• Riley

Presentation

Tänkte att vi kan presentera oss

Namn: Maria
    Bor: Nordöstra England
    Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
    Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits

• Svar på tråden Presentation
  • MamaPapa

Tänkertill - å herregud - ibland undrar man om folk är på riktigt Antar att de släppte på dig tillslut?

Alltså, jag har upptäckt att ju äldre jag blir desto mindre tålamod har jag med fånigt tjafs. Som när jag o sjuåringen flög med Ryanair och min väska vägde 9kg o hans 11kg... Jag fick ställa mig mitt i kön o flytta en kulpåse från hans väska till min. Löjligt! Haha - akta er när jag är 85 o kommer med min rullator - en riktig surkärring kommer jag vara då

• Protea
    MamaPapa skrev 2011-09-15 16:45:23 följande:
    Tänkertill - å herregud - ibland undrar man om folk är på riktigt Antar att de släppte på dig tillslut?

Alltså, jag har upptäckt att ju äldre jag blir desto mindre tålamod har jag med fånigt tjafs. Som när jag o sjuåringen flög med Ryanair och min väska vägde 9kg o hans 11kg... Jag fick ställa mig mitt i kön o flytta en kulpåse från hans väska till min. Löjligt! Haha - akta er när jag är 85 o kommer med min rullator - en riktig surkärring kommer jag vara då
    Jag ar likadan! Blir sa trott pa onodigt tjaffs (hur man nu stavar det?!) tyvarr ar ju Ryanair ratt bra pa just det.... Min man fick inte ha sin jacka i handen nar han gick pa planet for da hade han tva handbagage....min faster fick inte ha sin banan i handen nar hon gick pa for da var det ocksa tva - det var att ata upp den da eller lamna kvar den!
  • MamaPapa

Nä men man kan ha en jacka på sig med massa fickor (a la zoologisk expedition) och fylla dessa fickor med massa grejer, som bananer tex, och det är helt ok Min svärfar har en sån jacka och har gjort så (han är rätt typiskt svensk och fyller fickorna bara för att se hur mkt han tjänar - inte för att han måste.. )

• Protea

Jag hade en stor plastpase dar jag la min mindre ryggsack, handvaska och jacka....da blev det bara ett bagage! Anda jobbigt att aka sa, det blir inte sa mycket Ryanair nufortiden...efter alla tillagg blir det inte alltid billigare!

• Protea
    MamaPapa skrev 2011-09-16 03:12:19 följande:
    Håller med. Vi brukar flyga sas - där får man ju numera ha med sig 23 kg.
    For oss blir det BA for det mesta - dels for att de nu borjat flyga fran London city 2 ggr om dagen och en liten far ta med sig en egen 23 kg vaska!
  • FreeForAll

Vi flyger alltid med Norwegian, riktigt billigt OCH sa ar de bra ocksa. Plus att vi bor nara Gatwick och de ar de enda som flyger Gatwick - Arlanda, tror jag. 

Det ante mig.
  • YokohamaNr2
    MamaPapa skrev 2011-09-15 13:10:11 följande:
    När jag hade svenskt pass och reste till USA på tjänsteresa hände det 3 av 4 gånger att jag fick jätteproblem på Manchester flygplats innan jag ens checkat in. På US flights har de en extra kontrollant som kollar pass  o biljett o ställer frågor innan man släpps fram till incheckningsdisken. Så på frågan om var jag bodde så svarade jag ju i UK. Och då brukade jag få frågan om jag hade något bevis på det - typ en gas bill eller nåt. Som om man går omkring med sådana när man ska ut och resa
    En gång höll jag inte på att få resa iväg - det som löste det var att jag hade ett kreditkort med företagets logga på. Jag fattade aldrig vad som var problemet eftersom svenskar får åka in i US utan Visum. En gång gjorde jag misstaget att fråga vad det var som vad problemet eftersom svenskar inte behöver visum och då blev jag rejält avsnäst om att här var det minnsann US säkerhetsregler som gällde och inget annat.

Det lustiga är att om jag åkte på nöjesresa, typ med Virgin Atlantic till Florida, så var det aldrig nåt problem. Och nu när vi åker på våra brittiska pass och har svärfar med oss (han är som ett stort barn som gillar Musse Pigg!) och svärfar har svenskt pass så är det aldrig några problem heller. 
    Oj ja jag hade också jättekonstiga upplevelser när jag skulle till USA med svenskt pass från London 2005. Jag flög själv och skulle möta mina svenska kompisar som flög från Stockholm i New York. Sen skulle jag vidare från NY till Los Angeles och träffa min sambo och vi skulle sen vidare till Las Vegas och gifta oss. Under alla dessa flygresor var det som att jag hade en stor stämpel i passet TERRORIST. 

Det var helt otroligt, fick till och med gå igenom någon starwars grej där de blåste runt kläderna för att hitta partiklar eller någonting. Man kände sig verkligen utpekad...

Jag har fortfarande svenskt pass dock och förnyade det precis på ambassaden men ja det kostade skjortan. Iom att det bara är 5 år också så kostar det nästan £30  om året för privilegiet galet
  • tänkertill

Goda nyheter - kanske :)

Gick precis forbi ett "hal-i-vaggen"-kafe pa vag till college. Smaland vid Waterloo for er som kanner till det. De brukar salja svenska godis dar som de koper in fran IKEA och hade saledes mycket lite dar. MEN, de sa att IKEA kommer ta in det igen i Oktober/November... Vet inte om det ar sant, men man kan ju hoppas!

I sa fall har de (IKEA) antingen
    - last klagomalen pa Familjeliv, eller
    - fatt en sa massa klagomal fran svenskar runt om i varlden
    att de kanner sig tvingade att ge sig.

Eller sa var det alltid deras strategi fran borjan.

Hursomhelst, livet kanske inte ar slut anda ;)

• tänkertill
    MamaPapa skrev 2011-09-15 16:45:23 följande:

Jag fick saklart ett "utbrott", stallde en massa fragar till damen i fraga som, saklart, inte hade nagra svar och jag kunde ga igenom. Men aldrig mer AF for mig. Inte ens om det ar gratis.

Nufortiden brukar jag forsoka tanka att personen i fraga maste ha ett sjukt trakigt liv som maste stalla till problem for ingenting...
Svar på tråden Presentation