speranza skrev 2011-09-10 21:04:21 följande:
Ja, här är en till men jag undrar hur ni som har 2 ror runt det? Vi orkar snart inte mer. Vår son är ett och ett halvt och skiter totalt i allt man säger. Han är överaktiv och ränner runt och river allt han kommer över. Fungerar bättre ute men man får bra kondis för han stoppar ALLT i munnen och nu på hösten är ja lite ärdd för han är sååå nyfiken på alla svampar. Maten var väl det enda som aldrig har varit problematisk men nu har även matvägran börjat. Han äter bara om han vill. Vi har testat allt från timeout, avledning, belöning och ignorera, men inget hjälper det minsta. Han har varit viljestark från födseln så det känns rätt hopplöst. Nu har det börjat bli konflikter mellan mig och min man också för han orkar inte säga till och ta bort sonen från exempelvis skåpet med kameran m.m. efter 25:te gången. Vad gör man???
Menar du på allvar att ni straffar en 1-åring med time-out!?
Snälla du... du behöver förstå att det här först och främst inte rör sig om någon slags trots! Långt ifrån!
Hallå han är för tusan bara 1 år!!! De är jättesmå! Den ilska som kommer kring den här åldern beror på en utvecklingsfas och som medför stoooora portioner frustration. Det är den språkliga frustrationen och sedan frustrationen över att vilja så mycket men inte kunna. Exemplet i TS med skon är ett typexempel på just den frustrationen.
Det är inget som ska straffas!!! De gör det ju inte för att jävlas, däremot har de en fruktansvärt jobbig period och de behöver förståelse, tålamod och hjälp! Inte straff!