Presentation
Tänkte att vi kan presentera oss
Namn: Maria
Bor: Nordöstra England
Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits
Tänkte att vi kan presentera oss
Namn: Maria
Bor: Nordöstra England
Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits
Jag har fornyat mitt pass pa ambassaden i London innan (ca fem ar sedan nu) vad jag minns var det ratt smartfritt, men man maste hamta ut passet, det blir inte hemskickat.
Tror nog inte att jag betalade over £100!! Kostar det sa mycket nu?
Ar det ngn har som funderar pa att soka Engelskt/Brittiskt medborgarskap?
tankertill - nej behovs gor det ju inte, men min dotter kommer att ha engelskt pass och flyttar tillbaka till sverige gor jag nog aldrig. Har din son dubbelt medborgarskap? Isf hur fungerar det?
Jag har bara svenskt medborgarskap. Sonen har dubbelt men det var nog mycket enklare eftersom han föddes här och jag "skrev in" honom på ambassaden med en gång och fixade samordningsnummer. Så när det var dags för hans svenska pass behövde jag "bara" födelsebevis, bevis på att jag är gift med pappan, personbevis med sonens samordningsnummer och korrekt ifylld blankett. Tror det var allt. Jag följde bara instruktionerna på polisens hemsida.
På så sätt har sonen samma pass som jag (svenskt) och pappan (engelskt). Sen räcker det. Innan sonen hade svenskt pass blev jag utfrågad i passkontrollen på Heathrow om det var min son... Olika nationalitet, olika efternamn (har inte orkat byta officiellt eftersom det verkar så bökigt, men sonen har mitt efternamn som mellannamn) och så är jag svarthårig (naturligt) och sonen blond... Så att båda har svenska pass hjälper. 
När jag hade svenskt pass och reste till USA på tjänsteresa hände det 3 av 4 gånger att jag fick jätteproblem på Manchester flygplats innan jag ens checkat in. På US flights har de en extra kontrollant som kollar pass o biljett o ställer frågor innan man släpps fram till incheckningsdisken. Så på frågan om var jag bodde så svarade jag ju i UK. Och då brukade jag få frågan om jag hade något bevis på det - typ en gas bill eller nåt. Som om man går omkring med sådana när man ska ut och resa
En gång höll jag inte på att få resa iväg - det som löste det var att jag hade ett kreditkort med företagets logga på. Jag fattade aldrig vad som var problemet eftersom svenskar får åka in i US utan Visum. En gång gjorde jag misstaget att fråga vad det var som vad problemet eftersom svenskar inte behöver visum och då blev jag rejält avsnäst om att här var det minnsann US säkerhetsregler som gällde och inget annat.
Det lustiga är att om jag åkte på nöjesresa, typ med Virgin Atlantic till Florida, så var det aldrig nåt problem. Och nu när vi åker på våra brittiska pass och har svärfar med oss (han är som ett stort barn som gillar Musse Pigg!) och svärfar har svenskt pass så är det aldrig några problem heller.
Jag har bara svenskt medborgarskap och har fornyat mitt pass bade pa ambassaden i LOndon 2004 och sen nu i Sverige 2010, jag behovde det har £75 intyget att jag inte hade Britiskt medborgarskap 2010 men annars var det inga problem. Sokte i Katrineholm.
Nar jag hade svenskt efternamn och reste till USA pa semester med amerikanska bolag sa blev jag alltid uttagen for 'random security checks' men efter jag gift mig sa hande det aldrig aven fast jag fortfarande hade svenskt pass. Nar jag reste med BA hande det aldrig over huvud taget. Konstigt.
Angaende Julen sa brukar vi fira i Sverige men forra aret satt vi fast har da jag vantade var son iborjan av januari. Det var ganska skont att slippa resa i juldagarna men i ar aker vi anda hem i 10 dagar. Mina svarforaldrar kommer ocksa till Sverige fran Sydafrika....sa nu hoppas jag att det inte blir minus 20 for da blir det nastan lite extrem omstallning for dem! De kommer ju fran deras sommar och mellan 30-40 grader...och de har aldrig sett sno....