• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • Marmacita

har tvillingar födda v 29+3 o e nu v 36 exakt

ska väl ligga kvar några veckor till...har sjävl legat inne sen 3augusti då vattnet gick i v 27...men de kom inte ut förrän 2 veckor senare    

ena har ett litet hjärtfel som inte verkar farligt just nu men de ska ha koll på det ett tid framöver annars e de friska barn bara jag som tycker det segt att jag legat borta fårn mina andra 2 barn i 2mån   o mer....sen att de inte kunnat besöka då jag först låg 20mil hemifrån o sen när vi kom hem så började ju skola/dagiso då e de ju förkylda      inte ens min man vågar komma hit ju mer än lämna o hämta mat/tvätt. De har kvar cipapperan lite o ena har syrgas.

men nån som vet om det finns nån prematurförening i kalmar/småland?  har fårgat här o de vet ju om att det har funnits o googlat o vet att det funnits men inget jag hittar som e aktivt nu tyvärr ....:-P     

• Marmacita

puffar lite....nån som vet om det fionns nån aktiv tråd för prematurföräldrar här inne? tyckerinte jag hittar nån men  så kanske jag söker fel oxå :-P

• bdmc

marmacita: hur stora var dina små när dom kom? Skönt att de mår relativt bra!! 

Jag hade oxå en dotter på 3år hemma när vi låg på neo med sonen. Otroligt slitigt!! 

• Marmacita
    bdmc skrev 2011-10-04 08:11:21 följande:
    marmacita: hur stora var dina små när dom kom? Skönt att de mår relativt bra!! 

Jag hade oxå en dotter på 3år hemma när vi låg på neo med sonen. Otroligt slitigt!! 

1253 och 1493 vägde de typ....ganska stora för så tidiga alltså vad jag fattar.

ja det e enormt slitigt   vill bara hem o ligga o gosa med dom men det går ju inte än  
  • bdmc

finns det ingen hemsjukvård där ni bor? hur stora är dom nu?

när räknar de att ni ska kunna åka hem? 

• Marmacita
    bdmc skrev 2011-10-04 16:27:11 följande:

finns det ingen hemsjukvård där ni bor? hur stora är dom nu?

när räknar de att ni ska kunna åka hem? 

jo det finnsmen de har fortfarnde cipapperna kvar o äter inte tillräckligt bra från mig än för det....räknar med sista okt o allt innan bara plus...de har kvar sin värmebädd oxå.
  • bdmc

okej. ja med CPAP funkar det ju inte. och de behöver ju kunna hålla värmen. Känns som en evighet den där sjukhustiden...

• Marmacita
    bdmc skrev 2011-10-04 18:33:17 följande:
    okej. ja med CPAP funkar det ju inte. och de behöver ju kunna hålla värmen. Känns som en evighet den där sjukhustiden...
    ja gör ju det :-P speciellt nu när det så fint väder ute nu :-P  men men e ju hemma till vintern iallafall o pepparkaksbaket  
  • bdmc

ja tänk att få va hemma över julen och bara kunna mysa av att vara samlade som familj. låter underbart.

vi har varit hemma med sonen i snart 2 månader och först nu börjar vi kunna "njuta" av det. han ahr en del bekymmer som gör att man  ibland tycker att vi vårdar honom mer än är föräldrar. Men nu ler han, försöker göra ljud och ger gensvar när man pratar med honom. helt underbart.
    neotiden sitter hårt i baknacken, jag går igenom mycket av det som hänt och det dyker upp nya minnen varje dag.
    kommer ta lång tid tror jag innan man är klar med det man upplevt.     

• Marmacita
    bdmc skrev 2011-10-04 20:35:44 följande:
    ja tänk att få va hemma över julen och bara kunna mysa av att vara samlade som familj. låter underbart.

vi har varit hemma med sonen i snart 2 månader och först nu börjar vi kunna "njuta" av det. han ahr en del bekymmer som gör att man  ibland tycker att vi vårdar honom mer än är föräldrar. Men nu ler han, försöker göra ljud och ger gensvar när man pratar med honom. helt underbart.
    neotiden sitter hårt i baknacken, jag går igenom mycket av det som hänt och det dyker upp nya minnen varje dag.
    kommer ta lång tid tror jag innan man är klar med det man upplevt.     
    ja det tar nog långt tid. Men ni har ingen prematurförening eller nåt i närheten? för jag frågat här o de ska försöka starta en grupp för de som fått senast v33 nu till hösten/våren
    Tror det kan göra mycket att prata med de som verkligen vet vad man gått igenom o allt med splittrad familj osv.  ''Det synd att ni känt så men kul att han börjat göra ljud nu    mina har skrikit sen dag ett typ ok inte ettan då hon hade resperator o kunde inte men vilka röster de har nu v36     
Svar på tråden Prematurbarn 2011