• Riley

Presentation

Tänkte att vi kan presentera oss

Namn: Maria
    Bor: Nordöstra England
    Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
    Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits

• Svar på tråden Presentation
  • tahira
    tänkertill - Ja, det finns ju massor av svenskar bara man letar . På Spikes skola går det en hel del, och på min mans jobb arbetar ett gäng, en del av dem är vi bra vänner med. Men för mig känns det lite konstigt att umgås bara för att man är från samma land. (Inte riktigt samma sak på internet, eftersom man skriver när man har något att skriva och låter bli när man inte har något att tillägga ). Det kanske känns viktigare när vi bott här längre.  Så himla häftigt det låter, med dina studier!
    Pasanda - Samma här, med språket. Men jag tycker att det bara är bra. Jag använde aldrig slang när jag var yngre och man klarar sig ju bra utan det. Det är klart att Spike går miste om några synonymer, eftersom jag och hans pappa har väldigt liknande ordförråd, men vi försöker att läsa massor på svenska för honom så att han plockar upp även ord som inte finns i familjens dagliga tal. Men just läsningen är svårt. Det finns ju bara X antal timmar att få in läsning och stavning här hemma och då skall man hinna med både svenskan och engelska...
    Nu har vi äntligen kanske fått en lägenhet! I samma hus som vår förra, men utan fuktskador! (Hoppas jag, har ringt dit två olika besiktningsmän, utöver den som mäklaren skickade). Det är verkligen ett perfekt läge och vi känner ju alla grannar och sådär, så jag hoppas verkligen att det inte blir nåt strul!
  • YokohamaNr2
    tahira skrev 2011-09-13 20:50:49 följande:
    Ja, haha, den ser exakt likadan ut som vår gamla, fast spegelvänd
    Då håller vi alla tummar och tår tänkte på dig (även om jag bara känner dig lite halvt från Internet) när vi var på Southbank förra helgen, älskar verkligen det stället. Alltid så mkt kul på G!
  • FreeForAll

Ar det nagon som vet om jag kan aka till Sverige och ansoka om pass eller om jag maste gora det harifran nu nar jag star skriven har?

Det kostar tydligen £100 mer att ansoka harifran an i Sverige och da far jag bara ett 5-arigt.

Det ante mig.
  • tänkertill

Jag förnyade mitt pass i Sverige (Stockholm) förra sommaren. Mycket snabbare och billigare, Dock är det också ett 5-årigt. Jag antar att det är standard nu.

• tänkertill

Fixade (första) passet till sonen samtiigt också. Bara att man har koll på vilka papper som man behöver ha med sig.

• FreeForAll
    tänkertill skrev 2011-09-14 19:25:40 följande:
    Jag förnyade mitt pass i Sverige (Stockholm) förra sommaren. Mycket snabbare och billigare, Dock är det också ett 5-årigt. Jag antar att det är standard nu.
    Kommer du ihag hur lang tid det tog? Sa det var inga problem att du var skriven utomlands?
    Det ante mig.
  • tänkertill
    FreeForAll skrev 2011-09-14 19:29:16 följande:
    Kommer du ihag hur lang tid det tog? Sa det var inga problem att du var skriven utomlands?
    Jag gjorde det på polishuset i Stockholm i juli förra året. Tog bara en vecka, men jag tror att det var snabbare än den tidsramen de anger, Inga problem för mig att förnya passet - jag bara visade upp det gamla.
  • FreeForAll
    tänkertill skrev 2011-09-14 19:32:50 följande:
    Jag gjorde det på polishuset i Stockholm i juli förra året. Tog bara en vecka, men jag tror att det var snabbare än den tidsramen de anger, Inga problem för mig att förnya passet - jag bara visade upp det gamla.
    Da kanns det ju nastan som att jag hellre spenderar de £100 extra pa en resa till Sverige och ansoker dar. Da far lite semester ocksa. =)
    Det ante mig.
Svar på tråden Presentation