• Riley

Presentation

Tänkte att vi kan presentera oss

Namn: Maria
    Bor: Nordöstra England
    Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
    Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits

• Svar på tråden Presentation
  • tahira

Vi valde dagis (ett Montessoridagis som vi var supernöjda med) eftersom det kändes viktigt att Spike lärde sig engelska fort, och på ett dagis fanns det fler barn och vuxna att influeras av.

Det är så lustigt, från att engelskan varit i centrum och det viktiga att lära sig ordentligt, är det nu svenskan som står i centrum hemma, så att Spike håller samma takt i svenskan som i engelskan. Hur gör ni för att hålla det svenska språket vid liv? 

Vi talar ju svenska hemma naturligtvis, eftersom vi båda föräldrar är svenskar, och så brukar jag kolla av med Spikes lärare vad de talat om i skolan och så brukar jag har små "lektioner" på svenska med Spike här hemma, med samma tema. Han får berätta lite vad han lärt sig i skolan och så pratar vi om det på svenska, så att han lär sig vad nya ord heter på svenska också, och så kanske jag tar upp något annat. Och så övar vi lite på stavning och så får han läsa lite på svenska. Hittills fungerar det bra, men jag tänker att han får ju mer och mer läxor och nästa år börjar de med instrument och sedan har han teaterlektioner efter skolan så det känns som att våra små lektioner kommer att få mindre och mindre plats.

Pasanda
    - Varken jag eller min man är specielt jul-intresserade egentligen, gillar inte julmat och ser inte på Kalle Anka och sådär. Jag gillar julbakandet, julgran, glögg, julmusik och julklappar, så det brukar vi köra på. Kanske gör vi det till en större grej när Spike blir äldre, men jag vet inte. Det får bli lite som det blir

Nu har vi bara haft två jular sedan vi flyttade hit. Första julen kom min mamma hit och vi tog det mest lugnt. Öppnade paket, åt sushi, spelade spel och såg på film på julafton. På juldagen gick vi ut och åt långlunch med brittisk julmat.

I julas åkte jag och Spike till Kenya. Där firade vi med min pappa, styvmor, lillasyster och en del andra, främst svenskar. Den 24:e var det verkligen hela kalaset. Tomte som kom, högläsning av Julevangeliet, all möjlig svensk julmat, risgrynsgröt osv. Ingen jättehit hos Spike, som är vegetarian . Min styvmors gudföräldrar som vi firade hos har bott i Kenya sedan början på 1970-talet och har alltid varit stenhårda med att behålla svenska traditioner. Vi åker nog till Kenya i jul igen tror jag.

Tänkertill -  Jag brukar inte träffa på så många svenskar faktiskt. Det finns en svensk flicka i Spikes klass, men annars har jag nog bara stött på en handfull. Men så har jag ju inte letat heller . Angående jästen är det säkert samma som man kan köpa i andra affärer, jag har bara inte sett det någonstans och orkar inte riktigt hålla på att leta när jag vet att det finns på Scandi Kitchen. De hade det i och för sig inte senast jag var där. men då blev jag på dåligt humör och struntade i att baka

• MamaPapa

Protea - vissa ikea gör det o andra inte. Vi bor mittemellan två och en gör det men inte den andra.

• FreeForAll

Jag har varit dalig pa att underhalla svenskan, vi flyttade ju hit nar han var 4 sa jag trodde det skulle sitta i ryggmargen. Men det gjorde den inte, laskigt hur snabbt det gick att glomma svenskan! Nu forsoker jag se till att prata svenska med honom och sa gar vi pa svensk skola pa lordagsmorgnar.

Det ante mig.
  • YokohamaNr2

Usch vad ledsen jag blir när jag hör om IKEA...buhu, jag har 20 minuter till IKEA i Edmonton och de brukar alltid ha Kalles Kaviar, det är väl det jag brukar köpa och kaffe. Det är nog min största 'svenskhet' här. Jag har kaffebryggare inte så vanligt i engelska hem minsann!

Barnomsorg då då
    Min äldsta son har precis i veckan börjat Reception och jag märker direkt hur 'diskriminerad' jag som arbetande förälder blir. Det är papper som ska in och hit och dit, känner mig lite halvt irriterad faktiskt. Jag jobbar 4 dagar i veckan så kan bara lämna papper på torsdagar...Skolan i sig är jättebra, vår närmsta är en kommunal Church of Englands skola. Liten och mysig!

Vi har i vilket fall som helst en svensk 19årig tjej som nanny för tillfället. Detta är vår andra svenska tjej och det har funkat jättebra men det blir fortfarande dyrt. Vi betalar henne £7.50 i timmen så det blir £1000 i månaden. Helt galet! Innan dess hade vi dagmamma och det funkade bra tills min yngre son skulle skolas in och det gick bra för honom men det blev för mycket fokus på honom och min större son vantrivdes. Det var lite andra grejer också hon blev lite skum tillslut och var mer förvaring än något stimulerande tillvaro för dem.

Problemet med att ha svenska nannys är ju att man inte kan räkna med att de stannar särskilt länge, typ 6-12 månader. Det är verkligen ett himlans pusslande med barnomsorg och min yngsta börjar inte gratis dagis förrns nästa september och då är det 3h per dag! suck. Jag ska kolla in dagmammor igen om/när vår nanny slutar.

Kul att vi har fått igång en engelsk tråd igen!

• MamaPapa

Yokohama - håller helt med om diskrimineringen. Typ "kl 9 samlas alla som vill hjälpa till med julbasaren", andra möten, info o "happenings" under dagtid med kort varsel så man inte hinner ta ledigt o så sitter vår son där som nästan enda barn utan förälder som tittar på. Och så hinner man inte "bonda" med vare sig lärare eller andra föräldrar eftersom man så sällan lämnar/hämtar på skoltiderna.

• YokohamaNr2
    MamaPapa skrev 2011-09-12 14:54:20 följande:
    Yokohama - håller helt med om diskrimineringen. Typ "kl 9 samlas alla som vill hjälpa till med julbasaren", andra möten, info o "happenings" under dagtid med kort varsel så man inte hinner ta ledigt o så sitter vår son där som nästan enda barn utan förälder som tittar på. Och så hinner man inte "bonda" med vare sig lärare eller andra föräldrar eftersom man så sällan lämnar/hämtar på skoltiderna.
    Precis så ja! jag vill ju jättegärna vara mer involverad men hur sjutton ska man fixa det liksom??
  • tänkertill

Ang IKEA - min man frågade och det är en ny policy. Bara IKEA-producerade varor framöver. Detta var i Wembley och de sålde ut sitt lager av Ahlgrens bilar m.m. Jag antar att det är en global policy som iofs stämmer bättre överens med resten av deras utbud. Men hemskt är det!

• tänkertill

Vi har hittills kört vartannan jul i Sverige, vartannan i Cheshire (svärföräldrarna), men i år ska vi vara här - tjoho! Vårt hus är nästan färdigrenoverat och vi har plats. Ska bli skoj. Det blir nog svenskt julbord till lunch på julafton med något litet paket och sedan resten av paketen på juldagsmorgon och engelsk jullunch senare på dagen.

Vi har verkligen haft tur med svenska nannies. Vi är inne på vår andra svenska nanny nu. Den första stannade i 18 månader och vi har även varit och hälsat på i Sverige. Vår nuvarande blir nog minst 12 månader i alla fall och sen blir det väl dagis men jag är orolig för det verkar så stressigt. När det gäller childminders så verkar det vara lite varierande kvalitet. Det är det som är så svårt. Var och kollade in en childminder en gång, hon visste att jag skulle komma, och möttes av tre barn som satt fastspända i sina vagnar framför TV:n. Det fanns säkert en orsak, men är det verkligen det man vill visa upp när en potentiell "kund" kommer på besök??

Innan vi fick vår son så var jag inte speciellt "svensk" måste jag erkänna. Jobbade mest med engelsmän och hade mest engelska kompisar. Men när sonen kom blev det fokus på det svenska och jag letade upp svenska mammor. Då insåg jag hur många som bor runtomkring här ute i förorten. Eftersom många jag har träffat har en icke.svensk partner så märks det inte så tydligt om man skulle stöta på dem ute utan att veta, eftersom det gemensamma språket i familjen oftast är engelska...

• MamaPapa

Apropå svenskan så går det relativt bra då vi pratar svenska hemma - fast han lär ju inte sig några nutida slanguttryck o så, det är ju trots allt elva år sedan vi flytta hit plus att vi är över 40. Så när han blir tonåring o pratar med jämnåriga i Sverige lär ju de tycka han pratar "gammalmodigt"
    Vi har också en hel del svenska barnböcker - Alfons och Pettsson har varit stora favoriter. På senare tid även Emil. Vi har också en del svenska DVDs (favoriter Pettsson igen och Kalles klätterträd. Laban när han var yngre). Låter honom spela spel på Bolibompas hemsida.
    Han kan läsa svenska lite grann men inte så mycket som jag skulle önska. Dags att ta tag i det tror jag.

• YokohamaNr2
    tänkertill skrev 2011-09-11 23:41:20 följande:
    Barnomsorgen är inte att leka med här. Det är så frustrerande. När jag gick tillbaka till jobbet efter min mammaledighet (är numera student då jag bestämde mig för att skola om mig) så blev det nanny för oss. Det blev inte dyrare än dagis här dessutom hade både min man och jag jobb som kunde innebära att vi var tvungna att bli kvar senare än planerat. Inte jättesent men tillräckligt för att det skulle skapa kaos med dagis i alla fall.

Childminder skulle jag gärna ha, men bara på rekommendation, då jag har besökt en del mindre roliga... 

Ang att behålla "svenskheten" så tycker jag att det finns så många svenskar här att det inte är något större problem just nu. Men det blir väl annorlunda när sonen börjar skolan. Vi går och sjunger svenska sånger en gång i veckan under terminerna...
    Det som var så bra med IKEA var ju att maten där var billig. Ibland t.o.m. billigare än hemma! Ja, ja det är ju ett minne dock nu.

Färsk jäst går ju att köpa på bagerier och en del andra affärer (finns ju i en del vanliga matvaruaffärer också), eller är den svenska jästen speciell?  
    Hej hej
    Den svenska sångstunden är det den med Cecilia i M H? har funderat på att försöka gå med min lille, men det har aldrig passat med tiderna!

Angående jul så har vi firat här de senaste åren och det har varit jättemysigt. Vi har svensk julafton den 24de och så engelsk på juldagen! Förra året åkte vi till Svärföräldrarna i Nord Irland och det var också jättetrevligt och barnen älskade det men det är ju så skönt att slippa resa på julen tycker lata jag
Svar på tråden Presentation