Dannie skrev 2011-09-08 20:51:11 följande:
Herregud, jag känner igen mig väldigt väl. Var på väg att starta en liknande tråd när jag hittade den här. Idag skulle jag kunna sälja sonen billigt. Vi bråkade (läs han) i över en timme idag vid middagen eftersom att han bara ville dricka måltidsdryck och vägrade middagen. Det är ju härligt med en viljestark unge men man får ju huvudvärk på köpet. Och om det här inte är trots så vill jag inte veta hur det kommer bli sedan... Tycker att han har tillräckligt "jag skiter i vad du säger och gör som jag vill"-tendenser. Känner att det är rätt jobbigt att ha en grabb som skiter i vad jag säger och är på väg att rusa ut i bilvägen bara för att inte gå dit jag säger att vi ska gå. Svettigt värre...
Jo vissa dagar är de väldigt billiga, det käraste man har!
Vi hade en tuff natt med tänder på väg upp så dagen har gått i gnällets fotspår tillsammans med temperamentet och att mitt barn blir som en tornado när han blir trött och samtidigt så där sömnklumpig som man blir när man är trött. Det slutade med att jag kröp upp jämte liten och sov middag med.
Sen undrar jag hur arg man kan bli för att man inte får av sig skon när man sitter i bilen? Eller när man inte når/får pilla på växelspaken när mamma kör... phui, tur att han är så söt och gosig med jämna mellanrum men jag förstår dig helt!
i situationer där han vill gå själv fast jag helst hade velat ha honom i vagn har vi löst med att antingen bära honom i en ergo-sele på ryggen, den accepterar han av någon anledning helt! Eller så har jag en lös barnvagnssele med koppel. Då kan han gå runt och titta och jag har ändå koll på att han inte rusar ut i vägen eller kommer bort.
Däremot tar jag inte en kamp som dricka vs middag men det är mest för att mitt barn vanligtvis äter väldigt bra att en måltid inte skulle göra så mycket om han äter lite halvtaskigt en måltid. Då fyller vi bara på med lit emer mat nästa mål eller med välling vid läggdags :)