• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • Gurkan
    salamanca skrev 2011-09-08 22:10:03 följande:
    Humör eller trots så är de ju ganska gulliga när de får utbrott över att lådan inte går att dra ut etc
    Svårt att hålla sig för skratt ibland men det måste man ju =) 
    Jo ibland är det svårt, man försöker för man vet att barn har rätt att ha sina känslor och för att om någon skrattade åt mig mitt i ett raseriutbrott hade jag blivit vansinnig men ibland går det bara inte... Så söta när de skäller argt på vad det än är som retat upp dem :)
  • Gurkan

Vad skönt (missförstå mig rätt nu) det är att höra andras historier om sina "vilda" barn! 
    Vi är liksom inte ensamma med temperament och vilja i tidig ålder! 

• Millis 27

Känner verkligen igen mig i allt ni har skrivit. Skönt att det är fler som har det så.

Just att dom ena stunden är världens värsting o sen nästa världen goaste o gulligaste,så känner jag iallafallGlad 

• speranza

Ja, här är en till men jag undrar hur ni som har 2 ror runt det? Vi orkar snart inte mer. Vår son är ett och ett halvt och skiter totalt i allt man säger. Han är överaktiv och ränner runt och river allt han kommer över. Fungerar bättre ute men man får bra kondis för han stoppar ALLT i munnen och nu på hösten är ja lite ärdd för han är sååå nyfiken på alla svampar. Maten var väl det enda som aldrig har varit problematisk men nu har även matvägran börjat. Han äter bara om han vill. Vi har testat allt från timeout, avledning, belöning och ignorera, men inget hjälper det minsta. Han har varit viljestark från födseln så det känns rätt hopplöst. Nu har det börjat bli konflikter mellan mig och min man också för han orkar inte säga till och ta bort sonen från exempelvis skåpet med kameran m.m. efter 25:te gången. Vad gör man???

• vittra
    speranza skrev 2011-09-10 21:04:21 följande:
    Ja, här är en till men jag undrar hur ni som har 2 ror runt det? Vi orkar snart inte mer. Vår son är ett och ett halvt och skiter totalt i allt man säger. Han är överaktiv och ränner runt och river allt han kommer över. Fungerar bättre ute men man får bra kondis för han stoppar ALLT i munnen och nu på hösten är ja lite ärdd för han är sååå nyfiken på alla svampar. Maten var väl det enda som aldrig har varit problematisk men nu har även matvägran börjat. Han äter bara om han vill. Vi har testat allt från timeout, avledning, belöning och ignorera, men inget hjälper det minsta. Han har varit viljestark från födseln så det känns rätt hopplöst. Nu har det börjat bli konflikter mellan mig och min man också för han orkar inte säga till och ta bort sonen från exempelvis skåpet med kameran m.m. efter 25:te gången. Vad gör man???
    Menar du på allvar att ni straffar en 1-åring med time-out!?
    Snälla du... du behöver förstå att det här först och främst inte rör sig om någon slags trots! Långt ifrån!
    Hallå han är för tusan bara 1 år!!! De är jättesmå! Den ilska som kommer kring den här åldern beror på en utvecklingsfas och som medför stoooora portioner frustration. Det är den språkliga frustrationen och sedan frustrationen över att vilja så mycket men inte kunna. Exemplet i TS med skon är ett typexempel på just den frustrationen. Det är inget som ska straffas!!! De gör det ju inte för att jävlas, däremot har de en fruktansvärt jobbig period och de behöver förståelse, tålamod och hjälp! Inte straff!
  • vittra
    Menar du på allvar att ni straffar en 1-åring med time-out!?
    Snälla du... du behöver förstå att det här först och främst inte rör sig om någon slags trots! Långt ifrån!
    Hallå han är för tusan bara 1 år!!! De är jättesmå! Den ilska som kommer kring den här åldern beror på en utvecklingsfas och som medför stoooora portioner frustration. Det är den språkliga frustrationen och sedan frustrationen över att vilja så mycket men inte kunna. Exemplet i TS med skon är ett typexempel på just den frustrationen. Det är inget som ska straffas!!! De gör det ju inte för att jävlas, däremot har de en fruktansvärt jobbig period och de behöver förståelse, tålamod och hjälp! Inte straff!
  • skånegås
    Vad man gör? Barnsäkrar, väljer sina strider och turas om så man får vila emellanåt...
  • speranza

eeh ett och ett halv år. Jag förstår att Vittra inte har en aning om vad det innebär att ha ett barn som kastar tallrikar, mat slåss osv så fort han inte får som han vill och annars också... Det är såå lätt om man har lugna eller "vanliga" barn att veta hur man skall hantera situationer. Timeout är inte konstigt alls och han vet att man inte kastar tallrikar i marken.

• vittra
    salamanca skrev 2011-09-08 17:32:34 följande:
    Skönt att höra att vi är fler!
    Lillen gör dock också saker han vet att han inte får. Kan titta på mig som han sakta välter ner koppen från matbordet med blicken "vad säger du nu?" Han gör massor av sådant testande och jag är faktiskt alltid lugn och förklarar (sen får han väl snappa upp det han kan) Men trots det är det helt klart. När han blir så där arg så att han stundvis glömmer av att andas,böjer sig bar med hela kroppen och slåss hej vilt brukar jag förklara att jag har svårt att förstå vad han vill nu och att om han istället kan peka på det han vill så kan jag förstå honom bättre. Sen är det ju klart de där sakerna som inte riktigt går-sätta på skorna tillräckligt fort, bygga torn lika högt som sin bror...

Tack för alla svar!! 
    Ja han utforskar, han trotsar inte. Det är skillnad. Det är inte en medveten handling bara för att han inte får, eftersom de inte ens har en impulskontroll när de är så här små så skulle han inte ens kunna hejda sig även om han visste att han inte fick. Att utforska är en instinktiv drift, inte ett medvetet testande. Jämför med testandet vid 3-årsåldern så förstår du skillnaden.
Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!