• Riley

Presentation

Tänkte att vi kan presentera oss

Namn: Maria
    Bor: Nordöstra England
    Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
    Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits

• Svar på tråden Presentation
  • tahira

Oj! Jag visste inte ens att man kunde köpa mat på Ikea, haha.

Vi brukar köpa Zoegas, filmjölk, trevligt knäckebröd, Lingongrova, jäst och säsongsbaserad mat på Scandinavian Kitchen. Känns dumt ibland bara att betala hutlösa priser (på vissa av produkterna), när man vet vad det kostar "egentligen"...

Skolor:  Ja, vi har också väldigt blandade människor på skolan, och det är roligt. Det är en internationell skola (eller snarare en engelsk skola riktad till internationella familjer) och inget barn i Spikes klass har två engelska föräldrar. Spikes ena bästa kompis är från Australien och den andra är från Israel/ Filipinerna. Skolan uppmuntrar verkligen alla barnen att dela med sig av sina kulturer och traditioner och det är roligt att se!

Det är naturligtvis viktigt att ta till sig den "nya kulturen" och anpassa sig till vårt nya hemland, men om vi blir kvar länge (vilket det verkar som), känns det också viktigt att behålla lite av våra svenska traditioner och idéer. Jag och min man är svenskar och har växt upp där, men Spike kommer att ha en helt annan kulturell nationalitet och det känns både roligt och lite, lite sorgligt. 

• tänkertill

Barnomsorgen är inte att leka med här. Det är så frustrerande. När jag gick tillbaka till jobbet efter min mammaledighet (är numera student då jag bestämde mig för att skola om mig) så blev det nanny för oss. Det blev inte dyrare än dagis här dessutom hade både min man och jag jobb som kunde innebära att vi var tvungna att bli kvar senare än planerat. Inte jättesent men tillräckligt för att det skulle skapa kaos med dagis i alla fall.

Childminder skulle jag gärna ha, men bara på rekommendation, då jag har besökt en del mindre roliga... 

Ang att behålla "svenskheten" så tycker jag att det finns så många svenskar här att det inte är något större problem just nu. Men det blir väl annorlunda när sonen börjar skolan. Vi går och sjunger svenska sånger en gång i veckan under terminerna...
    Det som var så bra med IKEA var ju att maten där var billig. Ibland t.o.m. billigare än hemma! Ja, ja det är ju ett minne dock nu.

Färsk jäst går ju att köpa på bagerier och en del andra affärer (finns ju i en del vanliga matvaruaffärer också), eller är den svenska jästen speciell?  

• MamaPapa

tänkertill - nej det är samma jäst. Jag brukar fråga vid bageridisken på Tesco el. Sainsburys och då får man ofta en "klutt". Brukade vara gratis men numera tar de betalt. Fast jag har lärt mig baka med torrjäst o tycker det går minst lika bra.

• MamaPapa

Ang. barnomsorg- håller med tänkertill om att det finns många inte så bra childminders. Klart det finns guldklimpar - bara man hittar dem o jag har inte hittat nån där vi bor.
    Jag hade första sonen på dagis o kommer göra så med andra också. Några av anledningarna som "svängde över" för mig var:
    Dagis har inte "semester eller blir sjukt", dvs finns där hela tiden.
    Vårt dagis har erfarenhet med mångkulturella barn.
    Jag är lite egoistisk o vill inte att min bebis ska präglas på en annan vuxen... inbillar mig att på dagis är det flera vuxna så att han inte "får en annan mamma"

• MamaPapa

Hur firar ni julen förresten?
    Vi är båda svenskar. Bestämde när första barnet föddes att åker till Sverige gör vi inte. Slipper tjafs om "vem vi ska vara hos", stress o trängsel på flygplatserna, behöver inte köpa dyra vinterkläder till bebis som han inte använder hemma i uk (detta var då innan de senaste årens kalla vintrar). Så den i familjen som vill fira med oss får komma hit. Det brukar bli min svärfar som kommer men nån jul har det varit bara vi.
    På julafton firar vi svensk jul med "hela faderullan" utom julklapparna. Vi kollar KarlBertil Jonssons julafton på YouTube och på kalle ankas jul vid treslaget (har den inte inspelad men vi har hittat våra favoritklipp på YouTube som tomtens julverkstad, campintrippen mm).
    På juldagen firar vi engelsk jul med "hela faderullan" och på juldagsmorgon öppnar vi paket. Har valt paketöppning på juldagen för att dels är det så det går till i uk (ta seden dit man kommer), skolkamraterna gör så o då känner vår son sig inte annorlunda (viktigt för honom). Sedan slipper man tjat om paket på julafton o kan bara njuta av hela dagen .

• Protea

Namn: Maria
    Bor: Sydostra London
    Familj: man och en 8 manaders son och gravid igen
    Saknar från Sverige: familjen, fil och salt lakrits plus farsk jast!!!

• Protea

Jag har bott utomlands lange och i London i ca 11 ar. Jag ar typ1 diabetiker och har alltid varit jattenojd med sjukvarden har. Modravarden var ocksa toppen tills jag bytte sjukhus pga av de stangde BB pa mitt forsta. Det sjukhus dar jag fodde min son var verkligen urdaliga nar det galler vard av diabetiker under forlossning och sa mycket hade kunnat ga fel och de var nog livradda for att bli anmalda har jag forstatt nu efterat. Just da var vi ju bara overlyckliga over att var son levde och orkade inte tanka pa nagot annat! Nu ar jag gravid igen och har bytt sjukhus och ar nu jattenojd med varden!

Jag ar nu hemmamamma och kommer nog att vara det i ca 5-6 ar. Jag ar hogstadie/gymnasielarare i moderna sprak och fick inte komma tillbaks och jobba halvtid efter mammaledigheten sa jag sa upp mig. Jag ar nojd med det, speciellt eftersom barnomsorgen ar sa hutlost dyr har och att jag vill vara hemma med vara barn.

Ar shockad over att IKEA inte saljer kaviar - menar ni allvar!!!!!??? Koper alltid kaviar nar vi ar dar.....och planerade att handla i helgen eftersom den ar slut!

• FreeForAll
    Protea skrev 2011-09-12 11:24:52 följande:
    Jag har bott utomlands lange och i London i ca 11 ar. Jag ar typ1 diabetiker och har alltid varit jattenojd med sjukvarden har. Modravarden var ocksa toppen tills jag bytte sjukhus pga av de stangde BB pa mitt forsta. Det sjukhus dar jag fodde min son var verkligen urdaliga nar det galler vard av diabetiker under forlossning och sa mycket hade kunnat ga fel och de var nog livradda for att bli anmalda har jag forstatt nu efterat. Just da var vi ju bara overlyckliga over att var son levde och orkade inte tanka pa nagot annat! Nu ar jag gravid igen och har bytt sjukhus och ar nu jattenojd med varden!

Jag ar nu hemmamamma och kommer nog att vara det i ca 5-6 ar. Jag ar hogstadie/gymnasielarare i moderna sprak och fick inte komma tillbaks och jobba halvtid efter mammaledigheten sa jag sa upp mig. Jag ar nojd med det, speciellt eftersom barnomsorgen ar sa hutlost dyr har och att jag vill vara hemma med vara barn.

Ar shockad over att IKEA inte saljer kaviar - menar ni allvar!!!!!??? Koper alltid kaviar nar vi ar dar.....och planerade att handla i helgen eftersom den ar slut!
    De kanske har det pa IKEA i nagon annan stad, men i Croydon hade de ingen. Jag fragade till och med tjejen i kassan och de hade ingen.
    Det ante mig.
  • Protea
    FreeForAll skrev 2011-09-12 13:17:21 följande:
    De kanske har det pa IKEA i nagon annan stad, men i Croydon hade de ingen. Jag fragade till och med tjejen i kassan och de hade ingen.
    Varat narmaste ikea ar Lakeside sa det ar val bara att hoppas - de brukar ju alltid ha det.....men det brukade de ju i Croydon ocksa eller hur!?

Undrar om de har kraftor? Visserligen frysta men anda.... Nagon som vet?
  • FreeForAll
    Protea skrev 2011-09-12 13:23:29 följande:
    Varat narmaste ikea ar Lakeside sa det ar val bara att hoppas - de brukar ju alltid ha det.....men det brukade de ju i Croydon ocksa eller hur!?

Undrar om de har kraftor? Visserligen frysta men anda.... Nagon som vet?
    I Croydon hade de kraftor sist jag var dar! Kanske vart att ringa till Lakeside forst och fraga om de har kaviar om det ar enda anledningen till att du aker dit.
    Det ante mig.
Svar på tråden Presentation