• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • Mammato2
    Marmacita skrev 2011-10-31 14:09:11 följande:
    nån här som tog med sig sonden hem?  hur länge hade ni den hemma då?

ni som ammade...stödmatade ni via sonden sen eller med flaska? :-P 

Vi hade sond på våra tvillingar hemma i ca 3 veckor. Vi fick erbjuadande av neo att lära oss sätta i sonderna i själva men vi tyckte det såg läskigt ut så fick åka in istället och sätta i nya vilket blev ganska ofta tur vi har 5min till sjukhuset Skrattande.

I början när jag ammade så kompleterings sondade vi efteråt om det behövdes. Det var när sonden försvann och jag ammade men behövde kompleteras det gjordes med flaska.
  • Marmacita
    Mammato2 skrev 2011-10-31 19:36:26 följande:

Vi hade sond på våra tvillingar hemma i ca 3 veckor. Vi fick erbjuadande av neo att lära oss sätta i sonderna i själva men vi tyckte det såg läskigt ut så fick åka in istället och sätta i nya vilket blev ganska ofta tur vi har 5min till sjukhuset Skrattande.

I början när jag ammade så kompleterings sondade vi efteråt om det behövdes. Det var när sonden försvann och jag ammade men behövde kompleteras det gjordes med flaska.

ok...ja vi ahr inte bivit erbjudna det trots de vet att jag e uska (om det skulle hjälpa liksom ) men men ska inte säga det..har satt dit den igen 2ggr redan då jag inte orkar åka 10mil (5mil enkel resa) bara för det :-P    e ju ionge svårt liksom

men era blev inte flasklata pga av det?  det e det jag e rädd för...    o vad gör de egentligen om de inte går upp tillräckligt enligt dom?  för känns som att först amma 20-30 min sen flaska som kan ta sin tid o dessutom väcka odm för den sakens skull...alltså känns osm det inte blit mycket sömn då o vi har ju ändå 2 barn till liksom... 
  • krillelkpg

Sond hade vi med, dock bara en vecks då han är bra i maten nu så den togs bort idag.

• Marmacita
    krillelkpg skrev 2011-10-31 20:30:31 följande:
    Sond hade vi med, dock bara en vecks då han är bra i maten nu så den togs bort idag.

vad roligt!    grattis!!
  • Marmacita

sen vet man inte riktigt varför hon inte äter heöa mål men verkar vara så att hon inte orkar liksom...hon har fortfarande syrgas behov liksom speciellt vid o efter maten...

• bdmc

vi gick oxå hem med sond. sonen hade sond tills han var 6 månader. så vi fick lära oss att sätta sond. tur för vi har 9mil till sjuhuset. inget kul att köra mitt i natten med en hungrig bebis som inte kunde få i sig mat genom munnen...

• Marmacita
    bdmc skrev 2011-10-31 20:37:39 följande:
    vi gick oxå hem med sond. sonen hade sond tills han var 6 månader. så vi fick lära oss att sätta sond. tur för vi har 9mil till sjuhuset. inget kul att köra mitt i natten med en hungrig bebis som inte kunde få i sig mat genom munnen...
    måste bara fråga...flaskades han nånting eller ammning eller blandat?  min klarar liksom inte ens få i sig hela mål i flaskan men ändå pratar de om att sonden ev ska bort om en till två veckor :-O   hon får ju liskom i sig 45-50 av 65-70ml max genom flaskan.....ammningen verkar hon få i sig hyfsat för då sover hon iallafall bättre oftast iallafall men man får jnu väcka henne ibalnd oxå till skilland mot syrran som vaknar när hone hungrig liskom...
  • Mammato2

på natten när pojkarna hade sonderna kvar så smyg sondade vi alltså vi väckte dem inte.

men om  du vill lära dig sätta sond så säg till fråga om dem kan lära dig.

jag har tvillingar ammar en den andra får flaska och tvärtom dock på natten då får dem flaska två mål men det är för att matningen ska gå snabbare och vi ska sova mer, våra äter var 3e timme. 80% av maten på flaskan är bröstmjölk som ja pumpar. Dem äter bra både på flaska och bröstet.     

• Marmacita
    Mammato2 skrev 2011-10-31 21:20:43 följande:
    på natten när pojkarna hade sonderna kvar så smyg sondade vi alltså vi väckte dem inte.

men om  du vill lära dig sätta sond så säg till fråga om dem kan lära dig.

jag har tvillingar ammar en den andra får flaska och tvärtom dock på natten då får dem flaska två mål men det är för att matningen ska gå snabbare och vi ska sova mer, våra äter var 3e timme. 80% av maten på flaskan är bröstmjölk som ja pumpar. Dem äter bra både på flaska och bröstet.     
    jo ska göra det...visste inte att det gick bara att det lär ut föräldrarna alltså :-P  jo sondmatade henne i smyg på natten hemma men hemsjukvården tyckte jag skulle flaska istället då...:-/     kruxet e med miona att det tar ändå 30min minst för dom att äta ur flaskan så känns som momoent 22 just nu     o flaska båda på en gång har jag inte fått in nån sniotts på än heller....men pumpar mer nu o ska nog ge bröstmjölk i flaska så får jag se...
  • bdmc

sonen åt bara typ 5ml länge länge....han började inte äta nästan hela mål förrän i slutet av juli.  sen fick han äta vad han orka och resten i sonden. när det var 10ml eller mindre kvar så tilläggssonda vi inte.

vi sondade bara på natten. och det har nog hjälpt oss idag. han är ju inte van vid att bli väckt på natten och sover hyfsat bra. somnar vid 19tiden. vaknar en gång runt 03tiden och äter och sover sen till 6-6.30, kan ibland vakna till ett extra mål men är kanske typ 1 max 2gånger i veckan. 

Han vaknade inte heller utan fick väckas för att matas. Det är först efter 6månader som han började känna hungerkänslorna. Nu visar han tydligt när han är hungrig!!!     

Svar på tråden Prematurbarn 2011