• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • knyttenasmamma

Efter 6v å 2dg på neo fick vi igår äntligen komma hem m hemsjukvård. Pojkarna har kvar sina ssonder, men vi är på god väg m amningen. känns underbart att vara hemma igen! Har den här hösten varit nästan 11v på sjukhus, men nu är det över! Nu ska vi försöka hita nya vanor å rutiner här hemma. Vi hade nästan inget förberett igår- inget inrett skötbord, inga filtar el täcken till vaggan eller spjälsängarna. Samt var ska vi 'förvara' pojkarna ? Hur ska de vara med oss på bästa sätt? Utan att lämna dom i ett rum? De tycker inte om att ligga på golvet å är för små för babysitter (samt att vi inte har nån än): men vi har fått improvisera lite å det funkar bra!

• Marmacita
    knyttenasmamma skrev 2011-11-04 09:01:51 följande:
    Efter 6v å 2dg på neo fick vi igår äntligen komma hem m hemsjukvård. Pojkarna har kvar sina ssonder, men vi är på god väg m amningen. känns underbart att vara hemma igen! Har den här hösten varit nästan 11v på sjukhus, men nu är det över! Nu ska vi försöka hita nya vanor å rutiner här hemma. Vi hade nästan inget förberett igår- inget inrett skötbord, inga filtar el täcken till vaggan eller spjälsängarna. Samt var ska vi 'förvara' pojkarna ? Hur ska de vara med oss på bästa sätt? Utan att lämna dom i ett rum? De tycker inte om att ligga på golvet å är för små för babysitter (samt att vi inte har nån än): men vi har fått improvisera lite å det funkar bra!

vi löste det så att vi slängde ner en madrass på golvet som mina får ligga på....om de ska ligga i vardagsrummet har vi ett täcke i soffan de ligger i så att säga   

men sen hade vi ju mycket eftersom vi har 2 pojkar sen innan oxå o det hjälper ju till

vad skönt att ni fått komma hem   ja hoppas amningen kommer igång nu i rasande fart men stressa absolut inte eller nåt...du vet säkert det sen innan men kan inte sägas för få gånger enligt mig :-P    
  • gnuttenn

Hej, får man hoppa in här?
    Har två stycken barn som är födde förtidigt, stora syster Tindra föddes förra året i vecka 33+2 och vägde 2260gram och var 43cm lång. Och i september blev hon storasyster åt Milton som kom i vecka 33+5! Han vägde 2760gram och var 46cm lång.
    Men Tindra låg vi inne på neo i 2 veckor och med Milton i 4 veckor..

• Marmacita
    gnuttenn skrev 2011-11-06 22:27:55 följande:
    Hej, får man hoppa in här?
    Har två stycken barn som är födde förtidigt, stora syster Tindra föddes förra året i vecka 33+2 och vägde 2260gram och var 43cm lång. Och i september blev hon storasyster åt Milton som kom i vecka 33+5! Han vägde 2760gram och var 46cm lång.
    Men Tindra låg vi inne på neo i 2 veckor och med Milton i 4 veckor..
    HEJ  

nja vetfan va   eller självklart!!    
  • gnuttenn

Hej! Hur går det för dina tvilling flickor?
    Synd att ni bor så långt bort annars hade det varit roligt att ses :)

• Marmacita
    gnuttenn skrev 2011-11-07 09:31:04 följande:
    Hej! Hur går det för dina tvilling flickor?
    Synd att ni bor så långt bort annars hade det varit roligt att ses :)
    vadå...20mil e ju nästan grannar (om vi skulle bo i norrland )

jo det går bra

Ayla drog ut sin son dimorse o när vi ändå skulle inte ul på hjärtat så sket vi i att sätta dit en ny o se om hon klarar vara utan men tillsätter 1ml rapsolja/mål   kruxet e att hon bara hittils fått i sig 50ml bröstmjölk via flaskan o de ska väl ha betydligt mer :-/ 

nån som har tips på hur göra? kan ju liskom inte tvinga i henne o vill ju helst bli av med sonden oxå...men men får väl se tills på onsdag iallafall så hon inte går ner bara...hon vaknar inte alltid när hon hungrig heller
  • krillelkpg

Vår kille åt bara mellan 30-50 ml i flaskan men när sonden tigs bort är det plötsligt mer intresant att ta flaskan. Nu äter han oftast 80-85 ml varje gång ur flaskan så nu äter han ett helt mål genom den

• Marmacita
    krillelkpg skrev 2011-11-07 16:43:03 följande:
    Vår kille åt bara mellan 30-50 ml i flaskan men när sonden tigs bort är det plötsligt mer intresant att ta flaskan. Nu äter han oftast 80-85 ml varje gång ur flaskan så nu äter han ett helt mål genom den

ok...får hoppas det vänder för min oxå då    hoppas sen att hon orkar amma fulla mål oxå
  • gnuttenn
    Marmacita skrev 2011-11-07 16:29:11 följande:
    vadå...20mil e ju nästan grannar (om vi skulle bo i norrland )

jo det går bra

Ayla drog ut sin son dimorse o när vi ändå skulle inte ul på hjärtat så sket vi i att sätta dit en ny o se om hon klarar vara utan men tillsätter 1ml rapsolja/mål   kruxet e att hon bara hittils fått i sig 50ml bröstmjölk via flaskan o de ska väl ha betydligt mer :-/ 

nån som har tips på hur göra? kan ju liskom inte tvinga i henne o vill ju helst bli av med sonden oxå...men men får väl se tills på onsdag iallafall så hon inte går ner bara...hon vaknar inte alltid när hon hungrig heller
    Det där med flaskmatningen kan vända väldigt fort! :) När Milton började med flaska så tog det inte så lång tid tills han började äta fulla mål. Fast det är ju självklart väldigt individuellt också! Fast håller tummarna för att det kommer gå bra och att hon ökar i vikt utan sin sond!

Hur mår ni andra efter alla omständigheter? När Tindra föddes så mådde jag bra just då, men sen när hon var ca 3 månader så kom allt som en chock, det var då jag verkligen förstod hur det hade varit..
    Resan med Milton har varit mycket tuffare med Tindra och sjukhusvistelsen blev sammanlagt nästan 3 månader.. Och än så länge mår jag rätt så bra, men jag tror att chocken troligtvis kommer komma inom en snart framtid..
  • Marmacita

har inte fått nån direkt chock än....tar mig själv bara igenom allt som hade med själv graviditeten just nu....neovistelsen eller hela sjukhusvistelsen kommer väl sen antar jag...:-P  men kanske e nån försvarsmekanism o speciellt just nu när vi fortfarande har en del sjukhusbesök kvar för Aylas del o hennes hjärta...men visst jag e ju super nervig på att ingen ska pilla på dom utanför familjen inte ens min morsa liksom...:-P

Svar på tråden Prematurbarn 2011