• Anonym

Andedräkten luktar.... bajs?!

Min sambo brukar säga att jag luktar bajs... främst ur munnen. Det är vidrigt!! Jag känner det inte själv och det smakar absolut inte bajs! Men jag oroar mig ständigt för detta. Jag tuggar tuggummi ofta för att försöka dölja det. Jag vet inte vad det är som orsakar det!
    Jag vet att jag brukar ha lite tonsillstenar (googla om ni inte vet) men de tar jag bort. Ändå luktar det.

Vad orsakar denna lukt? Och hur ska jag få slut på det? 

• Svar på tråden Andedräkten luktar.... bajs?!
  • fucktard
    Anonym skrev 2011-11-14 20:50:45 följande:
    Såhär står det på Apotekets hemsida
    "Corsodyl och Hexident är bakteriedödande läkemedel med klorhexidin som används före och efter operation samt tillfälligt vid munhåleinfektioner hos protesbärare. Lösningarna används också i situationer då det är svårt att göra rent munhåla och tänder på vanligt sätt, t ex vid kortvarig sjukdom, olycksfall, stark kariesbildning, blödande tandkött och tandlossning"

Jag kollar tonsillstenar dagligen, morgon och kväll. Men jag är rädd att de finns fler längre ner i halsen har för mig att nån i tråden skrev om det... Dessutom har jag ju, nu i dagarna, fått stenar  i vänstra halsmandeln också. Det har jag aldrig haft förut, bara typ bakom den. Men jag ska skaffa Corsodyl ellre Hexident. Undra hur länge man kan använda det... 
    Ja, Hexident var det ja! Det står ju bara att man ska använda det i korta perioder, men enligt FASS så verkar det vanligaste vara 5 dagar före och 5 dagar efter operation i munnen, och en månads behandling vid tandköttsinflammation (heter det väl på svenska? Gingivit), så jag förmodar att en månad i sträck är absolut max. Det verkar gälla bägge.

Har du provat SB12 än förresten? Gjorde det någon skillnad på andedräkten? Det kan man ju iaf använda länge, så det kanske är ett bättre alternativ om Corsodyl eller Hexident inte fungerar om du provar det.
  • Anonym
    fucktard skrev 2011-11-14 21:02:06 följande:
    Ja, Hexident var det ja! Det står ju bara att man ska använda det i korta perioder, men enligt FASS så verkar det vanligaste vara 5 dagar före och 5 dagar efter operation i munnen, och en månads behandling vid tandköttsinflammation (heter det väl på svenska? Gingivit), så jag förmodar att en månad i sträck är absolut max. Det verkar gälla bägge.

Har du provat SB12 än förresten? Gjorde det någon skillnad på andedräkten? Det kan man ju iaf använda länge, så det kanske är ett bättre alternativ om Corsodyl eller Hexident inte fungerar om du provar det.
    Hmm okej... det var ju inte långa stunden.

Nä har inte köpt det än. Tänkte att det kanske vore bättre att gurgla (haha höll på att skriva googla först) nåt bakteriedödande eftersom jag är rätt säker på att lukten kommer därifrån. Eller! Från slemmet i halsen. Har sett på nån sida, där en ÖNH-läkare svarat, att slem och snor som rinner från näsan ner i halsen (det rinner tydligen "hela tiden" fast omärkbart) kan fastna och inte åka ner som det ska och det kan lukta illa. Jag har ju problem med slem i halsen, som inte går att svälja ner. Och nästäppa.

Funderar på om jag ska kontakta VC för min nästäppa och slem i halsen. Och nämna min andedräkt. Men det känns ju inte helt fräscht att säga att jag luktar bajs i munnen.
  • fucktard
    Anonym skrev 2011-11-14 21:23:01 följande:
    Hmm okej... det var ju inte långa stunden.

Nä har inte köpt det än. Tänkte att det kanske vore bättre att gurgla (haha höll på att skriva googla först) nåt bakteriedödande eftersom jag är rätt säker på att lukten kommer därifrån. Eller! Från slemmet i halsen. Har sett på nån sida, där en ÖNH-läkare svarat, att slem och snor som rinner från näsan ner i halsen (det rinner tydligen "hela tiden" fast omärkbart) kan fastna och inte åka ner som det ska och det kan lukta illa. Jag har ju problem med slem i halsen, som inte går att svälja ner. Och nästäppa.

Funderar på om jag ska kontakta VC för min nästäppa och slem i halsen. Och nämna min andedräkt. Men det känns ju inte helt fräscht att säga att jag luktar bajs i munnen.
    Haha, googla bakteriedödande är säkert bra, men det hjälper nog inte tyvärr

Ja, egentligen är nog VC det bästa. Du ska ju absolut prova med antingen SB12 eller Corsodyl under tiden, och om det hjälper så kan du ju passa på att nämna när du ändå är där att du har tonsillstenar så kanske de kan rekommendera någon annan behandling (som du gärna får berätta om i fall det är något receptfritt )? Eller så kan du ju kanske säga att det inte känns så fräscht och att du är orolig för andedräkten? Så kommer du ju liksom runt det utan att behöva verkligen prata om det aktivt, på något vis.
  • Anonym
    fucktard skrev 2011-11-14 22:08:15 följande:
    Haha, googla bakteriedödande är säkert bra, men det hjälper nog inte tyvärr

Ja, egentligen är nog VC det bästa. Du ska ju absolut prova med antingen SB12 eller Corsodyl under tiden, och om det hjälper så kan du ju passa på att nämna när du ändå är där att du har tonsillstenar så kanske de kan rekommendera någon annan behandling (som du gärna får berätta om i fall det är något receptfritt )? Eller så kan du ju kanske säga att det inte känns så fräscht och att du är orolig för andedräkten? Så kommer du ju liksom runt det utan att behöva verkligen prata om det aktivt, på något vis.
    Ska införskaffa det imorn :) undra vilken jag ska köpa.. corsodyl eller sb12.. hmm

Och så ska jag skriva till VC (man slipper ju ringa nu för tiden ) också. Läskigt värre! Såg en film på youtube där dom undersökte halsmandlarna (p.g.a tonsillstenar) m.h.a. en kamera in i näsan och ner i halsen. Uäk! Med min kräkreflex så bådar det inte gott...
  • fucktard
    Anonym skrev 2011-11-14 22:11:27 följande:
    Ska införskaffa det imorn :) undra vilken jag ska köpa.. corsodyl eller sb12.. hmm

Och så ska jag skriva till VC (man slipper ju ringa nu för tiden ) också. Läskigt värre! Såg en film på youtube där dom undersökte halsmandlarna (p.g.a tonsillstenar) m.h.a. en kamera in i näsan och ner i halsen. Uäk! Med min kräkreflex så bådar det inte gott...
    Hmm ja. Corsodyl borde ju hjälpa mot stenarna med lite tur, men SB12 hjälper ju å andra sidan mot andedräkten, som kanske är det du uppfattar som största problemet? Fast jag såg inget på FASS om att det skulle finnas några kontraindikationer, så jag kan inte tänka mig att det vore skadligt att använda båda heller. Du kanske kan ta SB12 på morgonen innan du ska jobba och träffa människor och så, och Corsodyl på kvällen?

Åh, fy vad otäckt! Men, om du har tur kan de göra något åt det, så då slipper du stå och peta och få igång kräkreflexen p.g.a. det. Tänk positivt!
  • Anonym
    fucktard skrev 2011-11-14 22:40:16 följande:
    Hmm ja. Corsodyl borde ju hjälpa mot stenarna med lite tur, men SB12 hjälper ju å andra sidan mot andedräkten, som kanske är det du uppfattar som största problemet? Fast jag såg inget på FASS om att det skulle finnas några kontraindikationer, så jag kan inte tänka mig att det vore skadligt att använda båda heller. Du kanske kan ta SB12 på morgonen innan du ska jobba och träffa människor och så, och Corsodyl på kvällen?

Åh, fy vad otäckt! Men, om du har tur kan de göra något åt det, så då slipper du stå och peta och få igång kräkreflexen p.g.a. det. Tänk positivt!
    Jag har ju luktat lite försiktigt på en sten en gång (var tvungen) och det luktade ju inte godis så jag gissar att andedräkten delvis kommer därifrån. Men så är det ju slemmet i halsen också. Så ja.. bådeoch är ju problemet. Vill ju inte få stenar och vill inte ha dålig andedräkt. Men det blir nog SB12 ändå kanske. Eller bådeoch. Asch!

Att peta går rätt bra nu för tiden, bara jag inte håller på för länge. Då kräks jag nästan :p men att få ner en kamera i halsen, via näsan.. ujuj!
  • Anonym

Jag kan få dålig andedräkt och munsvamp, torsk!, precis som nyfödda får ibland och bli alldeles öm på tungan från det vita som börjar växa. Jag är annars en frisk och söt tjej om man får säga så, det passar verkligen inte in. Gick runt i 1.5 år med denna svamp och ville inte pussa min pojkvän, vårat samliv tog det hårt. Hade stora sår på insidan av läpparna från svampen.

Visade sig att det var mina visdomständer. Jag gick till tandläkarn av en helt annan anledning och han pushade mig till att komma tillbaka på en rengöring. Han verkligen tryckte på och tvingade mig nästan. Så försvann allt. Han berättade att visdomständer som är på väg upp eller är uppe är väldigt svårt att hålla rena själv, i stort sett omöjligt. Det växer sånna hemskheter där som ställer till det för en.

Så nu går jag och får tandrengöring regelbundet. Jag vet inte vad jag luktar ur munnen när det här är igång men något vet jag att jag luktar. Att jag sen fått stressmage och har mycket magsyra gör det inte bättre men ge inte upp TS, det är bara att gå till botten med det, RPOVA ALLT. 

• Husis

Att gurgla munnen med antibakteriellt, tar inte särskilt långt ner i halsen, tyvärr. Man stänger ju till mot halsmandlarna när man gurglar. Det måste vara något som man sväljer också, så det passerar mandlarna på vägen ner.

Om det är slem och annat som fastnar och blir stenar, så är det bättre att köra slemlösande ett tag, så det sega lösas upp.

Men jag skulle absolut se till att en halsläkare fick kolla ner i halsen och kunde konstatera orsaken. Har man massor av illaluktande saker som fastnar i mandlarna, så kan det vara värt en operation. 

• Anonym

Idag har jag köpt en tungskrapa och Listerine Zero (det var extrapris, blev lite snål och det står att den motverkar dålig andedräkt). 
    Blev sådär täppt på eftermiddagen, som jag brukar kunna bli. Och vid nåt tillfälle så böjde jag mig fram för att plocka upp nåt och då kände jag en lite konstig smak i munnen. Lite sådär som dålig andedräkt. Har kollat i halsen men inga stenar att plocka. Hmmm 

• överanalysera
    Anonym skrev 2011-11-15 20:45:03 följande:
    Idag har jag köpt en tungskrapa och Listerine Zero (det var extrapris, blev lite snål och det står att den motverkar dålig andedräkt). 
    Blev sådär täppt på eftermiddagen, som jag brukar kunna bli. Och vid nåt tillfälle så böjde jag mig fram för att plocka upp nåt och då kände jag en lite konstig smak i munnen. Lite sådär som dålig andedräkt. Har kollat i halsen men inga stenar att plocka. Hmmm 
    Hör av dig till hälsocentralen så att du kan få hjälp!
Svar på tråden Andedräkten luktar.... bajs?!