• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • MissMarilyn
    wockatz skrev 2011-12-22 00:02:44 följande:
    Hej där på er!
    Den 9e dec blev vi helt plötsligt föräldrar till vår lilla Moa pga havandeskapsförgiftning. Hon vägde 995 gram och var 35,5 lång och således liten för sin vecka. Hittills har hon varit en riktig fighter och klarat sig utan syrgas sen hon var 3 dagar. C-papen fick hon behålla tills den 16 då vi transporterades tillbaka till Gävle från Uppsala den 15e. Idag var en bra dag för oss, vi slapp kuvösen och fick flytta över till säng plus att vi seglade förbi födelsevikten med 8 gram! Det ni! :)
    Oh det är så härligt när de små får slippa kuvösen.
    Det blir en helt annan grej. =)

Syrgas i 3 dagar. Jisses. Bra kämpat =)

Vår lilla Emmy är numera lite mer än 5 mån. Korrigerat ca 3 mån.
    Hon ler och det är helt underbart!

Vi fick nu i veckan ta ett vaccin mot RS. Är det någon mer som gjort det??
  • Marmacita
    wockatz skrev 2011-12-22 00:02:44 följande:
    Hej där på er!
    Den 9e dec blev vi helt plötsligt föräldrar till vår lilla Moa pga havandeskapsförgiftning. Hon vägde 995 gram och var 35,5 lång och således liten för sin vecka. Hittills har hon varit en riktig fighter och klarat sig utan syrgas sen hon var 3 dagar. C-papen fick hon behålla tills den 16 då vi transporterades tillbaka till Gävle från Uppsala den 15e. Idag var en bra dag för oss, vi slapp kuvösen och fick flytta över till säng plus att vi seglade förbi födelsevikten med 8 gram! Det ni! :)
    Oj...vad oligt att slippa syrgasen så fort    vi fic åka hem med det då Ayla hade jobbigt o vill einte ligga längre liksom på sjukhuset..:-P
    MissMarilyn skrev 2011-12-23 09:05:07 följande:
    Oh det är så härligt när de små får slippa kuvösen.
    Det blir en helt annan grej. =)

Syrgas i 3 dagar. Jisses. Bra kämpat =)

Vår lilla Emmy är numera lite mer än 5 mån. Korrigerat ca 3 mån.
    Hon ler och det är helt underbart!

Vi fick nu i veckan ta ett vaccin mot RS. Är det någon mer som gjort det??
    mina ska få det men inte fått det än vilket jag tycker konstigt men men...egentligen ska bara Ayla få med Leyla ska ocå få då de umgås en del
  • gt98mbj

Våran william föddes den 31/1-2011 i Uppsala, i vecka 22+6, vägde 608g var 30cm lång. Finns ingen förklaring till varför han föddes så tidigt. Jag hade smygöppnat mig 2,5cm med buktande fosterhinna. Strikt sängläge han jag ligga i 6 dagar sen bestämde han sig för att sparka igång värkarna.

Han är idag snart 11 månader (7 månader). Väger ca 6500g är ca 64cm lång. Har syras på grimma dygnet runt på ca 0,4 i flöde.
     Han mår jätte bra i övrigt       

IVF borde få mycket mer uppmärksamhet då dom för många av oss är guld värda.
  • Nanook

Vi fick en liten kille 4 januari 2011. Han kom i v. 25, 760g och 31,5cm. Det blev drygt 4 månader i sjukhuset. Kom hem med syrgas, hade det till han var 7 mån. Han har haft mycket problem med omogna tarmar, kan inte bajsa själv utan vi hjälper honom varannan dag, och enorma kräkningar (20-30ggr/dygn) det har gjort att han växer jätte sakta, dagens vikt var 6600g. Desutom har har förtidigt ihopväxta skallben, kraniosynostos (vilket han iofs hade haft även om han kommit i tid), och ska opereras i vår. Trots dessa problem utvecklas han i nästan skrämmande snabbt, har suttit själv sen han var sju månader (okorr), krypit och ställt sig upp mot saker sen han var nio månader (okorr), och nu står han i startgroparna för att börja gå. 

Mamma till fem ♥ o2, o3, o5, o8 och 11 ♥
  • Theo2010

Fick i tisdags en dotter i v 34+3 på 2430 g och 47 cm lång efter en låååååång spontan vattenavgång redan från v 21 ! Pigga o friska och vi fick idag åka hem på permis till tisdag och hoppas såklart att hon ska bli utskriven därefter.

• prematurpappan

Hej! Hoppar in här på sluttampen... Vi fick en dotter, Fredrika, i slutet av 2010 i 24+ 5. Hon föddes den 27:e dec och skulle fötts 12:e april 2011. Hon var 33cm lång och vägde 745g. Idag är hon 70 cm lång, väger nio kg och kröp lite för första gången. Enormt stort. Det mesta är ok, men hon har lite småsaker för sig som vi får se vart det tar vägen. Lycka till alla ni andra!

• Lillafrejasmamma
    Theo2010 skrev 2012-01-02 00:32:59 följande:
    Fick i tisdags en dotter i v 34+3 på 2430 g och 47 cm lång efter en låååååång spontan vattenavgång redan från v 21 ! Pigga o friska och vi fick idag åka hem på permis till tisdag och hoppas såklart att hon ska bli utskriven därefter.

Bra kämpat! vilken resa ni gjort, fick spontan vattenavgång jag med men behövde bara ligga i fem dagar. Kan bara tänka mig hur kämmpigt det måste varit att vara sängligandes i över 13 veckor . Grattis till dottern!
  • MissMarilyn

Hej allihopa!

Hoppas alla haft en fin Jul och Nyår.
    Vår lilla tjej har hunnit bli 6 mån (okorr) och är för det mesta glad =)

Jag har en liten undran.... min lilla är född i vecka 29+0.
    När ungefär är de ikapp?
    Jag har hört att de ska vara ikapp under första året. Men lillsessan kommer nog inte vara det.
    Hon är fortfarande väldigt vinglig och har precis börjat få en stadig nacke.

Vi känner absolut ingen press eller så men jag är bara nyfiken =)

• bdmc

vår pojk är född i v 26 och till oss säger de att han borde vara ikapp vid 2års ålder

• Lilla W

Min lille going fyller ett år på onsdag! Han kom efter spontan vattenavgång och spontanvärkar i v 35+1, och är idag precis som andra ettåringar. Han mådde bra från start, vägde 2486 g och va 44 cm lång. Fick stanna i 10 dygn på BB för lite solning och tillmatning. Förutom att han var lite mindre i början så har det inte vart nån större skillnad på honom och andra jämngamla bebbar. Kan tillägga att det har varit mitt livs bästa år!

Svar på tråden Prematurbarn 2011