• Anonym

Andedräkten luktar.... bajs?!

Min sambo brukar säga att jag luktar bajs... främst ur munnen. Det är vidrigt!! Jag känner det inte själv och det smakar absolut inte bajs! Men jag oroar mig ständigt för detta. Jag tuggar tuggummi ofta för att försöka dölja det. Jag vet inte vad det är som orsakar det!
    Jag vet att jag brukar ha lite tonsillstenar (googla om ni inte vet) men de tar jag bort. Ändå luktar det.

Vad orsakar denna lukt? Och hur ska jag få slut på det? 

• Svar på tråden Andedräkten luktar.... bajs?!
  • Blå damcykel
    Anonym skrev 2011-11-12 19:46:32 följande:
    O så tungan. Allra allra längst bak, innan tungan går ner i halsen, så är det som stora "blåsor". Har ni också så? Och en vitaktig beläggning. Hur ska jag få bort det? Det är ju såpass långt bak, jag kräks om jag är där med nåt 
    Gå till apoteket och köp en tungskrapa.
  • Anonym (C)

Längst bak på tungan har man som stora blåsor eller vårtor. Intressant att läs den här tråden då min man har sån andedräkt. Det kan osa i hela rummet där han sovit :-/ Men det luktar inte bajs, mer ruttet surt. Ska kolla hans hals och skicka honom till en läkare. Man tappar ju lite lusten med när partnern luktar illa i munnen.

• Anonym

Min man luktar också, men han har konstaterade fickor i halsen...

• Anonym

Vad kan man göra åt tonsillstenar, förutom att plocka dom? Kan man förebygga? Är det Corsodyl som gäller då? Om man inte vill operera bort halsmandlarna dvs.

Tungskrapa ska jag införskaffa! 

• fucktard
    Anonym skrev 2011-11-14 19:34:34 följande:
    Vad kan man göra åt tonsillstenar, förutom att plocka dom? Kan man förebygga? Är det Corsodyl som gäller då? Om man inte vill operera bort halsmandlarna dvs.

Tungskrapa ska jag införskaffa! 
    Jag pratade med vårdcentralen om sambon (han har telefonfobi, så det var tänkt att jag skulle boka tid men de hade tid att prata), och då hade de tydligen nyss gått igenom just det där. Enligt dem var det enda att peta bort dem, och skölja med något antibakteriellt.
  • Anonym
    fucktard skrev 2011-11-14 20:30:53 följande:
    Jag pratade med vårdcentralen om sambon (han har telefonfobi, så det var tänkt att jag skulle boka tid men de hade tid att prata), och då hade de tydligen nyss gått igenom just det där. Enligt dem var det enda att peta bort dem, och skölja med något antibakteriellt.
    Ah ok. Antibaktriellt - är det Corsodyl eller?
  • fucktard
    Anonym skrev 2011-11-14 20:40:01 följande:
    Ah ok. Antibaktriellt - är det Corsodyl eller?
    Jag är faktiskt inte helt säker på hur det är med listerine och sånt där, jag borde ha frågat vilket de rekommenderade men det blev inte så. Jag tittade iaf på apoteket, och där hittade jag just corsodyl, och en flaska till som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Nu har dock sambon varit utan corsodyl ett tag (vi glömmer av bägge två att det är slut och kommer naturligtvis bara på det när det inte passar att gå till apoteket, som nu), och jag kan säga att jag känner det verkligen på hans andedräkt. Jag vet dock inte om han har mer tonsillstenar just nu, men jag skulle tro det.
  • överanalysera

att tungan har en vit beläggning kan bero på svamp i munnen. jag skulle verkligen råda dig att besöka en läkare. detta är ingenting som du ska behöva utså! Helt sjukt egentligen att du inte gjort det ännu..

har arbetat inom vården och har stött på en sådan andedräkt en gång; en gammal gubbe med ruttna tänder. inte mys! 

• Anonym
    fucktard skrev 2011-11-14 20:43:41 följande:
    Jag är faktiskt inte helt säker på hur det är med listerine och sånt där, jag borde ha frågat vilket de rekommenderade men det blev inte så. Jag tittade iaf på apoteket, och där hittade jag just corsodyl, och en flaska till som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Nu har dock sambon varit utan corsodyl ett tag (vi glömmer av bägge två att det är slut och kommer naturligtvis bara på det när det inte passar att gå till apoteket, som nu), och jag kan säga att jag känner det verkligen på hans andedräkt. Jag vet dock inte om han har mer tonsillstenar just nu, men jag skulle tro det.
    Såhär står det på Apotekets hemsida
    "Corsodyl och Hexident är bakteriedödande läkemedel med klorhexidin som används före och efter operation samt tillfälligt vid munhåleinfektioner hos protesbärare. Lösningarna används också i situationer då det är svårt att göra rent munhåla och tänder på vanligt sätt, t ex vid kortvarig sjukdom, olycksfall, stark kariesbildning, blödande tandkött och tandlossning"

Jag kollar tonsillstenar dagligen, morgon och kväll. Men jag är rädd att de finns fler längre ner i halsen har för mig att nån i tråden skrev om det... Dessutom har jag ju, nu i dagarna, fått stenar  i vänstra halsmandeln också. Det har jag aldrig haft förut, bara typ bakom den. Men jag ska skaffa Corsodyl ellre Hexident. Undra hur länge man kan använda det... 
Svar på tråden Andedräkten luktar.... bajs?!