• isflikkan1

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Niicesara skrev 2012-07-16 20:40:23 följande:
    Ja det är alldeles för tidigt!

Efter allt man läser så är det i princip omöjligt att få plus 7 dagar efter ägglossningen, dom som säger sig ha fått det har antagligen haft ÄL tidigare än dom trodde.

Det är just därför som alla rekommenderar att man testar när mensen uteblivit.

Det är långt ifrån kört än. Som jag skrivit innan - det är kört först när mensen dyker upp, inte innan dess.

Min läkare fastslog i torsdags att jag hade ÄL och blev gravid 29/5 jag plussade 6/6 på ÄL +8 så helt osannolikt är det inte.... Men det är som du säger inte över förän man får mens...
  • Helenmedh

Ohhh! Att så många såg! Tack så mycket för trixningen alex! 

Och EQ: Vilken liten pärla!  

• Niicesara
    isflikkan1 skrev 2012-07-16 20:49:17 följande:
    Min läkare fastslog i torsdags att jag hade ÄL och blev gravid 29/5 jag plussade 6/6 på ÄL +8 så helt osannolikt är det inte.... Men det är som du säger inte över förän man får mens...
    Inte för att vara taskig men ultraljud kan visa fel. Ett ultraljud kan inte visa exakt vilken dag en bebis blev till. :)
    Det är bara ett snitt. Vår bebis har till exempel avlångt huvud, snittet räknas från ett runt huvud. Därför fick vi mindre mått och enligt RUL skulle jag plussat på ÄL+6 eller 7 vilket jag vet är omöjligt. Skulle i så fall sett hjärtat slå i vecka 5+0 och det börjar slå tidigast i vecka 5+1 eller 5+2. ;)
  • Angie08

Knasten: vet inte när jag hade äl. Har aldrig använt äl-test, men hade min sista mens 20/6 :)

• isflikkan1

Niicesara---> Förstår vad du menar.... Finns dock vissa omständigheter som gör att jag inte kan ha varit gravid tidigare än så.... Tog nämligen ett hcg blodprov den 28/5 som jag fick negativt svar på dagen innan jag plussade. Hade en blödning 21-23/5 som BM å läkaren räknar som mensblödning.... Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro....

• EQ85
    Helenmedh skrev 2012-07-16 20:52:53 följande:
    Ohhh! Att så många såg! Tack så mycket för trixningen alex! 

Och EQ: Vilken liten pärla!  
    tack. liten tös
  • linkmamma

Men hur kan man göra ett test som inte alls ser ut som på bruksanvisningen???Vilket skit...

• Niicesara
    isflikkan1 skrev 2012-07-16 21:06:22 följande:
    Niicesara---> Förstår vad du menar.... Finns dock vissa omständigheter som gör att jag inte kan ha varit gravid tidigare än så.... Tog nämligen ett hcg blodprov den 28/5 som jag fick negativt svar på dagen innan jag plussade. Hade en blödning 21-23/5 som BM å läkaren räknar som mensblödning.... Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro....
    Förstår inte riktigt hur du menar men du kan ha blivit gravid tidigare för HCG syns inte i blodet direkt. Det tar ett par dagar. :)
    Säg att du hade ägglossning den 27e och tog blodprov dagen efter, då hinner det inte synas.
    Om du har plussat så pass tidigt så är du en av väldigt, väldigt få som gjort det. :) Då måste ägget ha fäst i raketfart.
  • isflikkan1

BM trodde först att blödningen den 21-23/5 va en fästblödning eftersom att jag inte hade haft mens sen 7/4 å alltid har haft 28 dagars cykel... Så hon gav mig tid den 28/5 på att göra hcg blodprov eftersom hon först trodde jag va låghormonare... Men läkaren sa att blödningen 21-23/5 va mensblödning och att jag hade haft ÄL den 28/5 då jag var och gjorde hcg testet (minns att när jag va där och skulle sätta mig ner så högg det till ordentligt i äggstockarna) nästan så där brinnande smärta i äggstockarna. När jag va på VUL i torsdags så flyttade läkaren fram mig en hel vecka och sa utan att jag frågat att jag hade ÄL 28/5 å då blev gravid.

Vet inte så mkt om detta, första barnet och har inte så mkt erfarenhet, men man vill juh lita på vad doktorn säger... Får se den 5/8 då jag ska göra kub-ul vad den doktorn säger :) Har förstått att man kan bli flyttad fram å tillbaka i början. Anledningen till vul:et va för att fastställa hur långt gången jag var, just pga kub-testet.

• sweasmamma
    Knasten83 skrev 2012-07-16 20:48:48 följande:
    Angi och sajo: vilka dagar efter äl visade det?
    jag fick ju plus på dag 20 i cykeln .. alltså  äl +10 
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester