Prematurbarn 2011
Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1.
46 cm & 2466 gram.
Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.
När kikade ert barn ut? Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
Nyfiken!

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal
Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1.
46 cm & 2466 gram.
Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.
När kikade ert barn ut? Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
Nyfiken!

Min son valde att titta ut den 6 maj, född i vecka 25+5, 29cm och vägde bara 510g. Imorgon blir han 5 månader okorrigerat. Vägde 5010g igår och sist vi mätte honom var han 53cm lång :)
Låg på neo i 3,5 månad, först IVA i 1 månad sen på sal i 1,5 och sen på familjerum i 1 månad.
Han har precis blivit syrgasfri och nästa tisdag skrivs vi ut från hemsjukvården :) sonden drogs redan i vecka 35-36 eftersom han åt bra och älskar mat.
marmacita: det finns en i helsingborg. det det är den enda i skåne. och vi har en bra bit dit då vi bor i helt andra ändan. men jag har gått med i lite trådar på facebook där man kan få "snacka" av sig en hel del och få råd och tips.
för övrigt känner man sig väldigt annorlunda som prematurförälder...
ek1988: en liten kille! vad duktigt han har växt. vår kille föddes 26+6 760g och 30cm den 11 mars. han väger nu 4980g och är 58cm.
va skönt att han är syrgasfri. varför kom han så tidigt? får man fråga var ni kommer ifrån?
Halloj! Här är en till prematurförälder! =)
Våran lilla tjej föddes i 31+3 och vägde 1434 gr och va 43 cm lång. Idag blir hon en månad och vi är fortfarande kvar på neo. Vi blir nog utskrivna när som helst, väntar bara på att hon ska visa att hon kan äta flera fulla mål mat på rad och idag har det gått jätte bra.
Ni som har fått komma hem, hur har det varit rent känslomässigt? Man lever ju i sin bubbla och nåt slags vakum här på neo och det känns som att det kan vara väldigt väldigt tungt rent psykiskt att komma hem och bara få landa.
Då menar jag inte det att det är tungt att komma hem med barnet, det har man ju lärt känna så pass bra här utan hur man faktiskt mår själv. Tankar om det?
vi bor utanför Ystad så låg först 2v i lund (där han är född) och har sen legat i krisitanstad.
jag fick allvarlig havandeskapsförgiftning så för att rädda mitt liv fick de plocka ut sonen.
marmacita: en är en sluten grupp som vi medlemmar kan lägga till andra. den heter för tidigt födda barn.
den andra är en öppen tråd för extremtidigtfödda barn.
myrtuva: för mig har det varit väldigt jobbigt sen vi kom hem. mycket minne, tankar och trauma som snurrar i huvudet. svårt att hitta en vardag som fungerar...har nu fått en samtalsterapeut att prata med för att försöka reda upp allt som hände när sonen kom och våra 5mån på neo. och även tiden hemma nu. har känt som vi varit mer vårdare åt sonen än föräldrer. men börjar kännas bättre nu när sonen visar intresse för omgivningen, ler mot oss och ger ett gensvar...
Hej på er!
Vår dotter föddes i vecka 32+2 och var väldigt tillväxthämmad. Hon vägde endast 865 gram och va 34 cm lång. Hon låg på IVA 1 vecka sen på lättvård ca 1 vecka sen blev det samvårdrum i ca 4 veckor innan vi äntligen fick komma hem!
Hon är nu lite drygt 5 månader (okorr) väger ca 5.3kg och är 54 cm lång.
Kram!
Hej!
Min tvillingpojkar Vincent och Alexander föddes den 28/8 i vecka 31+5. Mitt vatten på tvilling 1 gick i v31+0, höll ut i 5 dagar men dem hann ge sprutorna som hjälper deras lungutveckling.
Dem låg i kuvös i 2 veckor, 1 1/2 vecka i värmebädd och i vanlig bädd 1 vecka.
Vincent som kom först vars vatten hade gått han mådde bra men Alexander som gärna velat vara kvar i magen behövde lite hjälp med andningen och fick ha nicap och extra syrgas. Vincent fick sola efter några dagar i kuvösen. Men annars har dem mått bra hela tiden.
När dem föddes vägrde dem 1500g och 1800gram. Nu är dem i v 37+4 och väger dem2660g och 2580g.
Vi har inga barn sedan innan så vi bodde båda två på familjerummet. Vi är fortfarande inskrivna på neo men nu har vi hemsjukvård vilket känns så bra.
Jag ammar dem och det går ganska bra men dem har sina sonder kvar så vi kompliterings matar dem när det behövs, eller när jag ammar en så blir den andre sondad.
Vi är i från Helsingborg så vi har legat på Neo här.