• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • Marmacita
    emoni23 skrev 2011-10-09 18:27:52 följande:
    Nja jag tror inte det alltså då måste man vara inskriven på neo för det och ha hemsjukvård om hon ska ha sond, nä jag vill itne ha sond hon är för stor för det, på slutet när hon hade det så ville hon ändå suga man märker att dom vill äta med magen o inte bara bli ner stoppad i magen så nej jag tror inte vi ska gå tillbaka till sond.... 

nja de får väl lättare i sig mat med flaska men när hon är mätt kommerdet mycket utanför och hon tar ut den så nja tvinga ner kan man ju inte dom måste ju fortfarande suga i sig maten även med flaska.... 
    skoja bara...e dom fria från den vill man ju inte ha tillbaka.   men det skönt hon får i sig iallfal
  • Meal

Vi flaskmatade vår son i tillägg till sonden eftersom han inte klarade att amma. Det viktigaste för oss var att bli av med sonden. Jag pumpade och gav på flaska samtidigt som vi tränade på amming när han hade överskott. När vi kom hem ammade jag mer och mer ju starkare han blev. Men han var 3 månader innan jag kunde fullamma, men det beror på att han hade låsningar i nacken som gjorde att han bara kunde äta från det ena bröstet, han fick stora smärtor när han försökte det andra. Han hade också problem med att svälja pga låsningen. 5 min efter behandlingen kunde jag fullamma. Otroligt! Tänk om någon hade berättat det för oss.

Lilla plutten har haft racerutveckling de sista dagarna Han ligger efter motoriskt, delvis pga låsningarna som gjorde att han inte kunde lyfta huvudet i magläge. De sista dagarna har han lärt sig att rulla mot både höger och vänster från ryggen, kunde bara mot höger innan. Och i går lärde han sig att rulla från mage till rygg också <3 Så nu rullar han hela tiden och tränar massa. Ska bli så kul att höra vad sjukgymnasten säger när hon kommer hit på torsdag. Han har fortfarande helt fel teknik som gör att han får en väldigt översträck i ryggen, detta ska sjukgymnasten hjälpa oss mer med. Vi gör redan en del övningar, men hoppas på att få fler.

• Mammato2
    Marmacita skrev 2011-10-09 20:39:20 följande:
    ok..   ja det låter vettigt  men du fixar allt det själv då eller?  jättenyfiken så jag har en plan för hemgång sen liksom  o har ju ett profs att fråga här  
    Min man och jag har ju tillfällig föräldrapenning ännu eftersom vi är inskrivna på neo och det kommer vi vara till ca 24 okt, sen tar min man ut sina 20 pappa dagar så han kommer vara hemma tills den 20nov så tills dess får jag hjälp här hemma och då hoppas jag att jag kommit på ett sätt att mata en med flaska och amma samtidigt. Samt då kanske/ troligen äter dem inte var tredje timme heller utan kanske var fjärde$  och eller kanske sover längre på natten.

Jag kommer att försöka synka dem med mat och sovning så som dem är nu.

Jag ammar, pumpar och försöker hinna äta och ta det lungt där emellan,min man matar det barn som inte ammas med sonden. Min man har marktjänst som jag kallar det har fixar de praktiska sakerna så som mat till oss, städar ja allt runt omkring.

På natten har vi delat skriften nu när vi har sonderna vi tar ett tillsammans innan vi somnar ifall någon av dem vill amma, sen sondar vi ett pass var på natten, då får man sova ca 2,5 timme sen matning sedan sova kanske 4timmar och det räcker för oss. Är någon av oss väldigt trötta på dagen får man passa på att sova när barnen sover eller är lugna så kan den andra ta hand om dem. 
  • Marmacita
    Mammato2 skrev 2011-10-09 23:38:03 följande:
    Min man och jag har ju tillfällig föräldrapenning ännu eftersom vi är inskrivna på neo och det kommer vi vara till ca 24 okt, sen tar min man ut sina 20 pappa dagar så han kommer vara hemma tills den 20nov så tills dess får jag hjälp här hemma och då hoppas jag att jag kommit på ett sätt att mata en med flaska och amma samtidigt. Samt då kanske/ troligen äter dem inte var tredje timme heller utan kanske var fjärde$  och eller kanske sover längre på natten.

Jag kommer att försöka synka dem med mat och sovning så som dem är nu.

Jag ammar, pumpar och försöker hinna äta och ta det lungt där emellan,min man matar det barn som inte ammas med sonden. Min man har marktjänst som jag kallar det har fixar de praktiska sakerna så som mat till oss, städar ja allt runt omkring.

På natten har vi delat skriften nu när vi har sonderna vi tar ett tillsammans innan vi somnar ifall någon av dem vill amma, sen sondar vi ett pass var på natten, då får man sova ca 2,5 timme sen matning sedan sova kanske 4timmar och det räcker för oss. Är någon av oss väldigt trötta på dagen får man passa på att sova när barnen sover eller är lugna så kan den andra ta hand om dem. 
    ok...ja det låter smidigt
    ja jag ska skaffa ammningskudde o se om det funkar att amma båda samtisigt...kör ändå med ammningsnappp så behöver inte roa mig oim att det tappar greppet liksom... o min man hemma så länge mest oxå då vi har två sen innan oxå o kan ju inte bara strunta i dom
    ja min man ska oxå vara hemma ett bra tag. tfp nu o tills de utskrivna sen ska han vara hemma till sista feb om det funkar  
  • Marmacita
    Meal skrev 2011-10-09 23:37:09 följande:
    Vi flaskmatade vår son i tillägg till sonden eftersom han inte klarade att amma. Det viktigaste för oss var att bli av med sonden. Jag pumpade och gav på flaska samtidigt som vi tränade på amming när han hade överskott. När vi kom hem ammade jag mer och mer ju starkare han blev. Men han var 3 månader innan jag kunde fullamma, men det beror på att han hade låsningar i nacken som gjorde att han bara kunde äta från det ena bröstet, han fick stora smärtor när han försökte det andra. Han hade också problem med att svälja pga låsningen. 5 min efter behandlingen kunde jag fullamma. Otroligt! Tänk om någon hade berättat det för oss.

Lilla plutten har haft racerutveckling de sista dagarna Han ligger efter motoriskt, delvis pga låsningarna som gjorde att han inte kunde lyfta huvudet i magläge. De sista dagarna har han lärt sig att rulla mot både höger och vänster från ryggen, kunde bara mot höger innan. Och i går lärde han sig att rulla från mage till rygg också <3 Så nu rullar han hela tiden och tränar massa. Ska bli så kul att höra vad sjukgymnasten säger när hon kommer hit på torsdag. Han har fortfarande helt fel teknik som gör att han får en väldigt översträck i ryggen, detta ska sjukgymnasten hjälpa oss mer med. Vi gör redan en del övningar, men hoppas på att få fler.

oj...det var tråkiugt med låsningarna men skönt att han börjat rulla nu   
  • Jasmine Angelina

Min lilla prins tycker det är så roligt att ligga på mage och sprattla. Han börjar verkligen att upptäcka sin värld, han har för ett tag sedan börjat upptäcka sina kläder. Han tycker det är så spännande. Han gillar inte höga ljud, han har börjat mer och mer visa missnöje när saker inte är bra. Han sover gärna länge på morgonen nu 8.30 vaknar vi hemma, äter lite frukost leker lite sen sover vi igen vaknar vid 12.00 äter lite till sen leker vi gärna och skrattar när jag kör rally med barnvagnen. Hans favoritsysselsättning då han sitter upp och ser mer nu. Han gungar lite smått, inte långa stunder men lite i alla fall med en stöttande hand bakom ryggen av mig. Han ligger enligt utvecklingsbedömningen i fas med allt som en 4 månaders ska göra. Stolt mamma!!!!!

Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
  • LillaSnigel

Hej hej

Hoppar oxå in här... Våran lilla Melina hade oxå bråttom ut till världen. Hon kom i v 33+2  hon vägde 2296 g och var 41,5 cm..

Det var spontan vattenavgång och allt gick jätte bra, vi låg kvar 9 dagar på neo.. Det var inga komplikationer, utan värmebädd och lite solning. Ja sen gick hon ner till 1988 g, men efter det så vände det.

Idag är hon 8 v och allt går jätte bra

Nu ska jag ta o läsa igenom hela tråden och kika vilka alla ni är... {#emotions_dlg.flower}         

• Marmacita

idag fick de kläder på sig     känns skönt efter 2,5mån nästan på sjukhus att ha bebisar med kläder på sig

• Mammato2
    Marmacita skrev 2011-10-11 17:54:43 följande:
    idag fick de kläder på sig     känns skönt efter 2,5mån nästan på sjukhus att ha bebisar med kläder på sig
    Vad kul det är ett stort steg {#emotions_dlg.flower}. jag tyckte också det känndes underbart att få ta på dem kläder. Då slipper dem värmebädd nu.
  • Marmacita
    Mammato2 skrev 2011-10-11 17:57:31 följande:
    Vad kul det är ett stort steg {#emotions_dlg.flower}. jag tyckte också det känndes underbart att få ta på dem kläder. Då slipper dem värmebädd nu.
    ja o det verkar som ettan slipper cipappen inatt oxå så bara syrgas på henne...tvåan blev bortkopplad från allt idag bara sonden kvar på henne

de har börjat ge mina ersättning oxå då min mjölk inte räcker till  :-P 
Svar på tråden Prematurbarn 2011