Anonym skrev 2011-11-14 20:50:45 följande:
Såhär står det på Apotekets hemsida
"Corsodyl och Hexident är bakteriedödande läkemedel med klorhexidin som används före och efter operation samt tillfälligt vid munhåleinfektioner hos protesbärare. Lösningarna används också i situationer då det är svårt att göra rent munhåla och tänder på vanligt sätt, t ex vid kortvarig sjukdom, olycksfall, stark kariesbildning, blödande tandkött och tandlossning"
Jag kollar tonsillstenar dagligen, morgon och kväll. Men jag är rädd att de finns fler längre ner i halsen

har för mig att nån i tråden skrev om det... Dessutom har jag ju, nu i dagarna, fått stenar i vänstra halsmandeln också. Det har jag aldrig haft förut, bara typ bakom den. Men jag ska skaffa Corsodyl ellre Hexident. Undra hur länge man kan använda det...
Ja, Hexident var det ja! Det står ju bara att man ska använda det i korta perioder, men enligt FASS så verkar det vanligaste vara 5 dagar före och 5 dagar efter operation i munnen, och en månads behandling vid tandköttsinflammation (heter det väl på svenska? Gingivit), så jag förmodar att en månad i sträck är absolut max. Det verkar gälla bägge.
Har du provat SB12 än förresten? Gjorde det någon skillnad på andedräkten? Det kan man ju iaf använda länge, så det kanske är ett bättre alternativ om Corsodyl eller Hexident inte fungerar om du provar det.