• kanske 4a

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

sweasmamma skrev 2012-06-11 14:45:42 följande:
    tack =) jag trodde ju en tös till =)

Jag tror på en tredje grabb men vill gärna ha en tös den här gången. Vet inte om vi ska ta reda på det dock. Gjorde det förra gången men tror inte min man vill det den här gången.
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • Odetta
    Den lilla M skrev 2012-06-11 14:36:37 följande:
    Fast det där är ju det gamla sättet.. Nu med det nya då man kan kolla rh tillhörighet mycket tidigare så då behövs inte allt det där. Utan skulle det ha visat sig i vecka 10 att jag som rh negativ hade burit på ett rh positivt barn så hade jag fått en spruta redan i vecka 20 (tror jag det var) för då finns ingen risk för att man hinner bilda några antikroppar . 

Fast minstingen är bara 1 så sååå gammalt kan det inte vara. Och nu är jag i v13 igen och följer samma procedur...sjätte barnet (trettonde graviditet)

När jag väntade ena tösen i USA så fick jag en spruta kring v20 i förebyggande syfte, men när hon kom och hade annan rh än mig fick jag ÄNDÅ sprutan igen. Sprutan efter förlossningen är ju utfall barnets och mammans blod råkat blandas under förlossningen, för att skydda framtida graviditeter. Sprutan under graviditeten kan ges för att skydda barnet man bär på just då.

Det många däremot missar / inte vet är att är man rh- så ska man få sprutan även vid mf innan v12.
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com ♥
  • Odetta
    sweasmamma skrev 2012-06-11 14:39:55 följande:
    vår lilla pojke=) är heeelt frisk 

LYCKA!!!!
  • Den lilla M
    Odetta skrev 2012-06-11 14:47:47 följande:
    Fast minstingen är bara 1 så sååå gammalt kan det inte vara. Och nu är jag i v13 igen och följer samma procedur...sjätte barnet (trettonde graviditet)
    Nej inte så gammalt men sen årsskiftet så ska alla göra enligt nya protokollet. Iaf var det vad min BM sa. Jag vet att i Sthlm (där jag bor) så har man gjort på detta sätt i snart 2år, kanske dock inte på alla kliniker.
    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Odetta
    Den lilla M skrev 2012-06-11 14:36:37 följande:
    Fast det där är ju det gamla sättet.. Nu med det nya då man kan kolla rh tillhörighet mycket tidigare så då behövs inte allt det där. Utan skulle det ha visat sig i vecka 10 att jag som rh negativ hade burit på ett rh positivt barn så hade jag fått en spruta redan i vecka 20 (tror jag det var) för då finns ingen risk för att man hinner bilda några antikroppar . 

Sedan inte för att vara sån, men man kan inte se barnets blodgrupp genom ett blodprov på mamman i v10. Man kan se om mamman bildar antikroppar, men inte barnets blodgruppstillhörighet. För det krävs barnets blod
  • Knasten83

Swea: en kille!?!?!?! Ååh så underbart! Du har väl en flicka? Frisk också!?! Vilken lyckodag!!!!

• Skrutt 83

Odetta: jag är RH- och testades vid inskrivningen och då togs även test för att utläsa barnets blodgrupp och de gav mig besked att även bebis är RH- så vad de förklarat för mig så kan de visst se barnets blodgrupp. Dock tas alltid ett prov ifrån navelsträngen vid förlossningen för säkerhetsskull.

Swea: vad underbart att allt såg bra ut och att er lilla kille är helt frisk!! Grattis till en liten kille också, va roligt med en av varje!

Här går tiden snabbt tycker jag, v. 27+3 idag precis varit hos BM. Så nyfiken på vem som gömmer sig därinne!! :)

• alexander2011
    kanske 4a skrev 2012-06-11 13:51:12 följande:

Förstår att det känns tungt men bra att du ska få hjälp. Kram!
    tack känns skönt o vet att man har folk som stöttar en här inne. jag tror det är mer jobbigt för mig än vad det är för sambon :S pratade med honom idag om allt detta och han tycker absolut att vi ska ta hjälp om vi får det :)
  • Niicesara
    sweasmamma skrev 2012-06-11 14:39:55 följande:
    vår lilla pojke=) är heeelt frisk 
    Naw grattis Swea! Både till pojken och till att han är helt frisk.
    Måste kännas otroligt skönt. :)
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester