lillan fått sina första stygn. Men hon var i alla fall chockerande duktig på akuten, låg t.o.m. så pass still i pappas famn att det räckte med lokalbedövning när hon syddes, hon slapp sövas. 

Jag meddelade maken att jag vägrar lämna på dagis idag, han fick göra det. Eftersom jag redan förra veckan var tvungen att förklara att hon saknade en halv stortånagel och kunde vara lite öm om tån, eftersom hon tappade hundens märgben på tån, så hade jag liksom ingen lust att vara den som denna måndag lämnar henne med stygn i örat...

I övrigt så har hon förra veckan ju även blivit biten i armen på dagis, och så slog hon sig ganska ordentligt när hon halkade på väg ner ur sin tripptrappstol och  slog bakhuvudet i sittbrädan. Och så håller hon dessutom på och får två tänder... 

Jag tror att hon är inne i någon tillväxtfas. Normalt brukar hon ha bra balans, men växer hon fort en bit på längden så brukar hon tappa den lite innan hon vänjer sig. Hoppas hon slutar ramla snart dock!  
    Hu ja! Förskolan kommer tro att vi misshandlar lilleman när han börjar där. 
    Här är det lite som så att ju tröttare han är desto sämre blir balansen. Sen vill han mer än han kan med klättrandet och springandet och allt.
  • xXMaLoXx
    MLT skrev 2011-10-03 12:00:20 följande:
    Min 15-månaders har varit så i över en månad nu :) Har precis börjat lära mig handskas med det, det är nog otroligt viktigt att välja sina strider. Han får tex absolut inte slå eller vara hårdhänt. Men när han ställer sig upp i sängen stirrandes på mig för att få en reaktion (han vet att jag inte vill att han står upp i sängen) tittar jag bort, självklart beredd att ta emot om han ramlar ner. Kastar han saker och skriker för att han blir arg när något fastnat låter jag honom klura ut det själv utan att hjälpa honom. Jag förklarar innan jag ska gå ut ur ett rum att "nu ska jag gå och... du får följa med om du vill". Som någon annan skrev berättar jag att det är helt ok att han är arg och vi avleder så gott vi kan.

Är det någon mer som har ett barn som tar till att skada sig själv? Min Theo ställer sig och dunkar huvudet mot väggen/golvet eller t.o.m slår sig själv med sina egna knytnävar alt. leksak om jag ignorerar eller inte gör som han vill. Så himla svårt att veta hur jag ska göra då, men i nuläget funkar det att säga till honom på skarpen och sedan avleda eller helst försöka avleda innan han hinner börja slå. Så frustrerande, vill ju inte ignorera att han slår sig själv!
    Våran Theo (hihi), kan också dunka huvudet i golvet eller i bordet om han blir frustrerad. Det har dock blivit bättre sedan vi inte gav det beteendet någon direkt uppmärksamhet. Givetvis höll vi koll på att han inte gjorde illa sig, som att han var farligt nära ett hörn eller så. Saken är, att de inte dunkar eller slår mer än "de klarar av". Avsikten är ju inte att de ska skada sig själva, utan avsikten är en reaktion från dig. När han märker att vi inte går igång på att han slänger sig på golvet och dunkar pannan, så tappar det sin funktion och han slutar.

Innan vi kom på detta, och rusade efter honom i panik över att han gjorde sig illa...så var det ett mer frekvent beteende. Men som sagt, man håller koll på vad han pysslar med...men "belönar" det inte genom att reagera.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Zixi

Ett inlägg jag skrev i en liknande tråd: 

Sån är min dotter oxå (snart 15 mån) och hon har varit mer eller mindre så från första början. Envis, nyfiken och med ett ett temperament. Just nu är hon i en fas där hon blir explosivt arg för minsta lilla som inte går precis som hon vill. 

Vi tar det lugnt och låter henne få sitt lilla sammanbrott för det går snabbt över. Visst tar det på krafterna när hon brutit ihop 28 ggr på en timme men inet blir bättre av att jag lir arg eller bråkar på henne. Vi drar gränsen vid att skada och fördärva. Om hon kastar saker konfiskerar vi dem, om hon slåss så säger vi nej och avlägsnar oss (bra metod även för äldre barn). 

När hon slänger sig av och ann som en vild ål så brukar vi lägga ner henne för det är säkrast för alla parter. 

Vi bråkar aldrig tillbaks, vi tröstar inte (om det bara rör sig om vredesutbrott och inte att hon är ledsen), vi ger inte med oss om vi sagt nej till något (det är aldrig ok att leka med knivar, oavsett hur arg hon blir för ett nej). 

Jag har arbetat med barn i alla åldrar och aldrig mött ett lika ilsket barn som mitt så hon prövar mitt tålamod dagligen. Mitt enda tips till er är att ha tålamod och vara konsekventa. Det är inte lätt för ert barn att hantera alla känslor som väller upp inombords, det är något h*n måste lära sig.

2010-07-20 3040/50
  • Gurkan
    Zixi skrev 2011-10-09 17:37:09 följande:
    Ett inlägg jag skrev i en liknande tråd: 

Sån är min dotter oxå (snart 15 mån) och hon har varit mer eller mindre så från första början. Envis, nyfiken och med ett ett temperament. Just nu är hon i en fas där hon blir explosivt arg för minsta lilla som inte går precis som hon vill. 

Vi tar det lugnt och låter henne få sitt lilla sammanbrott för det går snabbt över. Visst tar det på krafterna när hon brutit ihop 28 ggr på en timme men inet blir bättre av att jag lir arg eller bråkar på henne. Vi drar gränsen vid att skada och fördärva. Om hon kastar saker konfiskerar vi dem, om hon slåss så säger vi nej och avlägsnar oss (bra metod även för äldre barn). 

När hon slänger sig av och ann som en vild ål så brukar vi lägga ner henne för det är säkrast för alla parter. 

Vi bråkar aldrig tillbaks, vi tröstar inte (om det bara rör sig om vredesutbrott och inte att hon är ledsen), vi ger inte med oss om vi sagt nej till något (det är aldrig ok att leka med knivar, oavsett hur arg hon blir för ett nej). 

Jag har arbetat med barn i alla åldrar och aldrig mött ett lika ilsket barn som mitt så hon prövar mitt tålamod dagligen. Mitt enda tips till er är att ha tålamod och vara konsekventa. Det är inte lätt för ert barn att hantera alla känslor som väller upp inombords, det är något h*n måste lära sig.

Måste trösta dig lite med att barn blir aldrig så arga som på de som de står närmast :)
    vi som bara arbetar med barnen ser sällan just den sidan...

• Omega83

Favoritar denna tråden! Har skrattat så tårarna sprutat, speciellt åt M och M's greker som dras runt i lägenheten i tid och otid ;)! Har själv en son på 15 månader och känner igen så mycket av vad ni skriver! Dock kan jag inte säga att han har någon "trots eller särskilt temperament utöver det som ska vara. Men det är väldigt många bra tips och roliga historier i tråden!

• petrina

min son är 17månader o lägger sig på golvet o skriker om han inte får som han vill, kastar leksaker runt sig när de inte går som han tänkt sig.

jag hoppas verkligen att detta inte betyder att ha  bir värre o värre  

Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!