• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Najje79

Åh så spännande med alla nya bebisar, och snart kommer det ännu fler. Tycker ni inte tiden har gått snabbt, känns inte som länge sedan denna tråden startades!!

• Hera78

Grattis till alla fantastiskt söta bebisar!

Lustigt att det hittills bara blivit pojkar, jag har alltid sagt "han" om vår lilla groda just för att det verkar vanligare med pojkar vid IVF. vi gjorde både ICSI och "vanligt" med våra men just den jag har i magen är en "vanlig". Vi har inte kunnat se kön på något UL men BM gissade på flicka på vårt RUL

Nytt TUL inbokat på onsdag, får se om grodan vill visa vilken sort h*n är då! annars får vi ju se om 10 veckor då det är dags...

• Moa Li

Hej

jag läser också här, men skriver sällan. Jag har 30 dagar kvar till beräknad bebis och jag har redan från första början trott att det är en pojke också. 11 juni är vårt datum.

De säger ju att pojkspermier simmar snabbare och hinner då snabbare fram till ägget, så kan ju stämma med IVF i så fall.

...fast sista tiden har jag fått för mig att det är en flicka.

Grattis till er alla som fått bebis redan!

Kram Moa

• Mamaobabba

Hej.

Länge sedan jag var här nu. Kul att så många fått sina små underverk nu!!

Grattis till er alla.

Jag går in i v. 38 på måndag och gissa vad... Vi ska också få en pojke!!

Gjorde ju också ICSI, så tesen om att de ofta väljer pojkspermier verkar ju rimlig.

Hoppas ni mår bra, mammor, bulor och bebbar!

Kram på er!

• Julia82
    Moa Li skrev 2012-05-12 21:33:06 följande:
    Hej

jag läser också här, men skriver sällan. Jag har 30 dagar kvar till beräknad bebis och jag har redan från första början trott att det är en pojke också. 11 juni är vårt datum.

De säger ju att pojkspermier simmar snabbare och hinner då snabbare fram till ägget, så kan ju stämma med IVF i så fall.

...fast sista tiden har jag fått för mig att det är en flicka.

Grattis till er alla som fått bebis redan!

Kram Moa
    Haha, va lustigt. Exakt likadant som jag har tänkt och känt. Jag var helt säker från start till nångång i v 22 att det är en pojke i min mage, sen hade jag några veckor som jag fick för mig att det är en tjej. Sen var jag osäker fram tills nu, för nu är jag ganska säker på en pojke igen. Vi har gjiort vanlig IVF, och efter statistiken i denna tråden verkar det ju vara en fördel för pojkspermier ;)

Nästan alla nära och kära gissar också på att det är en pojk. Några säger att det är en typisk pojkmage eftersom jag inte gått upp nått vidare på övriga kroppen, det är mest som en kula på magen. Sen har jag fått pigmentfläckar i ansiktet (ser ut som jag solat med solglasögon eller fått en miljon fräknar på kinder och näsa)och min hårfärg har gått från blond till typ svart! Min frisör sa att det är olika hormoner som påverkar hår och hud, och sa att hon var säker på att det är en pojke efter att ha sett min hårfärg ändrats så drastiskt. Hihi, ja snart får vi se om dom haft rätt.

Åh vad jag är lycklig över bebisen i magen. Det är ju helt fantastiskt att känna det lilla livet buffa och röra sig. Nu är allt klart här hemma, ska ta lite bilder så ni får se hur det blev i barnkammaren efter renoveringen. Har ni inga bilder att dela med er av? Så kul att titta hur ni andra har förberett för era små älsklingar!!      
  • Julia82

Nu står allt färdigbäddat och klart :)

Vaggan i sovrummet  

Spjälsängen i barnkammaren

Skötbord/hyllan i barnkammaren

Hoppas bebisen kommer gilla sitt rum :) Det fattas lite tavlor och sånt, men det får vänta tills lill_n kommit. Tänkte ta bilder på vår lilla familj och göra nån förstoring och sätta upp sen när bebisen kommit!

Åh, vad jag längtar till juni nu!!      
  • 7feb

julia, vad fint, där kommer bebis trivas!!!

bifogar en bild på min kille

• moii

En efter en får ni fina ungar. Idag är det BF här och inte den minsta lilla ( eller stora) bebis verkar vara på G här inte. Nåja den kommer ju säkerligen men jag har så ont under revbenen att jag ju gärna såg att det blev ungefär nu!

• Belfen

7 feb: Han är underbart söt!!!

Julia82: Vad fint ni har det! En riktig barnkammare! 

• Bouillotta

Hej!

Julia, vad fint ni fått i barnkammaren. Jag gillar verkligen vaggan. Vi kommer nog ha barnsängen i vårt sovrum till att börja med. Det finns ett rim som är tänkt till barnet men där står fortfarande alltför mycket bråte för att kunna likna barnkammare. Men en liten (eller stor) rensning så...
    Jag  måste säga att jag också är väldigt förtjust i min mage. Trodde aldrig att jag skulle trivas så bra med att gå upp tio kg och få en stor kula på magen men det är verkligen supermysigt. Som att ha en liten kompis med sig var man än går. Hemma i soffan har jag sett ut som Al Bundy (stavas det så?) men en hand långt ned på magen innanför byxan för att riktigt få känna av varje rörelse och det är så härligt.

Moii. Kan tänka mig att du önskar att bebisen kommer NU. Äntligen BF och allt. Hoppas på att det sätter igång asap!

7feb - alltså han är ju bara så söt din lilla Vidar!! Stort grattis!

Då är vi några kvar som väntar och väntar och väntar och väntar....få se vem som blir mor nästa gång.....      

När det gäller IVF pojk teserna så trodde jag att det var större chans för en pojke vid IVF utan ICSI, vilket vi har gjort, än med. Jag trodde att när man gör ICSI så för man ju in en spermie i ägget och vet då inte vad för sorts spermie som förs in. Det kan lika gärna bli flicka som pojke. Medans vid "vanlig" IVF så ligger ägget där och väntar och den spermie som vinner simtävlingen kan med stor sannolikhet vara en pojkspermie då de tydligen är pigga och snabba små rackare (redan dåFlört). Men ni som gjort ICSI vet säkert mer om hur det fungerar - att de väljer ut de piggaste och för in dessa i ägg.      
    Nåväl, det känns som om det egentligen är sekundärt då man bara är överlycklig över att överhuvudtaget få ett barn. Men lite intressant är det allt.     

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF