• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Litet My
    enny signatur skrev 2011-10-03 01:17:08 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Bland de jag känner så har orsakerna varierat kraftigt. I många fall så är det sjukhuset/BVC som sagt åt dem att ge ersättning, barnet har varit sjukt, vägt för mycket, vägt för lite, inte gått upp nog osv. En del saker kan jag hålla med om, men det känns som det är något som råds till väldigt snabbt. De jag känner som helammat är de som faktiskt gör sina egna val gällande det mesta (tex hemmafödare jag känner har helammat i stor utsträckning). Det känns som det är något "speciellt" att amma, något ut utöver det vanliga. Och man får inte räkna med att man kan amma har jag förstått "ja om du nu har mjölk" är en vanlig kommentar. Varför gör man så? Varför utgår man från att saker inte fungerar? Såklart det går åt skogen i större utsträckning då. Jag tror inte ja blir överkörd när jag går på vägen, men jag kastar mig inte heller ut på motorvägen.. Jag utgår från att amningen fungerar men jag stoppar inte heller in en napp i munnen på min 1timmes bebis. 

Jag fick känslan av att det var fult att amma när barnet vart "äldre" från vissa, typ min mor. Med äldre var det väl sådär 7 månader. Och det påverkar kanske folk en del. Tråkigt argumentet har jag hört med, för mig är det lit emärkligt men jag tror man har olika förväntningar. Kanske skulle saker vara annrolunda om folk insåg att det ofta är så att de ammar i timmtal och ofta... att byta blöja gör man juhur ofta som helst och int etusan är det roligare :) 
    Har samma upplevelser som du, nu vet jag exakt inte varför alla i bekantskapskretsen inte ammat, någon har inte kunnat rent fysiskt, en del har tyckt det tagit tid eller blivit jobbigt osv

Själv förväntade jag mig med min 2:a att det kunde göra ont och att det skulle ta tid (som det gjorde med ettan, som jag ABSOLUT INTE skulle amma sa jag men det blev helammning endå efter nån månad Cool) men tji fick jag då det flutit bra med nummer 2 som äter var 4:e timme exakt och då kanske 5 min åt gången...men hade nog blivit väldigt jobbigt om jag förväntat mig att det bara skulle flyta så smidigt som det gör med nummer 2 och sedan märkt att det ju kan ta timmar och dessutom göra ont.

Får lite känslan av att det går lite "grupptryck" i att inte amma iaf i bekantskapskretsen, "Äsch skit i ammningen det gjorde jag", "jag struntade i ammningen, det är ammningshysteri endå" osv.

Jag får som du intrycket att de som väljer att amma ofta är de som tänker själva och inte bryr sig så mycket om vad omgivningen säger och ofta dessutom gör andra saker som folk överlag tycker är lite märkligt.

Ja tråkigt nog verkar många tycka det är fult att amma, speciellt när barnet blivit över 6 månader, ammade min älsta 1 år och många tyckte det var väldigt konstigt och undrade om jag skulle hålla på tills han flyttade hemifrån Rynkar på näsan
  • enny signatur
    Lilla My21 skrev 2011-10-03 01:29:14 följande:
    Har samma upplevelser som du, nu vet jag exakt inte varför alla i bekantskapskretsen inte ammat, någon har inte kunnat rent fysiskt, en del har tyckt det tagit tid eller blivit jobbigt osv

Själv förväntade jag mig med min 2:a att det kunde göra ont och att det skulle ta tid (som det gjorde med ettan, som jag ABSOLUT INTE skulle amma sa jag men det blev helammning endå efter nån månad Cool) men tji fick jag då det flutit bra med nummer 2 som äter var 4:e timme exakt och då kanske 5 min åt gången...men hade nog blivit väldigt jobbigt om jag förväntat mig att det bara skulle flyta så smidigt som det gör med nummer 2 och sedan märkt att det ju kan ta timmar och dessutom göra ont.

Får lite känslan av att det går lite "grupptryck" i att inte amma iaf i bekantskapskretsen, "Äsch skit i ammningen det gjorde jag", "jag struntade i ammningen, det är ammningshysteri endå" osv.

Jag får som du intrycket att de som väljer att amma ofta är de som tänker själva och inte bryr sig så mycket om vad omgivningen säger och ofta dessutom gör andra saker som folk överlag tycker är lite märkligt.

Ja tråkigt nog verkar många tycka det är fult att amma, speciellt när barnet blivit över 6 månader, ammade min älsta 1 år och många tyckte det var väldigt konstigt och undrade om jag skulle hålla på tills han flyttade hemifrån Rynkar på näsan
    Ja självklart! svarar man då.... Min mamma slutade kommentera efter typ 3 års ålder, hon hade väl gett upp sitt "hopp". Jag var nog inte så snäll i mina svar heller. Hon ammade mig i 10 veckor och skyller på sinande mjölk med övriga. Med mig har det dock framkommit att det snarare verkar varit att jag var allergisk mot mjölk. Och jag vet hur hon hanterade det när vi misstänkte att dottern var känslig mot det så jag förstår ju att det inte fungerade... Hon bakade bullar och tog hit och när jag sa att jag undvek mjölk protein så sa hon "ja men det är bara 1l per 100 bullar" så det kanske var klart att det inte skulle gå om samma syn legat kvar. 

Jag fick inte vidare många kommentarer om lågamningen, eller en del positiva men de flesta brydde sig inte. Kanske tyckte folk inget eller så hade de social kompetens nog att vara tysta. 

Jag tycker att varje person själv väljer hur de gör med amning och ser inget större bekymmer i att varje enskild väljer bort att amma. Däremot ser jag det som ett problem när det sker som en samhällsmässig strukturell förändring. Jag tycker det är ett problem när BVC inte råder till helamning generellt, men inte när de inte gör det i det enskilda fallet. 

Nu när jag väntar nummer två blir jag bara trött av diskussionerna, att jag anser att jag kommer amma skall alltid få tillägget "om du kan". Jag utgår ifrån att jag föder ett levande barn, att jag ammar och att min unge lär sig läsa innan den är 10år. Ibland händer saker men amning är inget väldigt ovanligt, tvärtom det naturliga. Med första barnet vart jag arg, jag accepterade inte något sådant tillägg. Jag skulle amma, resten kunde de hålla för sig själv. 

Grupptrycken är nog åt båda håll. I de grupper där de flesta ammar blir det nog ett tryck att inte ge upp oavsett. Jag tycker inte amningen ska kosta vad som helst, men för mig personligen är det viktigt och jag vill ha uppmuntran till det just. Men jag vill inte att folk ska gå ner sig totalt av amningen dvs faktiskt inte orka saker. Men  jag tror att om man drar ner förväntningarna på övrigt i början så flyter det på bättre. Jag tror man mår bättre av att utgå ifrån att saker fungerar och hantera dem när det blir fel, men också faktiskt läsa på innan.
    Jag vart nog rätt förvånad när jag läste på amningshjälpen efter att dottern kom,  ingen hade sagt att de faktiskt ammar i timtal, i månader liksom... Det var inte infon jag fått och jag kan väl säga att det jag fått veta inte var direkt bra heller.

Nej nu ska jag leta vidare på pubmed efter helt andra saker. Sov gott 
  • likeabaws

Bra att du fick beröm för att du ammade!
    Jag fick beröm för att jag gav ersättning!

Alltså berömmet kom utav att min bebis följer kurvan så fint! :)

Gör som ni vill tjejer!

• enbär
    bästamamman skrev 2011-10-04 15:27:50 följande:
    Bra att du fick beröm för att du ammade!
    Jag fick beröm för att jag gav ersättning!

Alltså berömmet kom utav att min bebis följer kurvan så fint! :)

Gör som ni vill tjejer!
    Jag har sett i en annan tråd att du tjatar om att din bebis följer "kurvan" så perfekt att man inte ser den för den ligger precis på strecket. Du har nog fått ett och annat om bakfoten. Det är INTE något att sträva efter att ligga precis på kurvan. Barn är olika stora, alla har sin egen kurva och det kan vara precis lika rätt att ligga på + 1SD (alltså strecket över medelkurvan) som att ligga på medel eller - 1SD. Har man stora föräldrar är man sannolikt programmerad att bli större och då ligger man antagligen strax över medel t ex. Det BVC-personalen tittar på är om det händer något med kurvan. Om barnet plötsligt "byter kanal" och går från medel till minus 1.5 SD kan det t ex vara ett tecken på att barnet får för lite mat, eller har drabbats av en sjukdom.

För övrigt är kurvorna gjorda på "blanduppfödning" och därför stämmer de inte för helammade barn. Jag har helammat mina barn (är inne på nr 3 nu) och mina barn har haft en klassisk "amningspuckel" på sin kurva. Helt normalt.

Sen är ju inte vikt- och längdutveckling det enda. Det är ju vetenskapligt bevisat gång på gång på gång att amning har hälsofördelar för barnet (och även för mamman). Att risken för t ex plötslig spädbarnsdöd och infektioner ökar om man inte ammar syns ju inte på kurvan (såvida man inte väger i anslutning till en allvarlig infektion förstås).
  • enbär

Som svar på TS fråga kom det ju siffror helt nyligen om att amningen fortsätter att minska. Jag tycker det är lite "otrendigt" att amma nu. Folk har fått för sig att pappan måste få mata med nappflaska för att kunna knyta an till sitt barn så då ska man av jämstäldhetsskäl delamma redan från början för att han ska få knyta an. Så dumt så det liknar ingenting. Mina barns far har knutit an jättebra till alla sina barn trots att jag helammat dem. Vi skulle aldrig vilja offra de hälsofördelar och den speciella kontakt amningen ger bara för att han ska få stoppa in en nappflaska i munnen på dem. Att börja tidigt med flaska brukar ju vara ett bra sätt att sabba amningen totalt.

Sen upplever jag att det inte längre anses lika okej att amma i olika offentliga miljöer. På kaféer t ex. Trots att man är väldigt diskret. Men sitta halvnaken med tajta kläder och djupa urringningar när man inte ammar, det är tydligen OK

Men viktigaste skälet till att amningen minskar tror jag är att kunskapen och stödet från vårdpersonalens sida har blivit sämre. Amningsproblem möts med "ja men gå du över till ersättning istället" eller "det är bara att amma på". Inte konstigt att amningen minskar.

• Natulcien
    enbär skrev 2011-10-04 20:53:45 följande:
    Som svar på TS fråga kom det ju siffror helt nyligen om att amningen fortsätter att minska. Jag tycker det är lite "otrendigt" att amma nu. Folk har fått för sig att pappan måste få mata med nappflaska för att kunna knyta an till sitt barn så då ska man av jämstäldhetsskäl delamma redan från början för att han ska få knyta an. Så dumt så det liknar ingenting. Mina barns far har knutit an jättebra till alla sina barn trots att jag helammat dem. Vi skulle aldrig vilja offra de hälsofördelar och den speciella kontakt amningen ger bara för att han ska få stoppa in en nappflaska i munnen på dem. Att börja tidigt med flaska brukar ju vara ett bra sätt att sabba amningen totalt.

Sen upplever jag att det inte längre anses lika okej att amma i olika offentliga miljöer. På kaféer t ex. Trots att man är väldigt diskret. Men sitta halvnaken med tajta kläder och djupa urringningar när man inte ammar, det är tydligen OK

Men viktigaste skälet till att amningen minskar tror jag är att kunskapen och stödet från vårdpersonalens sida har blivit sämre. Amningsproblem möts med "ja men gå du över till ersättning istället" eller "det är bara att amma på". Inte konstigt att amningen minskar.
    Jag tror att du har helt rätt i allt du skriver.

Och det där med att pappan måste mata för att barnet ska knyta an är ju helkorkat. Men troligen sagt att folk med riktigt dålig fantasi.
    För pappan kan faktiskt göra massor; byta blöja, krama, gosa, bära, sova bredvid etc etc etc. Bara fantasin sätter gränser för hur pappan kan knyta an till sitt barn.
    Jag helammade i 6 månader, men min sambo gjorde allt annat han kunde och vår son har superbra kontakt med oss båda, vilket är jätteskönt. Han är varken "mammig" eller "pappig" - det går lika bra med båda. Glad

Och jag tror också att man numera gärna tar till ersättning som en enkel lösning istället för att verkligen hjälpa en kvinna med amningssvårigheter.
  • Daeminimon

Granit: jättebra skrivet, håller med om vartenda ord!

• morotsland
    enbär skrev 2011-10-04 20:53:45 följande:

Eller så har några fler genomskådat den ogrundade amningspropagandan och den fanatiska inställning som du ger uttryck för. Jag tycker att det vore fantastiskt om amning vs flaskmatning verkligen var ett fritt val och att alla fick stöd och hjälp utifrån sina förutsättningar, det skulle förmodligen innebära att amningen minskade om fler kände sig fria att våga välja ersättning. Fint så.
  • MaammaL
    Lillefant skrev 2011-09-09 11:43:31 följande:
    Det har tyvärr blivit allt färre som väljer att amma eftersom många anser att det är jobbigt. (?)... Forskning visar ju att amning är det absolut bästa för barnet, därför borde man göra det så länge man har mjölk. Men som sagt, vissa vill inte offra sig för sina barn...
    offra sig?
  • Daeminimon
    morotsland skrev 2011-10-04 23:36:28 följande:
    Eller så har några fler genomskådat den ogrundade amningspropagandan och den fanatiska inställning som du ger uttryck för. Jag tycker att det vore fantastiskt om amning vs flaskmatning verkligen var ett fritt val och att alla fick stöd och hjälp utifrån sina förutsättningar, det skulle förmodligen innebära att amningen minskade om fler kände sig fria att våga välja ersättning. Fint så.
    Exakt VAD är det som är fanatiskt med Granits inlägg? Alltså helt ärligt, jag fattar verkligen inte. Snälla påvisa de fanatiska delarna av inlägget.
Svar på tråden Helammar folk inte längre?