• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • bdmc

åh vilka härliga steg ni gör nu!!! underbart.... de blir mer som bebisar när man får klä dom i kläder.
    sonen är nu 7 månader och jag njuter fortfarande av att få ta på honom kläder.... månaderna utan kläder har satt spår i huvudet...

på sin 7 månadersdag i går vägde sonen 5270g och var 59cm lång. när han föddes vägde han 760g (gick ner till 600g) och var 30cm lång.

• Marmacita
    bdmc skrev 2011-10-12 08:41:18 följande:
    åh vilka härliga steg ni gör nu!!! underbart.... de blir mer som bebisar när man får klä dom i kläder.
    sonen är nu 7 månader och jag njuter fortfarande av att få ta på honom kläder.... månaderna utan kläder har satt spår i huvudet...

på sin 7 månadersdag i går vägde sonen 5270g och var 59cm lång. när han föddes vägde han 760g (gick ner till 600g) och var 30cm lång. 

åhhhh  vad han växt!    ja kan tänka mig det att det sätter sina spår...bara att ligga inne på neo en längre tid sätter nog sina spår...:-P
  • strinnholm

Hej på er  Hjärta

Min lilla dotter kom ut i v 24+2 den 18 april, hon vägde 700gr och var 33cm lång.
    Vi låg inne på neo i 2 1/2  månader. Hon låg i kuvös och hade CPAP. Endast 28% syrgas som mest under tiden. Inga komplikationer alls :) jättestark tjej.
    Vi fick åka hem på midsommarhelgen i v 34 med sonden och apneknappen kvar.
    Nu är hon snart 6 mån (okorrigerat) och väger 4900kg och är 53cm lång. Glad

{#emotions_dlg.flower}

• ek1988
    Marmacita skrev 2011-10-11 17:54:43 följande:
    idag fick de kläder på sig     känns skönt efter 2,5mån nästan på sjukhus att ha bebisar med kläder på sig
    Åhhh den dagen minns jag, hade köpt kläder till min son i strlk 38 och de var förstora! Han var oxå utan kläder i nästan 2 månader så de kändes helt underbart :) Vad kul att det varkar gå så bra för er!

Vi blev utskrivna helt från Neo i tisdags efter att ha haft hemsjukvård sen vi kom hem. Nu är snart övervakningen borta oxå, svårt att släppa den efter 5 månader med konstant övervakning... Funderar på ett andningslarm men de på Neo sa att jag bara var rädd och att han inte alls behöver det! Nu är han över 5 månader(okorr) och vädge i tisdags 5175g och var 56 cm :)
  • MissMarilyn

Hej allihopa!

Kikar in här jag med.

Vår lilla Sessa kom i vecka 29+0. De tog ut henne med akut snitt efter att hennes hjärtljud gått ner.
    Vi fick ligga i Lund i 2v och 7v här i Jönköping.

Vi har varit hemma sen 7 sept och hon är numera syrgasfri och hon är inte uppkopplad.
    Jätteskönt!
    Hon har ett hjärtfel som kommer att opereras längre fram. Hon kommer att få ha en pacemaker.

Hon är 3,5 mån och väger ca 4200g och är 52 cm lång.
    Stoooor tjej =)

• Marmacita
    MissMarilyn skrev 2011-10-23 10:52:52 följande:
    Hej allihopa!

Kikar in här jag med.

Vår lilla Sessa kom i vecka 29+0. De tog ut henne med akut snitt efter att hennes hjärtljud gått ner.
    Vi fick ligga i Lund i 2v och 7v här i Jönköping.

Vi har varit hemma sen 7 sept och hon är numera syrgasfri och hon är inte uppkopplad.
    Jätteskönt!
    Hon har ett hjärtfel som kommer att opereras längre fram. Hon kommer att få ha en pacemaker.

Hon är 3,5 mån och väger ca 4200g och är 52 cm lång.
    Stoooor tjej =)
    hej

bara en fråga...du behöver inte svara om di iune vill....träffades vi kanske i jönköping mitten av aug?  låg där en vecka med mina tvillinag varav ettan har ett förstorat hjärta o inge ivshotande fel som de bara följer upp för tillfället

Vilken kämper ni har fått!   o skönt att vara hemma...vi ska hem på torsdag för ja ville inte hem med syrgas först men ångrade mig sen :-P  men vekar inte bli nåt iallafall

och vilken resa niu gjort          
  • MissMarilyn
    Marmacita skrev 2011-10-23 12:40:19 följande:
    hej

bara en fråga...du behöver inte svara om di iune vill....träffades vi kanske i jönköping mitten av aug?  låg där en vecka med mina tvillinag varav ettan har ett förstorat hjärta o inge ivshotande fel som de bara följer upp för tillfället

Vilken kämper ni har fått!   o skönt att vara hemma...vi ska hem på torsdag för ja ville inte hem med syrgas först men ångrade mig sen :-P  men vekar inte bli nåt iallafall

och vilken resa niu gjort          
    Ja men det måste vi ha gjort!! =)

Vi kom till Jönköping 19 Juli och låg kvar till 7 sept.

Skönt att ni snart ska få komma hem!!
    Vi åkte hem med syrgas och det var helt okej. Det värsta var att vi fick själva bestämma när vi skulle stänga av den då vi blev helt utskrivna från Neo.
  • Marmacita
    MissMarilyn skrev 2011-10-23 12:44:36 följande:
    Ja men det måste vi ha gjort!! =)

Vi kom till Jönköping 19 Juli och låg kvar till 7 sept.

Skönt att ni snart ska få komma hem!!
    Vi åkte hem med syrgas och det var helt okej. Det värsta var att vi fick själva bestämma när vi skulle stänga av den då vi blev helt utskrivna från Neo.

ok...ja det verkar inet så krångligt nu när man fått all info men såg framför mig hur huset skulle flyga i luften då vi eldar med ved...sett lite för mycket skräckfilmer tror jag  

ja få vara en familj igen liksom...träffat de andra barnen 4ggr på 3mån då de inte har lika bra avdelning som i jönköping med lekrum o kök här..:-P

ja har bara nåt minne av att jag träffad enån där som hade legat inne hela sommaren o oxå hade fått sina i v29 :-P

oj..det låter ju läskigt att själv bestämma det ...men det kanske lugnast för en själv oxå    
  • Muslimska mamman

Min son föddes vecka 35 pga inga hjärtslag. Sedan återupplivades han efter förlossningen, och vi låg inne nästan 3 veckor på neonatalen tills vi fick komma hem. Sedan har inga problem alls skett, och allt har flutit på bra med viktökning och hälsa.

• MissMarilyn
    Umm T skrev 2011-10-24 21:37:50 följande:
    Min son föddes vecka 35 pga inga hjärtslag. Sedan återupplivades han efter förlossningen, och vi låg inne nästan 3 veckor på neonatalen tills vi fick komma hem. Sedan har inga problem alls skett, och allt har flutit på bra med viktökning och hälsa.
    Vilken skräck ni måste upplevt.
    Jag tyckte bara det var jobbigt när de sa att lillan hade väldigt låga hjärtljud inne i magen.

Var ni också på en kontroll hos barnmorskan eller hur upptäcktes det?
Svar på tråden Prematurbarn 2011