• Riley

Presentation

Tänkte att vi kan presentera oss

Namn: Maria
    Bor: Nordöstra England
    Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
    Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits

• Svar på tråden Presentation
  • MamaPapa

För tio år sedan hade jag blivit skitarg men nu bara skrattar jag åt det o rycker på axlarna. Acklimatiserad antar jag

• Riley

Vad kul att folk hittat hit

Vad tycker ni om att IKEA "gor sig av" med akta svenska produkter (som Estrella, Marabou osv) och ersatter med sitt eget - alltsa egna chips, mjolkchoklad osv? Jag akte glad i hagen en timma dit och en timma hem till IKEA Gateshead for att kopa Estrellas dillchips och Marabous mjolkchoklad. Da vill jag ju liksom ha akta vara och inte kopia. Isf kan jag ju kopa pa Morrisons...

• tänkertill

Det är förjävligt med IKEA! Vi åkte dit en dag - bor ganska nära - för att köpa på oss framförallt Kalles Kaviar, Västerbottenost och tunnbröd och inget av det fanns. Jag blev så chockad - haha - att jag inte ens kollade vad de hade. Nu bakar jag eget tunnbröd :) Scandinavian Kitchen finns online nu i alla fall. Jag var där i veckan och handlade, men det är ju lite dyrare än IKEA...

• Riley

Jag handlar pa Totally Swedish (tror jag det heter iaf) och bestaller prinskorv till jul mm, annars skickar slaktingar mycket (som att vi bor i tredje varlden).

Borde starta namninsamling och bojkotta IKEA!!

• MamaPapa

Håller helt med om ikea! Vi har ca 30 min till två olika ikea butiker. Den ena har blivit urdålig senaste åren - känns som de har typ 5 grejer i sortimentet o allt är ikeas egna märke. Den andra är liiite bättre - hade iallafall Blossa glögg förra året o säljer fortfarande Ahlgrens bilar. Men stor skullnad mot 10 år sedan.
    Vi brukar handla en del torrvaror vid Sverigebesök. Till julen får man planera typ 6 mån i förväg. Köpte tex Vörtbrödskryddor i somras
    Besökande brukar få lite inköpsuppdrag o ibland har maken eller jag tjänsteresa till Sverige. Ska kolla de två butiker online ni nämnde - har inte gjort det på åratal.

• MamaPapa

Och glömde säga att ibland springer man oväntat på svenska varor - förra året hade Costco svenska pepparkko - tror fortfarande jag har en burk kvar

• FreeForAll

IKEA!!!! Jag akta dit ett par veckor sen (Croydon), over en timme i bilkoer, for att kopa kaviar och saltlakrits (och ga runt en vanda saklart) och de hade ingenting! Allt de hade var IKEAs egna varor sa vi kopte deras kanelbullar. De var superackliga!

Det ante mig.
  • tänkertill

Har inte presenterat mig ännu här

Bor: London
    Familj: Engelsk man och son 2,5 år
    Saknar från Sverige: filmjölk och saltlakrits (utöver familj och vänner då)

• tänkertill

Js deras kanelbullar kan man vara utan. Eget bak istället.
    Nej om man tar sig dit för att "stocka upp" lite så får man ju en chock! Jag hann i alla fall förvarna en kompis innen de skulle åka dit Nu måste jag se till att jag får hem tillräckligt med julmust i tid i år.

• FreeForAll

Vi har sonen i en vanlig skola, den ar outstanding enligt ofsted och vi ar mycket nojda. Inom upptagningsomradet finns bade council estates och relativt valbargade omraden (ovre medelklass i alla fall) men alla foraldrar ar jattegulliga och trevliga oavsett var de kommer ifran. Tycker om att sonen gar i en skola med alla "sorters" manniskor.

Vi bodde har 2006-2008 sedan flyttade vi till Sverige ett tag (sa att jag kunde plugga, sa dyrt har) och flyttade tillbaks hit igen forra aret da jag tagit examen. Bada sonerna ar fodda har.

Nu har jag precis borjat soka jobb. Hur gor ni som jobbar, valjer ni dagmamma eller dagis? Vi hade aldsta sonen pa dagis nar han var liten men det gick pa £800 i manaden sa vi tanker att det kanske blir billigare med dagmamma nu, dessutom kan dagmamman hamta aldsta sonen fran skolan. Fast dagis kanske ar battre? Nagon som har rad att ge?

Det ante mig.
Svar på tråden Presentation